اپیدمی ایدز

© Sputnik / Sergey Venyavskyایدز
ایدز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اپیدمی ایدز در سراسر جهان شیوع پیدا کرده است.

در روسیه 2 میلیارد و 280 میلیون دلار  برای خرید  داروهای  ضد ویروس  ایدز  و هپاتیت « بی و سی»  از بودجه فدرال اختصاص داده خواهد شد. دمیتری مدودوف فرمان مربوطه را به امضا رساند.

اولگا گولودتس معاون نخست وزیر  روسیه اعلام نمود که  تعداد مبتلایان به ایدز در روسیه افزایش یافته است  و هم اکنون 793 هزار نفر  مبتلا به این ویروس در روسیه به ثبت رسیده اند.

در تفسیر « اسپوتنیک» شما را با  آمار  ابتلا به این بیماری  و  مرگ و میر بر اثر  آن در جهان  و روش های اصلی  پیشگیری  و درمان ایدز — HIV / AIDS  — آشنا می کنیم.

اپیدمی جهانی

اواخر دهه 1970 — اوایل دهه 1980  در باره  اپیدمی  ایدز صحبت شد.  اما در آن زمان صحبت از شیوع این بیماری در کشورهای آفریقایی بود.  تا اواخر دهه 1990 توانستند از شیوع این اپیدمی در اروپا جلوگیری کنند.  اما از سال 1999 تا سال 2002  میلادی، تعداد مبتلایان به  ویروس  دوبرابر شد.  مطابق با داده های  سازمان «  یونی ایدز» سال 2004 میلادی اوج  ابتلا به این ویروس بود.

هم اکنون  مطابق با اطلاعات این سازمان توانستند  این اوضاع را با ثبات کنند. در اکثر مناطق افزایش  رشد شیوع بیماری کند شده است.  رویهمرفته از  آغاز شیوع اپیدمی در جهان  مطابق با  اطلاعات  سازمان مذکور ، ویروس ایدز  بیش از 70 میلیون  نفر را مبتلا  کرده است.

مناطقی که بیشترین سطح مرگ و میر بر اثر ابتلا به این ویروس در آنجا به ثبت رسیده است  مطابق با محاسبات  « یونی ایدز» کشورهای آفریقایی واقع در جنوب « صحرا»ست. در سال 2014 میلادی، 790 هزار نفر بر اثر ابتلا به ایدز در آنجا  جان خود را از دست دادند.

با وجود این،  در مقایسه با سال 2000 میلادی،  این شاخص کاهش یافته است.  در آن زمان سطح مرگ و میر  1 میلیون و 200 هزار نفر بود.  منطقه  آسیا — اقیانوسیه نیز یکی دیگر از مناطقی است  که شاخص مرگ و میر بر اثر ابتلا به ایدز بالاست (240 هزار نفر) و در  اروپای شرقی  و اسیای مرکزی  (42 هزار نفر).

 منطقه آسیا — اقیانوسیه منطقه ای است که تا کنون سطح مرگ و میر  در آنجا افزایش می یابد. مطابق با  آمار « یونی ایدز»  این منطقه تنها منطقه در جهان است  که  مرگ و میر بر اثر ابتلا به ایدز، طی  15 سال گذشته  با وجود  تلاش زیاد در جلوگیری از شیوع اپیدمی افزایش یافته است.  در سال 2000 میلادی   220  هزار  نفر بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

بر طبق استراتژی جهانی سازمان « یونی ایدز» تا سال 2030  میلادی باید شیوع اپیدمی  متوقف شود. بدین منظور  قرار است ابتدا روند روشنگری در بین مبتلایان به این بیماری  ادامه یابد تا مانع از انتقال این بیماری به دیگران شوند. باید در خصوص  درمان بموقع برای آنها تعریف شود. کارهای روشنگری باید در رابطه با  پیشگیری و  روش های جلوگیری از ابتلا  در بین گروه های ریسک  افزایش یابد.

بعلاوه بر خلاف  عقاید رایج در خصوص ناعلاج بودن بیماری ایدز ، از دهه 1990  میلادی، متخصصان به موفقیت های قابل توجهی  در ساخت داروهایی که  روند تکثیر این ویروس را کند می کند  و باعث تضعیف قدرت آن می شود ، دست یافته اند.اما واکسن  ضد ایدز هنوز ساخته نشده است. ایدز  یک بیماری  عفونی است  و  از نظر تئوری ساخت چنین  واکسنی ممکن است ، اما متأسفانه هنوز  ساخت آن ممکن نشده است.  هر چند قرار بود  تا پایان دهه 1980  طراحی آن به پایان برسد.

با وجود این ، دانشمندان  به یافت  روش های مبارزه  با ایدز  ادامه می دهند. در سال 2017 قرار است  تولید  4 دارو  بر ضد  ویروس  ایدز در روسیه ساخته شود.  ورونیکا سکورتسووا  وزیر بهداشت و بهداری روسیه  در سال 2015 میلادی این موضوع را  عنوان کرد.

در روسیه، در  ماه اکتبر  سال جاری  استراتژی  دولتی مبارزه با ایدز به تصویب رسید.  و هر چند به نظر  تعدادی از کارشناسان برای  اجرای این استراتژی  بودجه کافی  اختصاص داده نشده است  بعضی از مناطق  دست به اقدامات  پیشگیرانه و  اطلاعاتی زدند- در  نیژنی نوگورود ، مقامات انجام آزمایش غیر علنی و رایگان  ساکنان در رابطه با احتمال ابتلا به ایدز را  سازماندهی کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала