باروری ابرها در ایران برای مبارزه با کمبود آب در کشور

© Flickr / xiquinhosilvaиран тегеран
иран тегеран - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد از آغاز اجرای طرح باروری ابرها در هشت استان کشور خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمدمهدی جوادیان زاده با بیان اینکه هواپیماهای باروری ابرها از 10 آبان ماه برای اجرای این طرح آماده و تجهیز شده، گفت: این طرح تا 10 اردیبهشت سال آینده ادامه خواهد داشت.
وی افزود: باروری ابرها در استان های آذربایجان شرقی و غربی، کرمانشاه، چهارمحال وبختیاری، اصفهان، فارس، خراسان جنوبی و یزد اجرا می شود.
جوادیان زاده با بیان اینکه در صورت فراهم بودن شرایط جوی، نسبت به اجرای باروری ابرها در استان های یاد شده اقدام می شود، اظهار کرد: در هفته گذشته به دلیل نبود سامانه مساعد برای بارورسازی ابرها در این استان ها، امکان بارورشدن ابرها فراهم نشد.
وی تصریح کرد: به علت اینکه تاکنون هیچ گونه عملیات باروری در استان خراسان جنوبی انجام نشده و راهداری و هواشناسی نیز در منطقه مورد نظر در این استان برای باروری ابرها، وجود ندارد امروز نخستین پرواز آزمایشی با هدف شناسایی در این استان انجام شد.
رییس مرکزملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد با بیان اینکه تعداد سورتی پرواز بر فراز ابرها بستگی به سامانه بارشی دارد، گفت: هزینه هر پرواز یک میلیارد و 200 میلیون ریال برآورده شده که علت این هزینه بالا کرایه هواپیما، سوخت مصرفی و مواد بارور کننده ابرهاست.
جوادیان زاده اجرای طرح بارورسازی ابرها را نیازمند تامین اعتبارات دانست و تصریح کرد: در صورت تامین نشدن اعتبارات لازم، ممکن است ادامه اجرای عملیات بارورسازی ابرها در کشور امکان پذیر نشود.
رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها تعداد هواپیمای ویژه باروری ابرها را 2 فروند ذکر کرد و گفت: برای توسعه ناوگان هواپیمایی باروری ابرها به صورت بدون سرنشین و با سرنشین در کشور برنامه ریزی اولیه صورت گرفته است.
جوادیان زاده اظهار کرد: باروری ابرها بین 10 تا 15 درصد در افزایش بارندگی تاثیر دارد و این رقم طی 10 سال گذشته به همین میزان بوده است.
این مسوول گفت: نباید این رقم را اندک دانست زیرا همین میزان بارش در مناطق کوهستانی و کویری بسیار موثر است.
جوادیان زاده زمان تاثیر مواد باروری را 20 دقیقه تا 1.5 ساعت پس از زمان تزریق و دامنه آن را در صورتی که شلیک ها به صورت تصادفی انجام شود تا 200 کیلومتر از محل تزریق مواد باروری اعلام کرد.
وی اظهار کرد: ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابر و مناسب بودن سمت و سرعت حرکت آن از شرایط لازم برای باروری ابرهاست.
عملیات باروری ابرها در 42 کشور جهان اجرا می شود و سابقه این عملیات در برخی کشورها 40 ساله اما نخستین پرواز باروری ابرها حدود 70 سال قبل انجام شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала