ماکسول مک کومبز: نفع شخصی ترامپ از اظهارات عوام فریبانه علیه ایران

© REUTERS / Carlo Allegri اتهامات آزار جنسی دست کم چهار زن علیه دونالد ترامپ
اتهامات آزار جنسی دست کم چهار زن علیه دونالد ترامپ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واضع نظریه برجسته سازی با اشاره به اینکه کمپین های انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا شبیه نمایش تلویزیونی بود، گفت: اظهارات ترامپ درباره ایران نیز بخشی از شیوه عوام فریبانه وی است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از مهر- مساله رقابت میان دو کاندیدای دموکرات و جمهوریخواه انتخابات پیش روی آمریکا، تا حدی پیچیده و البته از سویی مهیج و عجیب شده و به عقیده بسیاری از تحلیلگران مسائل سیاسی آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ در این کشور را به پیچیده ترین و عجیب ترین انتخابات تاریخ آمریکا بدل کرده است.

شاید در ابتدا، قرار گرفتن ترامپ به عنوان سرمایه دار و تاجری که هیچ گونه تجربه تصدی پست های دولتی را در رزومه کاری خود ندارد در برابر سیاستمداری کارکشته مانند هیلاری کلینتون، تنها به یک شوخی شبیه بود که برای گرم کردن فضای انتخابات به عنوان گزینه ای مهیج مطرح می شد. اما طی ماه های اخیر جایگاه ترامپ در فضای سیاسی آمریکا تا جایی ارتقا یافته که در بسیاری از نظرسنجی ها، آرای وی در رقابت با هیلاری کلینتون یا نزدیک به وی قرار دارد و یا گاهی حتی بالاتر نیز می رود. با افشاگری های انجام شده از سوی هر دو کاندیدا علیه یکدیگر از سویی رقابت میان این دو پیچیده تر شده و از سوی دیگر البته رنگ و بویی عجیب به خود گرفته که حتی بعضا خصوصی ترین مسائل مربوط به امنیت ملی آمریکا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است.

«ماکسول مک کومبز» استاد دانشگاه تگزاس آمریکا و واضع نظریه برجسته سازی در گفتگو با مهر به بررسی این موضوع پرداخته است.

ماکسول مک کومبز از صاحبنظران و اندیشمندان علم ارتباطات و استاد دانشگاه تگزاس امریکا است. کتاب اخیر مک کومبز «رسانه‌های جمعی و افکار عمومی» نام دارد. او استاد دانشگاه‌های کارولینای شمالی و UCLA امریکا نیز بوده است.

عمده شهرت او برای نظریه «برجسته سازی» (agenda-setting) است. کارکرد برجسته‌سازی رسانه‌ها، به تأثیر گذاشتن به آنچه مردم درباره آن فکر می‌کنند یا آنچه مهم تلقی می‌شود، می‌پردازد.

*ویدئوی منتشر شده از ترامپ، به زوایایی از فساد اخلاقی وی اشاره می کند که منجر به از بین رفتن محبوبیت بیش از پیش وی شده است. بر این اساس پیش بینی شما از نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا چیست؟

تنها سه روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، آنطور که نظرسنجی های معتبری که به صورت مستقیم گرفته شده اند و نه به واسطه اینترنت یا تماس تلفنی نشان می دهند، کلینتون چه در سطح ملی و چه در ایالت های کلیدی، از برتری جزئی نسبت به رقیب جمهوریخواه برخوردار است.

*چرا دونالد ترامپ علیرغم فشارها و افشاگری های انجام شده علیه اعمال منافی اخلاق وی، هنوز هم به عنوان یک رقیب جدی در صحنه انتخابات حضور دارد؟ اساسا، چه گروه های به وی رای خواهند داد؟

هسته اصلی حامیان ترامپ را مردان سفید پوستی تشکیل می دهند که تحصیلات دانشگاهی و آکادمیک ندارند.

این عده معتقد هستند که به سبب تغییرات جمعیتی صورت گرفته در نتیجه مهاجرت یا مسائل دیگر جایگاه خود را در آمریکا از دست داده اند.

*ترامپ رسانه ها را به تبانی علیه خود محکوم کرده است. رسانه ها تا چه حد در تخریب شخصیت وی موفق بوده اند؟

ترامپ شخصیتی است که خود را به واسطه اظهارات بی خردانه و عجیب و غریب در رسانه ها سر زبانها انداخته است.

این اظهارات به گونه ای است که توجه خبرنگاران را به خود جلب می کند. در نتیجه این اظهارات و سیل مسائل مطرح شده پوشش رسانه ها از کمپین های انتخاباتی بیشتر شبیه یک نشان دادن یک نمایش شده تا یک کمپین انتخاباتی که در آن مسائل اساسی باید مطرح شود.

در واقع کمپین‌های رقابت‌های انتخاباتی شبیه به یک شوی تلویزیونی شده است.

* از بین ترامپ و کلینتون رویکرد کدامیک نسبت به ایران خصمانه‌تر است؟

من رصد خیلی دقیقی درباره اظهارات ترامپ درباره ایران انجام نداده ام ولی آنچه از اظهارات او و تا جایی که دیده ام بر می آید این است که او رویکرد انتقادی تر و خصمانه تری نسبت به ایران دارد.

در واقع اظهارات او درباره ایران نیز بخشی از شیوه عوام فریبانه وی است. ترامپ سعی کرده با طرح اظهارات عوام فریبانه موجی را ایجاد کند و از آن نهایت بهره برداری را به نفع خود داشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала