گزارش و تحلیل

میگرانیان: پدران بنیان گذار آمریکا از مردم خود ترسیده و مجمع گزینندگان را معمول کردند

© AFP 2023 / Jewel SamadСторонники кандидата в президенты в США Хиллари Клинтон в Нью-Йорке
Сторонники кандидата в президенты в США Хиллари Клинтон в Нью-Йорке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنا به داده‌های نظرخواهی حاصله بوسیله پروژه اسپوتنیک انجام شده به سفارش خبرگزاری و رادیو اسپوتنیک، اکثریت شکننده آمریکایی ها (60 درصد) خواهان تغییر دادن سیستم کنونی انتخابات در کشور خود هستند

در این هنگام حدود نصف پرسش شدگان (45 درصد) بر آن هستند که باید سیستم «یک نفر — یک رای» را معمول کرد و 15 درصد طرفدار ایجاد مراسم هیبریدی انتخابات و تنها 22 درصد گفتند که سیستم کنونی باید بدون تغییر بماند و 16 درصد جواب دادند که «نمی دانند» و 2 درصد جواب‌های دیگری دادند

© Sputnikآمریکایی ها از سیستم انتخابات ریاست جمهوری خود خوششان نمی آید
آمریکایی ها از سیستم انتخابات ریاست جمهوری خود خوششان نمی آید - اسپوتنیک ایران
آمریکایی ها از سیستم انتخابات ریاست جمهوری خود خوششان نمی آید

در حال حاضر مجمع گزینندگان متشکل از 538 نفر رئیس جمهور آمریکا را انتخاب می کند. تعداد آن‌ها مساوی تعداد جمعی اعضای سنا و نمایندگان کنگره آمریکا است که از هر ایالت انتخاب می شود. نامزد ریاست جمهوری برای پیروز شدن باید 270 رأی الکترال را کسب کند.

در انتخابات 8 نوامبر آمریکا دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه با سبقت جستن از دموکرات هیلاری کلینتون که نامزد برتر این مسابقه انتخاباتی محوب می‌شد به پیروزی رسید. بنا به اطلاعات اخیر ترامپ 290 رأی الکترال را کسب کرد و پس از مراسم تحلیف در تاریخ 20 ژانویه 2017 عهده دار ریاست جمهوری خواهد گردید. کلینتون شکست خود را قبول کرد. این در حالی است که بیش از 59/8 میلیون انتخاب کننده رأی خود را بر له کلینتون دادند و بر له ترامپ حدود 59/6 میلیون نفر رأی دادند. فرق کلینتون از نظر تعاد آرای انتخاب کنندگان 0/2 درصد است یعنی 47/7 درصد در مقابل 47/5 درصد

آندرانیک میگراینان عضو ترکیب اول و دوم اتاق اجتماعی روسیه، استاد انستیتوی روابط بین‌المللی مسکو با رادیو اسپوتنیک مصاحبه کرد و در باره سیستم آرای الکترال در آمریکا تعریف نمود. وی چنین گفت:

«بسیاری آمریکایی های از پیدایش و نحوه این سیستم رایگیری حتی خبری ندارند. وفتی که جورج واشینگتن، توماس جفرسون، جیمز مدیسون و پدران بنیان گذار دیگر آمریکا در حال تشکیل دولت بودند آن‌ها از مردم ترس زیادی داشته و گمان کردند که اگر مردم حق انتخاب مستقیم رئیس جمهور را داشته باشند می‌توانند شخص نامطلوبی را انتخاب کنند. این رئیس جمهور می‌تواند زیر بار احساسات مردمی رفته و از نظر نخبگان آمریکایی تصمیم های ناشایست را اتخاذ کند. آن‌ها بر آن بودند که بهتر از مردم می‌دانند که چه باید کرد».

به عقیده میگرانیان، سیستم گزینندگان یک نوع ضامن در برابر اتخاذ تصمیم های «نادرست» بود، ولی موقعیت عوض شده است. این سیاست شناس در پایان گفت:

«کلا دمکراسی از بدترین اشکال حکومت محسوب می‌شود زیرا مردم روحیات و احساسات دارند و دستخوش سخنان عوامفریبانه می شوند به این خاطر برای جلوگیری از گرفتن تصمیم های نادرست باید یک نوع ضامن را برقرار کرد، مجمع گزینندگان چنین ضامنی شده است. ولی با مرور زمان موقعیت دارد عوض می شود».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала