گزارش و تحلیل

کامیون های روسی برای مرزبانان

© Photo / Vitaly V. Kuzminکامیون «گورتس» ساخت روسیه
کامیون «گورتس» ساخت روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مرزبانان آنگولا کامیون های روسی را تحویل گرفتند.

لوآندا جدید ترین کامیون های روسی ساخت کارخانه های اورال و « کامسک»  را برای مرزبانان خود خریداری کرد. آنگولا کامیون های معمولی و کامیون های زرهی را خریداری کرده است.

نماینده  کارخانه خودروسازی  اورال گفت که  آنگولا در سال جدید  بیش از 120  خودرو برای اهداف گوناگون را خریداری کرد.  اواخر تابستان،  مرزبانان آنگولا  کامیون زرهی « کاماز»  از نوع « گورِتس» را دریافت کردند. منبعی در  مجتمع دفاعی — صنعتی روسیه اخبار منتشره  در « ایزوستیا» را مورد تأیید قرار دادند.

منبعی در محافل  نظامی — دیپلماتیک  برای روزنامه « ایزوستیا» توضیح داد و گفت: «  آنگولا  برای خرید خودروهای روسی برای مرزبانان آنگولا ابراز ذینفعی کرد و  مستقیما با  تولیدکنندگان در این خصوص مذاکراتی به انجام رساند».

 کامیون زرهی « گورِتس» برای حمل و نقل مرزبانان  و دفاع از آنها در مقابل  آتشباری و  مواد منفجره  در نظر گرفته شده است. این کامیون بر اساس  کامیون «  کاماز — 43501» ساخته شده است.  کابین  با زره عالی نسل پنجم محافظت شده است.  این کامیون زرهی  به گنجایش 8 نفر   مجهز به شیشه های  ضد گلوله  است.

کامیون های ارسالی  مجهز به  سیستم چرخ — run-flat —  است و کامیون حتی با سوراخ شدن  لاستیک  می تواند به حرکت خود ادامه بدهد. تغییراتی در کامیون ها برای  کار در شرایط آب و هوای گرم انجام  شده است. کولرهای قوی در آنها  نصب شده است که به تنظیم  دمای هوا  در کابین راننده  و در داخل کامیون می پردازد.

مرزبانان  شهر  لوآندای شمالی  هممرز با  جمهوری دمکراتیک « کونگو» کامیون های روسی را دریافت می کنند.  همانا  از آنجا قاچاقچیان و  مهاجران غیر قانونی وارد آنگولا می شوند.

اولگ ژلتونوژکو — Zholtonozhko —  کارشناس نظامی در این خصوص گفت: « نظامیان آنگولا از تجربه کافی در کار با کامیون های روسی برخوردارند.  این کامیون ها در دهه1970  قرن گذشته به آنگولا تحویل داده شد. همانا در آن زمان جنگ  برای کسب استقلال به پایان رسید و  جنگ داخلی تقریبا 30 ساله آغاز شد. ارتش آنگولا با  کامیون های ساخت آفریقای  جنوبی نیز آشنایی خوبی دارد. بهر حال اینکه نظامیان آنگولا به  کامیون های « کاماز» و « اورال» روسی وفادار ماندند ، گواه ارزیابی عالی  کارخانه های روسی است و گویای آن است که تولیدکنندگان روسیه توانستند کامیون های بسازند که دست کمی از  نمونه های   ساخته شده در کارخانه های آفریقای جنوبی ندارند.

پروفسور لئونید گِوِلینگ  دکتر علم سیاسی  در گفتگو با « ایزوستیا» تعریف کرد که توجه  نظامیان آنگولا به  محصولات فنی روسیه  را می توان با  شرایط تاریخی و  وضعیت کنونی سیاسی  در  این قاره توضیح داد.

کارشناس — آفریقا شناس روسیه در این خصوص گفت: «  مناسبات ما از تاریخ طولانی برخوردار است.  اتحاد شوروی  در مبارزه برای دستیابی به استقلال از آنگولا حمایت کرد  و در درگیری با آفریقای جنوبی نیز از  آنگولا پشتیبانی کرد.  در اکثر کشورهای  آفریقایی، شخصیت های عالیمقام یا در  اتحاد شوروی  تحصیلات خود را به پایان رساندند و یا با  مشاوران و کارشناسان شوروی  کار می کردند. کشورهای آفریقایی از انگیزه  های دقیق سیاسی برای پیشرفت مناسبات با فدراسیون روسیه برخوردارند.

کشورهای آفریقایی  به کسب سود، از رقابت کشورهای بزرگ بر سر آنگولا عادت کرده اند.  آنها بدنبال جایگزینی برای آمریکا و کشورهای دیگر می گردند.   فدراسیون روسیه  به صحنه جهانی باز می گردد و  توجه روسیه به  کشورهای آفریقایی  احیا می شود. آنگولا  به عنوان مثال، بازیگر بزرگی در بازار نفت  و یکی از  بزرگترین کشورهای استخراج کننده الماس است.  روسیه در  برقراری همکاری با این کشور ذینفع است.

کشورهای آفریقایی  استخراج کننده نفت  مشتریان ثروتمندی هستند که از عهده پرداخت ها برمی آیند.

آنگولا یک بازار آینده دار  و جذاب است.  نظامیان آنگولا  تسلیحات ساخت روسیه  را عالی  ارزیابی می کنند و برای پرداخت قیمت آنها آماده هستند. تجربه  استفاده از تسلیحات  ساخت شوروی و روسیه نیز نقش خود را  بازی می کند».

به عقیده  کارشناس سیاسی روسیه ، اوضاع سیاسی در آفریقا  در آینده نیز  افزایش تقاضا برای خرید اسلحه را ایجاد خواهد کرد. اوضاع در آفریقا بطور سیکلی تغییر می کند. در دهه 1990  به نظر می رسید که آفریقا  کودتاهای  نظامی و جنگ های  بزرگ منطقه ای را فراموش کرده است ، اما پس از چند سال، خودویژگی این قاره و شرایطی که موجب درگیری می شود دوباره سر بلند کردند و حالا دوباره همه چیز به  نقطه اول باز می گردد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала