گزارش و تحلیل

اسرائیل کودک بهانه گیری که با ایران نمی جنگد!

© Flickr / Zachi EvenorФлаг Израиля
Флаг Израиля - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمانیکه «افرایم هالوی» رئیس سابق موساد، فردی که زمانی نظریه پرداز و مغز متفکر شماره یک سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی به شمار می رفت، توافق هسته ای قدرتهای برتر جهان با ایران را به سود رژیم صهیونیستی خواند.

خبرگزاری اسپوتنیک- «افرایم هالوی» دربرابر دوربین شبکه سراسری اسرائیل قرار گرفت و توافق هسته ای ایران را توافقی بسیار مناسب برای اسرائیل اعلام نمود، او بخوبی می دانست که از توافقی حمایت می نماید که شاید روزی مانع نابودی محض اسرائیل گردد.
یک مقاله به نام «جنگ قرن 21: اسرائيل در مقابل ايران» به قلم یک نظامی بازنشسته به نام «سرگی تورچنکو» که زمانی در ناوگان دریایی خزر، شمالی و بالتیک خدمت کرده بود به توصیف وضعیت یهودیان در ایران پرداخته بود. جمعيت يهوديان ايران در سال 1978 حدود 80 هزار نفر گزارش شده که عمدتا در شهرهاي بزرگي چون تهران، اصفهان و شيراز متمرکز بودند و همین امر نیز عامل اصلی روابط دوستانه میان ایران و اسرائیل در سالهای قبل از انقلاب اسلامی ایران بود.
پس از وقوع انقلاب اسلامي در سال 1979 روحانيون شيعه رهبريت کشور ایران را در دست گرفته و امام خمینی رهبر انقلاب ایران رژیم غاصب اسرائیل را برای اسلام و ممالک مسلمین خطر عظیم نامید و به این ترتیب تمامي روابط ايران و اسرائيل از هم گسیخت و ايران به يکي از بارزترین دشمنان اسرائيل تبديل شد.
اگرچه رهبران مذهبي ايران تائيد داشتند که با دین يهوديت مشکلی نداشته، بلکه با صهيونيست‌ها و دولت اسرائيل دشمن هستند و ممانعتي براي حيات يهوديان در ايران وجود ندارد، اما طبق داده‌هاي آماري از سال 1979 الي 1984 ميلادي حدود 55000 يهودي ايران را ترک نمودند. طبق داده های آماری تنها 15000 نفر آنها به آمريکا و 11000 نفر به اسرائيل مهاجرت نمودند و شماری از آنها نیز راه کشورهای اروپایی را پیش گرفتند و در نهایت تعداد يهوديان کشور ایران به کمتر از 100 هزار نفر کاهش يافت. بيشترين جمعيت كليميان در تهران با حدود 15000 نفر، بعد شيراز حدود 10 الي 12 هزار و بعد به ترتيب اصفهان، كرمانشاه، يزد، كرمان،… بيشترين جمعيت كليمي را دارند و در مجلس ايران يک نماینده از جامعه يهوديان حضور دارد، با اين وجود ايران سياست فعالانه ضد اسرائيلي دارد.

جنگی که به وقوع نخواهد پیوست!

پیشرفت ایران در دستیابی به دانش فناوریهای هسته ای منجر به تقابل هرچه بیشتر اسرائيل با ایران در ابعاد و حوزه های مختلف گردید. برای اسرائیل به عنوان یک دارنده سلاح هسته ‎اي بسیار با صرفه بود تا پیش از اینکه ایران روند مطالعات هسته ای خود را تکمیل نماید یا آغازگر جنگی علیه ایران باشد و یا روند تحقیقات هسته ای را متوقف نماید که البته ترور دانشمندان هسته ای ایران منجمله این اقدامات بود.
اسرائيل 220 کلاهک هسته‌اي و 60 موشک حامل براي آنها دارد و مسلما همانطور تا به امروز از آنها در مقابل لبنان استفاده نکرده بعد از این هم بکار نخواهد گرفت، چون در ساده ترین ارزیابی يک انفجار هسته‌اي در اين منطقه کوچک بصورت همزمان چند کشور را در بر خواهد گرفت. به وضوح می توان گفت اين تسليحات براي مسافت‌هاي دورتر و کشورهايي که از نقاط دور اسرائيل را تهديد مي‌نمايند در نظر گرفته شده است و ایران یکی از حتمی ترین اهداف است.
اگرچه ایران هرگز در پی دستیابی به سلاح هسته ای نبوده اما طبق داده‌هاي سازمان سيا، ايران داراي سیستم موشکی توانمند مانند موشک "شهاب-3" با برد 1300 کيلومتر است که در صورت شلیک از نواحی غربی ایران قابليت انهدام اسرائيل را دارند. موشکهای «عاشورا»، «قدر» و «سجیل» نیز از برترین موشک بالستیک ایرانی هستند که در مدت زمان اندکی می توانند تمام زیرساخت ها، پایگاه های اتمی، پایگاه های هوایی و شناورهای سطحی و زیر سطحی اسرائیل را نشانه بگیرد.

عواقب نامعلوم یک تهاجم
عليرغم تحريمهای آمريکا و سازمان ملل متحد بر علیه ایران برنامه های فضايي منحصر به فرد خود این کشور رو به رشد و تکمیل است و واضح است که ايران در شرایط تحریم به خوبی مسيرهاي زيادي را جهت تامين خود در برابر قطعنامه‌هاي آمريکا و سازمان ملل متحد پيدا نموده است.
اکنون در حريم ايران دو سکوي پرتاب یکی در امام‌شهر و ديگري در قم تجهيز شده است و تمامي جهان به اين اطمينان رسيده‌اند که چرخه توليد موشک و ماهواره به صورت کامل در حريم جمهوري اسلامي ايران وجود دارد و قرار دادن ماهواره در مدار نزديک به زمين حاکي از آن است که ايران مسئله ساخت موشک قاره‌پيما را حل نموده است.
در بخشی از یادداشت «سرگی تورچنکو» به نقل از گزارشهای سري یک منبع آلماني آورده شد، کره شمالي برای در اختیار قرار دادن کلاهک‌هاي حمل بمب اتمی جهت مقابله با حملات احتمالی به ایران اعلام آمادگی کامل نموده است. بنابراین با فرض یک درصدی حقیقی بودن چنین توافقاتی حمله اسرائيل به ايران توجيه کمتري به خود مي‌گيرد.
دستیابی به سلاح هسته ای به گونه ای خود سبب برقراری موازنه قدرت می گردد و به عنوان يک سلاح بازدارنده قوي عمل نموده و رهبران کشورهای دارای سلاح هسته ای را از رويارويي جنگي مستقيم حفظ خواهد نمود. اما مسئله در اینجاست که اگر روزی ایران تصمیم بگیرد و اقدام به ساخت بمب اتمي نماید، حتی نیازی به آماده سازی سکوی پرتاب بمب اتمی هم نخواهد داشت، چراکه از طريق ساير بازوها مانند ورود قطعی حزب الله لبنان در شمال و برخی گروه های مقاومت فلسطینی غزه در جنوب می تواند اعمال قدرت نماید.
ایران به لحاظ ایدئولوژی انگیزه کافی برای مبارزه و نابودی اسرائیل دارد و از سوی دیگر اوضاع فعلی منطقه و جهان چه از نظر اقتصادی، نظامی و امنیتی همچنین عدم وجود اتفاق نظر میان نخبگان تصمیم گیرنده رژیم صهیونیستی و عدم آمادگی جبهه داخلی و همسویی شرکای خارجی مانند ایالات متحده به گونه ای است که احتمال برخورد نظامی ایران و اسرائیل را نزدیک به صفر می کند.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با سیاست های اسپوتنیک مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала