گزارش و تحلیل

یک عقیده: کی یف که از رویارویی با روسیه ترسیده، خرابکاران خود را به حال خود گذاشته است

© Sputnik / StringerФлаги у Киевской городской администрации
Флаги у Киевской городской администрации - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش سرویس امنیت فدرال روسیه، در سواستوپول خرابکاران اوکراینی که در حال تدارک حمله با تأسیسات نظامی در کریمه بودند دستگیر شدند

عملیات دستگیری خرابکاران 9 نوامبر انجام شد. بنا به روایت بازجویان، این گروه تروریستی در اداره کل جاسوسی وزارت دفاع اوکراین آموزش دید. گزارش شد که از دستگیرشدگان دستگاه‌های انفجاری قوی ، اسلحه و مهمات، وسایل ویژه مخابراتی و دیگر وسایل فعالیت‌های تبهکارانه شان کشف و ضبط شد

مقام های اوکراینی دستگیری نظامیان خود در سواستوپول را رد می کنند.

آندره لیسنکو نماینده وزارت دفاع اوکراین در امور عملیات نظامی در دنباس اعلام کرد: «اطلاعات در باره دستگیری خرابکاران اوکراینی کاملاً تقلبی است». اداره کل جاسوسی وزارت دفاع اوکراین نیز خبر دستگیری را تکذیب کرد.

گفتنی است که 7 اوت سال جاری سرویس های ویژه روسیه اولین گروه خرابکاران آموزش دیده در اوکراین را در کریمه دستگیر کردند. در حین دستگیریشان یک مامور سازمان امنیت فدرال روسیه جان باخت. نیروی انتظامی روسیه در محل درگیری در نزدیکی قصبه مسکونی آرمیانسک دستگاه‌های انفجاری خودساخته، مهمات و سلاح های ویژه موجود در تسلیح نیرو های مسلح اوکراین را کشف کردند.

شب 8 اوت سرویس های ویژه روسیه دو تلاش رخنه کردن خرابکاران به کریمه را خنثی کردند. تکنیک زرهی ارتش اوکراین از این حملات حمایت می کرد. هنگام عملیات خنثی سازی یک نظامی روس کشته شد.

نظامیان اوکراین در آن زمان هم دست داشتن کی یف در تلاش‌های سازمان دادن اعمال تروریستی در کریمه را نفی کردند. ایوان مزیوخو سیاست شناس کریمه ای رئیس انستیتو ی ارتباطات سیاسی جمهوری کریمه در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک این عقیده را ابراز کرد که حالا هم اوکراین همین کار را خواهد کرد. او چنین گفت:

«گمان می‌کنم که کی یف باز هم مانند دفعه گذشته شهروندان خود را به دست تقدیر خواهد سپرد. چیزی تغییر نخواهد کرد زیرا اوکراین از رویارویی با روسیه می ترسد».

به عقیده این صاحبنظر، نیاید توقع داشت که اروپاییان اعمال کی یف را مورد نکوهش قرار خواهند داد. او گفت:

«اروپایی‌ها تا وقتی که از رئیس جمهور انتخاب شده آمریکا دستور نگیرند حرفی نخواهند زد. خاموشی شان طولانی خواهد بود. قرار است دونالد ترامپ خط مشی سیاسی اصلاح شده آمریکا را تشکیل دهد و این امید وجود دارد که مساله اوکراینی از فاز حاد به مقطع آرامتری تغییر داده شود. هر چند که من اطمینان ندارم که پس از تعویض رهبری آمریکا اعمال تحریک آمیز در کریمه پایان یابد. زیرا بعلاوه رئیس جمهور، در آمریکا محافل سیاسی دارای روحیات ضد روسیه وجود دارند. ولی به نظرم به مرور زمان حکومت سیاسی در اوکراین ناگزیر تغییر خواهد کرد و مناسبات سیاسی میان روسیه و اوکراین احیا و بازسازی خواهند شد و افرادی که مرتکب جنایات علیه روسیه شده بودند باید مجازات شده و از سیاست اوکراینی بیرون رانده شوند».

به گفته این کارشناس، با وجود تلاش‌های کی یف معطوف به بی ثبات کردن زندگی کریمه اهالی این شبه جزیره خود را در جای امنی احساس می کنند. ایوان مزیوخو در پایان گفت:

«اهالی کریمه خود را در جای امنی احساس می کنند. از این بیشتر می‌شود گفت: برای اهالی کریمه امنیت شخصی تأمین شده که آن‌ها در زمان دولت اوکراین و هنگام حوادث در میدان کی یف فاقد آن بودند. به نظرم هدف فعالیت‌های تروریستی سرویس های ویژه اوکراین در کریمه منحرف کردن توجه شهروندان اوکراین از مسایل روزمره اجتماعی — اقتصادی و بحران سیاسی فزاینده در کشور خود است».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала