عربستان در مقابل ایران عرصه را از دست می دهد

© AFP 2023 / Mandel NganКороль Саудовской Аравии Салман ибн Абдул-Азиз Аль Сауд
Король Саудовской Аравии Салман ибн Абдул-Азиз Аль Сауд - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماه گذشته، عربستان سفیر خود را به بهانه اینکه می‌خواهند وی را مورد سوء قصد قرار دهند، از عراق خارج کرد و هنوز سفیری جای وی را پر نکرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، یک پایگاه آمریکایی در گزارشی با اشاره به اینکه ایران یکی از بانفوذترین بازیگران منطقه است، نوشت که عربستان در منطقه «هلال حاصلخیر» درحال ازدست دادن عرصه مقابل ایران است.

هلال حاصلخیز نام بخش تاریخی از خاورمیانه است و دربرگیرنده بخش‌های خاوری دریای مدیترانه، میانرودان و مصر باستان است.

این گزارش سپس نوشت که شکست‌های عربستان تا حدودی به واسطه عوامل خارج از کنترل این کشور است و بخش‌هایی از آن نیز به واسطه ضعف ظرفیت‌های عربستان سعودی است. طبق این گزارش، پادشاهی سعودی از زمان حمله «صدام» رئیس‌جمهوری معدوم عراق به کویت، در یک ربع قرن پیش و تهدید این کشور به حمله به استان نفت‌خیز شرقی عربستان سعودی، روابط دوستانه‌ای در عراق داشت. ملک فهد در حین جنگ هشت ساله عراق علیه ایران، میلیاردها دلار به بغداد کمک کرد و اگر کمک مالی عربستان نبود، عراق سقوط می‌کرد.

در این گزارش آمده که، فهد همچنین دیگر کشورهای عربی خلیج‌ فارس را ترغیب کرد که در جنگ ایران و عراق به صدام کمک کنند و صدام را در واشنگتن بعنوان قدرتی که می‌توان با او همکاری کرد، تقویت کرد.

در سال 2003، ملک عبدالله گمان می‌کرد که تصمیم آمریکا برای خلع صدام از قدرت بدون آنکه جایگزین قدرتمندی برای وی معین کند، یک اقدام خطرناک و عجولانه است.

این گزارش نوشت، عربستان در آن زمان مطمئن بود که ایران خلأ صدام را پر خواهد کرد. ریاض حاضر نبود با هیچ دولت شیعه‌ای که از زمان حمله آمریکا به عراق در رأس قدرت بود، وارد تعامل شود و افتتاح سفارت در عراق و تعیین سفیر را برای چندین سال به تعویق انداختند.

ماه گذشته، عربستان سفیر خود را به بهانه اینکه می‌خواهند وی را مورد سوء قصد قرار دهند، از عراق خارج کرد و هنوز سفیری جای وی را پر نکرده است.

طبق این گزارش، سعودی‌ها از جنگ علیه داعش حمایت می‌کنند اما نگرانند که شکست این گروه تروریستی، گام بعدی برای سلطه ایران و شیعیان به حکومت عراق باشد.

این گزارش سپس ادامه داد که ترور «رفیق حریری» (نخست‌وزیر پیشین لبنان) نیز به حمایت سعودی‌ها از بشار اسد پایان داد و از زمان آغاز ناآرامی‌های سوریه در سال 2011، عربستان بسرعت کمک به معارضان مسلح ضد «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه را آغاز کرد.

المانیتور اینگونه نوشت که ورود ایران، حزب‌الله و روسیه به سوریه برای کمک به دولت این کشور، اهداف سعودی‌ها در سوریه را بی‌نتیجه گذاشت و اسد در مقایسه با یک سال قبل، جایگاه محکمی در عرصه قدرت دارد و خیلی بیشتر از پیش به ایران و حزب‌الله وابسته است.

این پایگاه آمریکایی با اشاره به تمامی این موارد نوشت که افت نفوذ عربستان نتیجه عوامل زیادی بوده است که بسیاری از آنها خارج از کنترل این کشور بوده است. پراکندگی جمعیت، علیه سعودی‌ها در عراق و لبنان عمل کرده است.

طبق این گزارش، ماجراجویی‌های «جرج بوش» رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در عراق همچنان نتیجه معکوسی بر منافع حیاتی آمریکا و عربستان گذاشته است.

بنا به نوشته المانیتور، سعودی‌ها همچنان فاقد ابزار و لوازم کافی برای اعمال نفوذ بر قدرتی که ایران در چندین دهه به دست آورده است، می‌باشند. سعودی‌ها نیرویی معادل سپاه پاسداران ایران ندارند. همچنین هیچ ژنرال سعودی همچون «قاسم سلیمانی» وجود ندارد.

المانیتور ادامه داد که ایران تا حد زیادی، بانفوذترین بازیگر در منطقه هلال حاصلخیز است که این به قیمت ضررهایی است که به عربستان وارد می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала