گزارش و تحلیل

به‌موقع رسیدن در طول 48 ساعت: اف بی آی در دو روز مانده تا انتخابات رسیدگی علیه کلینتون را قطع کرد

© REUTERS / Brian Snyder Кандидат в президенты США Хиллари Клинтон во время кампании в Огайо
Кандидат в президенты США Хиллари Клинтон во время кампании в Огайо - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دو روز تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اف بی آی پرونده مکاتبه الکترونیک هیلاری کلینتون را بست.

در آن نهاد به این نتیجه رسیدند که نامه‌های نامزد ریاست جمهوری از حزب دموکرات یافت شده در کامپیوتر همسر دستیار او هما عابدین خصلت خصوصی داشته و کپیه های اسنادی است که قبلاً مطالعه شدند. ستاد ترامپ اف بی آی را به برخورد مغرضانه متهم کرده و حدس زده که به جیمز کومی رئیس اف بی آی «فشار سیاسی شدید» وارد شده است

در نامه جیمز کومی به کنگره آمده است: «ما بر پایه مطالعه نامه‌ها نتیجه‌گیری خود را نسبت به هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا را پذیرفته شده در ماه ژوئیه عوض نکردیم».

کومی ذکر کرد که بازجویان نهاد وی برای تحلیل هرچه زود تر نامه‌ها «24 ساعت در شبانه‌روز» کار کردند. به گفته وی اف بی آی نامه‌ها را مفصلاً مطالعه کرد و به این نتیجه رسید که هیچ یک از نامه‌ها نمی‌تواند بهانه‌ای برای جلب کلینتون به محاکمه باشد

اعلامیه عجولانه

ستاد دونالد ترامپ رقیب کلینتون با نتیجه‌گیری سرویس ویژه موافق نیست. کلی آن کانووی رئیس ستاد جمهوری خواهان در توییتر خود نوشت: «با وجود اعلامیه اف بی آی هیلاری نابخرادنه و بدون احتیاط عمل کرده و دروغ می گفت».

به عقیده نوت گینگریچ دستیار ترامپ، اعلامیه رئیس اف بی آی عجولانه بود. وی گفت: «احتمالا فشار سیاسی وارد شده به کومی خیلی شدید بود و به این خاطر وی چیزی گفته که از آن خبری ندارد و اگر او اطمینان دارد که آن 650 هزار نامه هیچ مساله

چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
چگونگی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا
 ای ندارند باید آن‌ها را منتشر کند تا خود آمریکایی ها در مورد آن‌ها قضاوت کنند».

شخصیت پاکدامن

ولی دیده می‌شود که این سرویس ویژه آمریکا قصد ندارد نامزد حزب دموکرات را در این موقع سرنوشت ساز بدنام کند. در آنجا بر آن هستند که حقایق اخیر بر ملا شده اهمیت چندانی ندارند. مثلاً کلینتون از مارینا سانتوس خدمتکار زن، مهاجر فیلیپینی که دسترسی رسمی به اسناد دولتی ندارد خواهش کرد که پیشنویس سخنرانی‌ها خود و گزارش های محرمانه و پرونده های حاوی مکالمات تلفنی با سران کشور های خارجی را پرینت کند.

کلینتون در یکی از نامه‌ها به هما عابدین که اف بی آی آنرا به دقت تحقیق کرد نوشت: «لطف کن از مارینا خواهش کن که این سند را برایم پرینت کند». به نوشته New York Post مطلب سر یک اطلاعات رسمی دارای دسترسی محدود بود.

اصلاً غیر رسمی

لازم به یادآوری است هیلاری کلیتنون در 2009 — 2013 وزیر خارجه آمریکا بود و از طریق پست الکترونیک شخصی مکاتبه دولتی محرمانه داشت. احتمال داده می‌شود که وی از این طریق سعی می‌کرد محتوای نامه‌های خود را از وارسی دولتی پنهان کند. این کار برای کارمندان دولتی ممنوع است.

مکاتبه خارج از بازرسی رسمی وزیر سابق آمریکا در تابستان امسال افشا شد و بر اثر بر ملا شدن آن یک جنجال سیاسی راه افتاد و اف بی آی به رسیدگی به آن پرداخت. این رسیدگی اول در ماه ژوئیه قطع شد. در آن زمان جیمز کومی اعلام کرد که بازرسان در کارهای کاندید ریاست جمهوری از طرف حزب دمکرات هیچ جنبه جنایی را پیدا نکردند.

ولی در آخر ماه اکتبر یعنی کمتر از دو هفته باقی‌مانده تا انتخابات، اف بی آی از وزارت دادگستری آمریکا مجوزی برای تحلیل پست کلینتون کشف شده در کامپیوتر همسر هما عابدین دستیار نزدیک کلینتون را دریافت کرد.

سرویس های نظرخواهی آمریکا پس از اعلام از سرگیری رسیدگی به مکاتبه کلینتون افت محبوبیت وی در میان رایدهندگان را ثبت کردند. دونالد ترامپ برای اولین بار در طول ماه های اخیر در این مسابقه به پیش رفته و به نوشته روزنامه واشنگتن پست و شرکت تلویزیونی ای بی سی نیوز برتری او یک درصد و به عقیده روزنامه لوس آنجلس تامز 5 درصد بود. اعلامیه دیروز کومی وضعیت را اصلاح کرد. دو روز باقی‌مانده تا انتخابات ای بی سی نیوز و واشنگتن پست نوشتند که الان کلینتون 5 درصد از رقیب خود جلوتر است.

گفته می‌شود که این بهترین دستاورد کلینتون در دو هفته اخیر است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала