جاذبه های اسرارآمیز مسکو

© Sputnik / Vladimir Fedorenkoخیابان «تورسکایا» مسکو
خیابان «تورسکایا» مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بااماکن غیر عادی و جاذبه های مرموز پایتخت روسیه آشنا شوید.

مسکو برای اولین بار  بر طبق  فهرست رتبه بندی  انتشاراتی Lonely Planetدر بین ده ردیف اول شهرهای جذاب برای گردشگری قرار گرفت. تهیه کنندگان این فهرست به  تغییراتی که  در این اواخر در مسکو  رخ داده است توجه نشان دادند.  در مسکو زیربنای  شهری  توسعه  قابل توجهی یافته است.

آژانس خبری « اسپوتنیک»  فهرست  اماکن  غیر عادی و  جاذبه های مرموز پایتخت روسیه را  تهیه دیده است.

© Sputnik / Evgenya Novozheninaصومعه کروتیتسکی
صومعه کروتیتسکی - اسپوتنیک ایران
صومعه کروتیتسکی

صومعه کروتیتسکی

در محله « تاگانکا» مسکو در تلاقی خیابان « کروتیتسکایا»  و  ساختمان شماره یک  این خیابان  سازه  زیبا و جالبی قرار دارد  که کمتر کسی با تاریخ  غنی آن آشناست. سازه « کروتیتسکی» — یادبود  قرون وسطی روسیه است که هم اکنون نیز مانند  8 قرن گذشته به شکل اولیه خود  حفظ شده است.  این بنا در  قرن 18 به عنوان صومعه مردان ساخته شد.  در زمان « اردوی طلایی»  این صومعه به اسقف نشین « سارسکایا و پودونسکایا» مبدل شد.  پس از آن،  صومعه  مشکلات زیادی را از سر گذراند- چند بار  آن را آتش زدند  و  غارت کردند: ابتدا لهستانی ها  و بعد فرانسوی ها.  پس از انقلاب  آن را بستند.  کلیسای  کوچک  «اوسپنسکی»  در زمان خود یکی از  مهمترین کلیساهای مسکو بود. بعلاوه در آنجا  زندانیان عالی رتبه نگه داشته می شدند:  کاهن اعظم آواکوم، گرتسن و  دیرتر حتی بر طبق شایعاتی لاورِنتی  بریا- Lavrenti Beriya — در آنجا دوران حبس را گذراندند. در سال 1991 صومعه « کروتیتسکی» دوباره به کلیسا بازگردانده شد. هم اکنون اسقف نشین در آنجا مستقر است.  تمام سازه هایی که شامل  مجموعه معماری  قرن 17 هستند، تحت  حفاظت یونسکو قرار دارند. در محوطه این  صومعه  همه چیز آرام و ساکت است و افراد کمی آنجا  هستند، البته اگر در زمان فیلمبرداری به آنجا نروید. فیلم سازان بر خلاف مردم عادی بخوبی با این صومعه آشنا هستند.

 

© Photo / Mosprogulkaخانه های پیوسته
خانه های پیوسته - اسپوتنیک ایران
خانه های پیوسته

خانه های پیوسته

 معمولا  با یادآوری اینگونه سازه ها، سنت پطربورگ به یاد می آید. اما در مسکو نیز اینگونه  مجتمع های مسکونی وجود دارد که حیاط های آنها به یکدیگر راه داشته باشد.  بهترین نوع این نوع مجتمع های  مسکونی  بین خیابان های « سالینکا» و « زابِلینا» واقع است.   این سازه ها اوایل قرن گذشته ساخته شدند و برای مدت طولانی مجتمع بزرگ مسکونی بودند.  چنین نوع سازه هایی با توجه به ملاحظات  پراگماتیک  انتخاب شده بودند  که هدف  از ساخت آنها، جا دادن آپارتمان های  هر چه بیشتر در این نوع سازه ها  حتی به ضرر  فضای  عمومی بود.  به دلیل خساست زیاد مالکان این نوع  مجتمع های مسکونی ، مسکو از  جاذبه  غیرعادی  معماری  و دکوراسیون  ایده آلی برای  فیلمبرداری فیلم های  اکشن و  پلیسی  برخوردار شده است —  همانا در چنین مجتمع مسکونی با حیاط های تو در تو،  صحنه های فیلم «  برادر —2» فیلمبرداری شد.

 

© Photo / NVOصومعه « ساوینسکی» مسکو
صومعه « ساوینسکی» مسکو - اسپوتنیک ایران
صومعه « ساوینسکی» مسکو

صومعه « ساوینسکی»

 این سازه یکی از  زیباترین ساختمان های مسکو و  عصر مدرن روسی  است که در سال 1907 ساخته شد  و به نوشته مطبوعات آن زمان  « سازه ای مغرور و متکبر» به نظر می رسید.  اوایل  به عنوان  صومعه  « ساوو — استروژفسکی» — Savo-Storozhevski —  مورد استفاده قرار گرفت.  کارگاه سینمایی « خانژونکوف» یکی از اولین اجاره کنندگان این سازه بود. خانژونکوف در حیاط پشتی  ساختمانی با پشت بام شیشه ای ساخت.  تا سال 1939  این خانه در  خیابان مرکزی  شهر قرار داشت  و روکاری رنگارنگ  و  برج های کوچک و  پنجره های  منقوش آن زینت بخش خیابان « تورسکایا»  بود.  سپس مطابق با  نقشه های جدید شهر، آن را  50 متر از خط اصلی خیابان عقب کشیدند.  جالب آن است که کشیدن این خانه  به عقب، شب هنگام وقتی ساکنان آن خواب بودند انجام شد!  هم اکنون ساختمان « ساوینسکی» به  عنوان اداره مورد استفاده قرار می گیرد.  سازه های استالینی آن را از دید عموم پنهان کرده است. اما پیدا کردن آن خیلی آسان است، فقط کافی است از زیر طاق رد شوید.

 

 

© Sputnik / A. Solomonov انستیتوی مسائل طب- بیولوژی آکادمی علوم روسیه
 انستیتوی مسائل طب- بیولوژی آکادمی علوم روسیه - اسپوتنیک ایران
انستیتوی مسائل طب- بیولوژی آکادمی علوم روسیه

انستیتوی مسائل طب- بیولوژی آکادمی علوم روسیه

این محل نه به دلیل  زیبایی سازه بلکه آنچه در داخل آن رخ می دهد جالب است.  در این انستیتو پژوهش هایی در  رشته  بیولوژی فضایی  از جمله مطالعه توانایی بدن انسان و  مکانیزم وفق یابی  نسبت به  محیط خارج  انجام می شود. در داخل انستیتو می توان  بخش های تجربی را دید  که در آنجا  پروژه « مریخ — 500» پیاده شد ، سانتریفوژ و دستگاهی برای  بازآفرینی  تأثیر بی وزنی و تقلیدکننده  سطح مریخ نیز در آنجا وجود دارد.  در  انستیتو مسائل طب — بیولوژی  آکادمی علوم روسیه، هرازگاهی گردش  علمی برگزار می شود و  تمام تجهیزات فنی به علاقمندان نشان داده می شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала