۱۲ راز گریبایدوف

© Sputnik / Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر Александр Грибоедов
Александр Грибоедов - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معرفی ۱۲ حقیقیت ناشناخته درباره الکساندر گریبایدف، نویسنده، شاعر و دیپلمات روسی به وسیله اسپوتنیک.

۱. الکساندر سرگویچ ۱۵ ژانویه متولد شد، اما در چه سالی، مشخص نیست. نویسندگان کتابهای درسی معمولا سال ۱۷۹۵ را به عنوان سال تولد وی درج میکنند. با این حال یه احتمال فراوان این تاریخ درست نمیباشد، با توجه به اینکه پاول برادر او که در کودکی فوت کرد، در این سال متولد شد.


۲. پدر و مادر گریبایدف از اقوام دور همدیگر بودند و از یک خانواده بودند. آناستاتیا فئودورونا، مادر او نمایشنامه نویس و خواهر زاده سرگی ایوانویچ بود.

 

© Sputnik / Vladimir Vdovin  /  مراجعه به بانک تصاویر الکساندر گریبایدف
الکساندر گریبایدف - اسپوتنیک ایران
الکساندر گریبایدف
۳. گریبایدف بسیارباهوش و تحصیل کرده بود. قبل از رسیدن به سن قانونی در دانشگاه دولتی مسکو ثبت نام کرد. گریبایدف در سه رشته فارغ التحصیل شد و تصمیم داشت تا مقطع دکترا ادامه دهد ولی به علت حمله ناپلئون در سال ۱۸۱۲ موفق نشد و گریبایدف ۱۷ ساله داوطلبانه راهی جنگ شد. او به طور مستقیم در جنگ شرکت نداشت و در پشت جبهه خدمت کرد.


۴. گریبایدف مثل همه مردمان آن زمان، نوازنده و آهنگساز خوبی بود. او نویسنده دو رقص آرام والس که یکی از آنها را گریبایدف نامگذاری کردند.


۵. هنگامی که گریبایدف در دوئل زخمی شد، دلیل دوئل ایستومینا بازیگر معروف بود. نه، گریبایدف عاشق او نبود، اما به دلایل عجیب او درگیر یک دوئل چهار نفره شد. گریبایدف از ناحیه انگشت کوچک دست توسط الکساندر یاکوبوویچ زخمی شد. اکنون برای اینکه بتواند پیانو بزند، مجبور به پوشیدن دسکتش مخصوص بود.


۶. در طی زندگی گریبایدف حتی یک بار هم داستان "وای از شوخ طبعی" بر روی صحنه تئاتر به نمایش در نیامد، اما با کما میل آنرا خواندند.به نقل ادبیات شناسان ۴۵ هزار نسخه خطی از این اثر ثبت شد و دست به دست چرخید و آنرا خواندند.

© Sputnik / Mikhail Ozerskiy /  مراجعه به بانک تصاویر نمایشنامه "وای از شوخ طبعی"
نمایشنامه وای از شوخ طبعی  - اسپوتنیک ایران
نمایشنامه "وای از شوخ طبعی"


۷. الکساندر گریبایدف فراماسونری بود. او عضو بزرگترین جامعه مخفی سنت پترزبورگ "اتحاد دوستان" بود.او از دوستان فراماسون خود میخواست که فقط به زبان روسی صحبت کنند و سعی در توسعه زبان روسی داشت.


۸. گریبایدف مظنون به همدستی با دسامبریها بود به همین دلیل او را در سال ۱۸۲۶ دستگیر کردند. و خیلی او را به دلیل نبود شواهد کافی آزاد کردند.‌ او به عنوان دیپلمات سعی در کمک به آنها را داشت.


۹. همسر گریبایدف، شاهزاده نینا چاوچاوادز، جوانتر از او بود. در زمان ازدواج او ۱۷ سال و گریبایدف ۳۰ سال داشت. در تاریخ ۲۲ آگوست ۱۸۲۸ در کلیسایی درتفلیس ازدواج کردند. آنها عاشق هم بودند ولی زندگی آنها بعد از شش ماه به دلیل مرگ گریبایدف پایان یافت.

 

© Sputnik / Sputnik /  مراجعه به بانک تصاویر الکساندر گریبایدف
الکساندر گریبایدف - اسپوتنیک ایران
الکساندر گریبایدف
۱۰. گریبایدف در فورال سال ۱۸۲۹ کشته شد. او به عنوان سفیر روسیه در پرسیا به خدمت مشغول بود. در جریان قیام، به سفارت حمله کردند و طی این حمله ۳۷ نفر کشته شدند وتنها یک نفر زنده ماند. گریبایدف را از روی دست وی و انگشت قطع شده او در دوئل شناسایی کردند.


۱۱. پادشاه پرسیا برای جبران و عذرخواهی، گران قیمت ترین الماس از تاج را به روسیه هدیه داد.الماس شاه یکی از هفت الماس بزرگ تاریخ جهان میباشد و وزن آن بیش از ۸۸ عیار میباشد.


۱۲. نینا چاوچاوادز گریبایدف به شوهر خود وفادار باقی ماند. بر روی مقبره نمایشنامه نویس در صومعه تفلیس شعری که سرشار از اندوه تمام روسیه و غم او بود،نوشت. "فهم و کارهای تو در ذهن مردم روسیه باقی می ماند، چرا عشق من به تو بیشتر از تو زنده بود؟" " رز سیاه تفلیس" تا آخر عمر سوگوار شوهر خود بود.او ۲۸ بعد از مرگ گریبایدف زندگی کرد اما با اینکه خواستگارهای بسیاری داشت، دیگر هرگز ازدواج نکرد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала