حرکت به پیش

© Sputnik / Alexander Astafyevدمیتری مدودوف و محمود عباس
دمیتری مدودوف و محمود عباس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه و فلسطین به همکاری ادامه می دهند.

به گزارش  « ریا نووستی»،  دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه  در جریان  سفر خود به اسرائیل  به  احیای  مذاکرات فوری  فلسطین — اسرائیل  فرا خواند.

 مدودف در مقاله خود که در  رسانه های  فلسطین منتشر شد  اعلام کرد: «  احیای هر چه سریعتر گفتگو  بین فلسطین- اسرائیل  اهمیت زیادی دارد و نتیجه آن باید  به حل و فصل مسأله  موجودیت دو کشور با حقوق یکسان کمک کند».

به گفته وی، کوته نظری، خودخواهی و بی مسئولیتی   بسیاری از رهبران  به آن انجامید که  این منطقه  با امکانات زیاد برای رفاه و شکوفایی، مبدل به  منطقه درگیری ها  شود و خاورمیانه  جایی برای  وقوع  حوادث  دراماتیک و  تراژدی های انسانی بشود.

 موضوع  فلسطین گویا در سایه  این حوادث عقب نشینی کرده است ، اما روسیه  همیشه  از موضع قاطع خود  در این خصوص پیروی می کند —  حل و فصل مسأله فلسطین باید اولین الویت و شرط  اصلی  دستیابی به  حل و فصل جامع  و عادلانه  اوضاع در  خاور میانه  بطور کل  باشد. سرنوشت  مردم فلسطین و کشور آنها  شاخصی برای  آن خواهد بود که  تا چه حد کشورهای  بزرگ منطقه  و  ابرقدرت های جهان برای  حل و فصل مسائل حاد  توسعه بین المللی آماده هستند.

 مناسبات روسیه و فلسطین بطور رسمی  از 30 نوامبر  سال 1974  شروع شد. در آن زمان، یاسر عرفات،  دبیر کمیته اجرایی  سازمان آزادیبخش فلسطین  به مسکو سفر کرد.  همکاری  در بسیاری از  عرصه ها  تا کنون ادامه دارد.  مدودوف گفت: «  ما توجه خاصی به تحکیم  همکاری  اقتصادی مبذول می داریم.  البته  عوامل نامطلوب مرتبط با وضعیت سیاسی —  نظامی  پیچیده  و بی ثباتی در منطقه ایجاد مشکل می کند.  اما در این اواخر  ما به موفقیت های  معینی دست یافتیم.  در ماه آوریل سال 2015 میلادی  کمیسیون  بین الدول  تجاری — اقتصادی  روسیه — فلسطین تشکیل شد  که باید سهم بسزایی در  توسعه  مشارکت  دو جانبه  ایفا کند».

 با وجود حجم پایین گردش کالا، اما  روند مثبت در این عرصه مشاهده می شود.  در سال 2015 میلادی  حجم  تجارت  دو جانبه  در مقایسه با سال 2014 میلادی 2,3 برابر  بیشتر بود.  بعلاوه  تخفیفات  خوبی برای  صادرکنندگان فلسطین  در  کشورهای عضو  اتحادیه اقتصادی اوراسیا  (  روسیه،  بلاروسی، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان) در نظر گرفته شده است. محصولات فلسطین  در این کشورها با جمعیت کل 180 میلیون نفر،  از پرداخت عوارض گمرکی معاف هستند.  در سال های اخیر  قراردادهای  بین الدول و  بین نهادی  به امضا رسیده است  که اجرای آنها  باعث  توسعه  همکاری  دو جانبه  خواهد شد.

 فلسطین  در وضعیت  دشوار و پیچیده ای قرار دارد و مسکو بطور منظم  کمک مالی  بر اساس  دو جانبه  و از طریق  سازمان های بین المللی در اختیار این کشور می گذارد.  در سال های اخیر،  فلسطین،  کمک مالی  قابل توجهی —  40  میلیون دلار-  برای تأمین  مخارج بودجه  در سال های 2006، 2008، 2010 و 2013  از روسیه دریافت کرد.

دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه  در پایان گفت: « ریاست فلسطین  و ملت فلسطین   با  چالش های زیادی روبرو می شوند.  این چالش ها  جو عمومی بلاتکلیفی و نامعلومی  حاکم در  خاور میانه را  عمیق تر می سازد.  فلسطین به عنوان کشور جوانی  که روند  دشوار برای رسیدن به دولتمداری  مستقل را از سر می گذراند، آسیب پذیر است.  می خواهم تأکید کنم که روسیه  دوست مطمئن  ملت فلسطین بوده و باقی می ماند.  ما منتها تلاش خود را برای  رفاه  و  امنیت  کشور فلسطین به انجام خواهیم رساند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала