گزارش و تحلیل

رأی به همگرایی

© Photo / Shukhrat Sa'dievتاجیکستان
تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاجیک ها با همگرایی موافق هستند.

در تاجیکستان 68 درصد  شهروندان  در جریان  نظرسنجی اجتماعی با احتمال  عضویت  کشور در  اتحادیه اقتصادی اور آسیا  موافقت کردند.  به عقیده کارشناسان، سطح بالای  حمایت از همگرایی ، شرایط خوبی برای مذاکرات دوشنبه  در خصوص عضویت در  اتحادیه اقتصادی فراهم می کند.

عالم فصح الدینوف، خبرنگار « اسپوتنیک»  از دوشنبه گزارش می دهد.

 این نظرسنجی توسط مرکز تحقیقات همگرایی  بانک توسعه اورآسیا به انجام رسید. مبتکران این نظرسنجی  چند سوال را مطرح کرده بودند که  مهمترین آن  عضویت کشور در  اتحادیه اقتصادی اورآسیا بود.  68 درصد  نظرخواهی شدگان  در تاجیکستان  به این سوال جواب مثبت دادند.  در جامعه  کارشناسی  دوشنبه  متذکر شدند که چنین شاخص بالای  حمایت  از فرایند همگرایی، شرایط خوبی برای  اتخاذ تصمیمات سیاسی فراهم می کند.

گوزل محی الدینوا رئیس  مرکز پژوهش های ژئوپلیتیکی  تاجیکستان در مصاحبه با « اسپوتنیک» گفت:   این یک انتخاب متمدنانه است. عرصه  اقتصادی و مناسبات فرهنگی  الویت دارند. ما در فضای مابعد شوروی  زندگی می کنیم.  ما از تجربه  همزیستی  در چارچوب یک کشور برخورداریم».

اتحادیه اورآسیا برای تاجیکستان، به چند دلیل،  یک اتحادیه  جالب است. یکی از مهمترین عوامل، امکان جابجایی  شهروندان  کشورها در چارچوب اتحادیه اقتصادی اورآسیاست. یعنی امکان زندگی، کار و تحصیل  و  تجارت در کشورهای عضو این اتحادیه برای شهروندان فراهم می شود. به ارزیابی  کارشناسان بانک توسعه اورآسیا، مهاجران کاری تاجیکستان  فقط  با استفاده از شرایط  تسهیلی کار در روسیه، می توانند شاخص تولید ناخالص ملی  تاجیکستان را تقریبا 5 درصد افزایش بدهند.  تحلیلگران  دوشنبه نیز از نظر مشابهی برخوردارند.

—   البته  همه درک می کنند  که شرایط خوبی برای مهاجران کاری تاجیکستان در کشورهای عضو اتحادیه  اقتصادی اورآسیا فراهم خواهد شد و تا حدودی مسأله بیکاری در کشور  حل و فصل خواهد شد.  به این ترتیب وضعیت  اقتصادی کشور  تحکیم خواهد یافت».

 مقامات تاجیکستان به همگرایی « نه» نمی گویند،  اما شتابی در دادن جواب «مثبت» بخرج نمی دهند.  در دولت تاجیکستان این موضوع در مرحله مطالعه قرار دارد.

شایان ذکر است  که کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا  اعلام کردند این اتحادیه به روی تاجیکستان باز است.  تاجیکستان طی 15 سال شرکت کننده  استوار اتحادیه اقتصادی  اورآسیا بوده است و از اینرو از حق اخلاقی و حقوقی برای  عضویت در اتحادیه اورآسیا  برای  تعمیق آتی همگرایی برخوردار است.  بعلاوه، تاجیکستان برای کشورهای اتحادیه  و به ویژه برای روسیه  شریک مهمی در منطقه  در عرصه امنیت است. بدین ترتیب  تقاضای دوشنبه برای  عضویت در این اتحادیه با نظر مثبت روبرو خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала