گزارش و تحلیل

یک سیاستمدار ترک: آمریکا، ترکیه و روسیه در خاور نزدیک همکاری برقرار خواهند کرد

© REUTERS / Carlo AllegriКандидат от республиканцев на пост президента США Дональд Трамп
Кандидат от республиканцев на пост президента США Дональд Трамп - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دنالد ترامپ در ماه اکتبر که در آن زمان هنوز نامزد ریاست جمهوری بود در مصاحبه با کانال تلویزیونی ان بی سی اعلام کرد که اگر صدام حسین رئیس جمهور عراق و معمر قذافی رهبر لیبی سرنگون نمی شدند موقعیت در خاور نزدیک ثبات بیشتری داشت.

به عقیده وی اگر بشر اسد سرنگون شود سوریه دستخوش همین سرنوشت خواهد گردید. ترامپ تأکید کرد: آمریکا با انجام اقدام های ضد اسد حتی نمی‌داند که در‌واقع از چه کسانی حمایت می‌کنند و شاید آن‌ها از اسد بدتر باشند

 

حالا پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری وقت آن فرا رسیده که باید از گفتار به عمل دست زد. تحرک اعمال دولت جدید آمریکا در خاور نزدیک چگونه خواهد بود؟

 

کانی ترون معاون حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه در امور سیاست خارجی و نماینده پارلمان از استان بورسا در مصاحبه با اسپوتنیک تلاش کرد پاسخ این سؤال را پیدا کرده در باره سیاست آمریکا در مورد سوریه در زمان ریاست جمهوری ترامپ صحبت کرده چنین گفت:

 

«ترامپ در بیانات خود هنگام کامپین انتخاباتی در مورد مساله سوریه موضع نزدیک به موضع روسیه را مطرح کرد. حالا به زحمت می‌توان با اطمینان قضاوت کرد، ولی کلاً امکان دارد که رهبری جدید آمریکا از موضع مطمئن ترکیه و روسیه نسبت به لزوم دفاع از تمامیت ارضی سوریه حمایت کند. در دوره قبلی همکاری تنگ آمریکا با حزب اتحادیه دمکراتیک کردهای سوریه بر مناسبات آمریکا و ترکیه تأثیر چشمگیری گذاشت. ولی تنها پس از روشن شدن اینکه در دولت جدید آمریکا چه کسانی صندلی وزیر خارجه و دفاع را اشغال کنند ممکن است با اطمینان بیشتر در این باره صحبت کرد که سیاست آمریکا در مورد سوریه در دوره ریاست جمهوری ترامپ چگونه خواهد بود».

 

ترون خاطرنشان کرد که با رویکار آمدن ترامپ امکان واقعی انجام عملیات مشترک آمریکا، ترکیه و روسیه در مورد یک سلسله از مسایل خاور نزدیک پدید خواهد آمد. ترون در این رابطه گفت:

 

«از این لحاظ پیروزی ترامپ سیاست ملی دولت را تقویت خواهد کرد. برقراری مناسبات خوب میان آمریکا و روسیه ممکن است به معنای سرعت بخشیدن به تقارب واشتگتن با آنکارا باشد. این سه کشور می‌توانند همکاری‌ها در خاور نردیک را  لا اقل در مسایل مبارزه با تروریسم برقرار کنند. در این صورت حوادث ممکن است به این ترتیب سیر کنند: این سه کشور می‌توانند در مورد تغییرناپذیری مرز های فعلی کشور های موجود، به توافق برسند. گمان می‌کنم که در این صورت تمایل کردهای سوریه و عراق به ایجاد تشکیلات دولتی مستقل که دفتر اوباما آنرا تشویق می‌کرد از حمایت کافی رهبری جدید آمریکا برخوردار نخواهد شد».

 

کانی ترون در پایان ضمن صحبت در باره سخنان ضد اسلامی ترامپ در جریان کامپین انتخاباتی چنین گفت:

 

«این حقیقت که با وجود اینگونه بیانات شدید اللحن ترامپ باز هم بعنوان رئیس جمهور برگزیده شد گویای آن است که در میان جمعیت آمریکایی نظرهای مغرضانه معیینی نسبت به اسلام رایج است. یعنی اینکه این گفته‌های ترامپ با بازتاب مثبت افراد معمولی آمریکا روبرو می شوند. البته حالا کسی از پیش نخواهد گفت که ترامپ وعده‌های انتخاباتی خود را تا چه اندازه برآورده خواهد کرد. با این همه می‌شود حدس زد که در زمان حکومت جدید زندگی در آمریکا برای اقلیت‌های مختلف قومی و مذهبی بی ابر نخواهد بود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала