گزارش و تحلیل

ربات ها و ارتش

© AFP 2023 / Yoshikazu Tsunoربات
ربات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هوش مصنوعی را می توان فقط در فیلم ها دید.

آمریکا بطور فعال برنامه  رباتی کردن ارتش آینده  را اجرا می کند. به گزارش  نشریه آلمانی « بیلد»، آمریکا در حال ساخت سیستم هایی  است که  با کمک هوش مصنوعی  قابل هدایت باشند.

ماشین های  جنگی از نوع « ترمیناتور- نابودگر»  که توسط  هوش مصنوعی پهپادها  هدایت شوند ، هواپیماهای جنگی  و  زیردریایی های  قابل کنترل از راه دور  باید آنچه در  فیلم های تخیلی- علمی  نشان داده می شود، را به واقعیت مبدل سازند.

 به نوشته نشریه مذکور،  18 میلیارد دلار برای  اجرای طرح های پنتاگن تخصیص داده شده است که دریافت چنین بودجه ای با این بهانه ممکن شد که « چین و روسیه رقبای استراتژیکی  آمریکا» نیز مبلغ مشابهی صرف  طراحی  نیروهای مسلح  علمی — تخیلی  می کنند. بعلاوه متحدان آمریکا ، مثلا اسرائیل  و یا بریتانیا نیز در همین عرصه کار می کنند.  به نوشته نویسنده مقاله منتشره در نشریه « بیلد»، روسیه و چین  به موفقیت های  خاصی  در این عرصه دست یافتند.

ایگور کوروتچنکو  سردبیر  مجله «  دفاع ملی»  و کارشناس نظامی  در  مصاحبه با خبرنگار رادیو « اسپوتنیک»  متذکر شد  که تمام کشورهای بزرگ  روی ساخت ربات های جنگی کار می کنند.  اما فعلا زود است  از  رباتی کردن کامل  ارتش صحبت شود.

—   هم اکنون تمام کشورهای پیشرفته در حال طراحی  انواع  سیستم های  رباتی  جنگی و  اطلاعاتی هستند  اما باید به این موضوع توجه شود که  در روسیه و کشورهای دیگر،  چنین ربات هایی توسط انسان کنترل می شوند.  از اینرو رباتی که بطور مستقل کار کند فعلا فقط جزئی از  داستان های علمی — تخیلی است».

به گفته کارشناس روسیه، در  آینده  نزدیک، انسان و نه ربات تعیین کننده روند عملیات جنگی  خواهد بود. ربات ها وظایف خود را یا از راه دور انجام خواهند داد و یا در میدان نبرد، اما در هر صورت توسط انسان کنترل خواهند شد.  هوش مصنوعی به شکلی که بتواند به تصمیمگیری بپردازد  فقط در  فیلم های تخیلی هالیوود وجود دارد.  اما بطور کلی می توان گفت که  در زمان حاضر،  از ربات های جنگی هر چه بیشتر در ارتش های  کشورهای مختلف استفاده می شود.  قبل از هر چیز، کشورهایی که  از امکانات جدی  مالی و صنعتی برای ساخت هوش مصنوعی برخوردارند می توانند از خدمات اینگونه  ربات ها  بهره مند شوند».

 وی متذکر شد که در روسیه و آمریکا کارها در این جهت با شدت تمام جریان دارد.

—  در آمریکا پهپاد هایی  طراحی می شوند  که از عناصر  هوش مصنوعی برخوردارند.  مطابق با  اطلاعات چندی، بنیاد پژوهش های پیشرفته روسیه نیز  به طراحی اینگونه سیستم ها اشتغال دارد. در روسیه  متخصصان به موفقیت های زیادی در خصوص ربات های مین روب  دست یافتند و کارهای زیادی در  خصوص ساخت پهپادها انجام می شود که آنها نیز نوعی ربات هستند.  خبری نیز در باره  ربات های جنگی  که بر اساس پلتفرم های شنی (با زنجیرهای متحرک) ساخته شده اند پخش شد که روی آنها نارنجک انداز و سلاح های سبک نصب شده است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала