همکاری های روسیه و ایران در چارچوب WorldSkills Hi-Tech 2016

© Sputnik / Maksim BogodvidОткрытие III Национального чемпионата профессионального мастерства по стандартам WorldSkills Russia в Казани
Открытие III Национального чемпионата профессионального мастерства по стандартам WorldSkills Russia в Казани - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها سومین مسابقات قهرمانی WorldSkills Hi-Tech 2016 در یکاترینبورگ برگزار شد.

در این برنامه متخصصین فنی مراکز مهم صنعتی روسیه در سنین 28-16 سال شرکت داشتند. علاوه بر این نشست بزرگ فنی — حرفه ای امضای یادداشت تفاهم همکاری بین اتحادیه «ورد اسکیل روسیه» و سازمان آموزش فنی و حرفه ای ایران به امضا رسید. روبرت اورازوف مدیر عامل اتحادیه «ورد اسکیل روسیه» و محمد امین سازگارنژاد معاون وزیر امور کار و تامین اجتماعی ایران زیر این سند مهم را امضا کردند.

روبرت اورازوف رییس اتحادیه روس درباره اهمیت این برنامه و همکاری با ایران به خبرنگار اسپوتنیک گفت: «ایران کشوری است که مدت طولانی در شرایط تحریم های بین المللی و در شرایط «حصار آهنی» قرار داشته و هیچگونه فناوری نوین امکان ورود به این کشور را نداشته است. زمانی که ما برای دفعه اول به ایران رفتیم، متوجه شدیم که این کشور از نظر فناوری بسیار پیشرفته است. ایرانی ها با تکیه بر صنعت و فناوری و مهندسی خود توانستند محصولات کاملا پیشرفته ای تولید کنند. دستیابی به چنین دستاوردهایی ساده نبوده است. ایرانی ها مکتب فنی — مهندسی قوی بوجود آورده اند که این محصولات امروز در دنیا قابل مشاهده هستند.

همکاری با ایران به دو دلیل برای ما اهمیت دارد. اول اینکه ما می خواهیم از تجربه ایران برای ایجاد مکتب فناوری پیشرفته و آموزش استادان کاران تولید و مهندسی استفاده کنیم. زمانی که شما متوجه می شوید از فناوری برخوردار هستید، خودتان آن را طراحی می کنید، آنوقت می توانید این فناوری را به دیگران نیز آموزش بدهید.

مساله دوم این است که ما به همکاری با ایران علاقه مند هستیم. ایران در این مسیر نوپا است، اما ما می توانیم در برخی محورها با این کشور همکاری داشته باشیم. من تصور می کنم که سال آینده بتوانیم این همکاری ها را آغاز کنیم.

مساله سوم این است که ما علاقه مند به برگزاری مسابقات مشترک با ایران هستیم، مشابه همان برنامه ای که چندی پیش در یکاترینبورگ برگزار کردیم. این مسابقات بین جوانان فنی و حرفه ای برگزار شده است. ایران علاقه زیادی به برنامه نشان داده است و قصد شرکت در مسابقات قهرمانی را دارد. بیشتر شدن تعداد شرکت کنندگان در مسابقه برای بالا بردن سطح رقابت ها در روسیه نیز خوب است».

در چارچوب مسابقات جهانی فنی و حرفه ای آکادمی «ورد اسکیل» به تربیت نیروهای حرفه ای و بازآموزی و ارتقای سطح کادر فنی خود می پردازد. کارگاه های آموزشی آکادمی «ورد اسکیل روسیه» با حضور شرکت کنندگان از کشورهای مختلف صورت گرفته است. ایران نیز در این برنامه حضور دارد، اما فعلا به عنوان ناظر شرکت می کند. امروز ما یادداشت تفاهمی هم با هم امضا کرده ایم. روبرت اورازوف خاطر نشان می کند که همکاری با ایران روندی فعال داشته و توافقات صورت گرفته از همین امروز به مرحله اجرا درآمده اند. وی همچنین می گوید: «گام اول در چارچوب امضای یادداشت تفاهم با ایران سفر ما به جمهوری اسلامی است تا به طور مشخص درباره جزییات همکاری و تاریخ برگزاری مسابقات جهانی فنی و حرفه ای در شاخه فناوری های پیشرفته و تربیت افراد فنی برای سال 2017 و مسابقات ورد اسکیل در ماه نوامبر سال جاری توافقات صورت بگیرند. می توان فت که ما از همین امروز استارت را زده ایم».

مسابقه «ورد اسکیل اینترنشنال» یک جنبش غیردولتی بین المللی است که هدف آن بالابردن سطح اعتبار استادکاران متخصص و تحصیل کرده و توسعه تحصیلات حرفه ای از طریق هماهنگ کردن تجربیات و استانداردهای حرفه ای در تمام دنیا است. این کار به واسطه برگزاری مسابقات بین استادکاران فنی و حرفه ای در کشورهای مختلف و سپس برگزاری مسابقه بین برندگان هر کشور صورت می گیرد. روسیه سال 2011 به این برنامه پیوسته است و در طول این سال ها نتایج خوبی را به نمایش گذاشته و حق برگزاری مسابقات جهانی در سال 2019 در قازان را کسب کرده است. انتظار می رود که امسال روسیه به ایران کمک کند.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала