گزارش و تحلیل

اپوزیسیون سوری به همکاری با تروریست ها اعتراف کرد

© REUTERS / Alaa Al-FaqirБойцы сирийской оппозиции в районе города Эль-Кунейтра
Бойцы сирийской оппозиции в районе города Эль-Кунейтра - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از سرگروهان اپوزیسیون سوری اظهار کرد که "گروهکهای میانه رو" در حلب ناچاراند با تروریست ها همکاری کند.

در روسیه اظهارات فوق الذکر در برابر گامهای مسکو مبنی بر سهول کردن وضع بشری در بخش شرقی شهر، مضحک می داند. در سوریه در ضمن اشاره می کنند به آن که بین تروریستها و اپوزیسیون دیگر تفاوت نیست و شهر حلب دیر یا زود آزاد خواهد شد.

خالد خواجه، یکی از سرگروهان اپوزیسیون در ترکیب کمیته عالی مذاکره کنندگان موسوم به اپوزیسیون خارجی، اظهار کرد که گروهک های مسلح میانه رو در حلب ناچار است با تروریستها همکاری کند. خالد خواجه خاطر نشان نمود که اهالی محاصره شده مناطق شرقی حلب و اپوزیسیون مسلح که گویا از مردم دفاع می نماید، چاره ای جز دریافت یاری و مدد از شبه نظامیان، به خصوص "جبهه النصره" ندارد.

اظهارات فرد فوق الذکر برای روسیه و سوریه تعجب آور نیست. به گفته مصاحب ولادیمیر جاباروف، معاون اول رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور بین المللی، اظهارات آفای خواجه، بیانگر پروسه متداوم پیوند "شبه نظامیان میانه رو" با تروریست ها است وعدم تمایل گروهکهای مسلح به جستجوی طرق در جهت خارج از وضع موجود را نشان می دهد.

ولادیمیر جاباروف در ادامه مصاحبه با روزنامه ایزوستیا می گوید:"ما پروسه پیوند شبه نظامیان افراطی گر با اپوزیسیون میانه رو را مشاهده و رصد می کنیم. منظور آقا از حرف "ناچار" چیست؟ بروند از آمریکایان تقاضای مدد در جدا شدن از "جبهه النصره" بخواهند. لیکن آنها این کار را نمی کنند و در عوض سلاح و ادوات از شبه نظامیان دریافت نموده و با آنها همسنگر شده شهروندان را که تلاش دارند از راهروهای امن خارج شوند می کشند. و جنایت خود را با اظهاراتی مانند "ناچار و مجبور هستیم" روپوش می زنند. اظهارات آنها در حالی شنیده می شود که روسیه آتش بس اعلام کرده راهروهای امن برای غیرنظامیان و افراد مسلح باز نموده است. البته، به ندرت کسی از "اپوزیسیون مسلح" از امکانات و فرصت موجود بهره مند شده است. ولی صبر ما هم به لبریز می رسد. در هر لحظه هجوم و حمله به مناطق محاصره شده وجود دارد و نیروی هوافضای روسیه و نیروی هوایی سوریه به ضربات هوایی خود دست خواهد زد".

حقیقتاً در این اواخر رسانه های گروهی عربی از آتش باری مناطق غربی حلب که زیر کنترل ارتش سوریه است توسط شبه نظامیان گزارش می دهند. چنین آتش باری و موشک اندازی منجر به کشتن ساکنین شهر می شود و آن هم در جایی که هوانوردی روسی و سوری بیش از دو هفته به تروریست ها ضربه وارد نمی نماید. هم زمان در حلب هشت گذرگاه از پیش تعیین شده باز و فعال شده است. از دو راهرو می توانند شبه نظامیان مسلح خارج شوند، بقیه در اختیار اهالی شهر است. منصفانه باید گفت اشخاصی که قصد دارند مناطق شرقی شهر را ترک کند، مداوم زیر آتش افراطی گران می باشند. علاوه بر این تروریست ها در پخش نامه های خود از هر فردی که میل دارد از گذرگاه، حلب شرقی را ترک نماید، صد و پنجاه هزار لیره سوری که برابر سه صد دلار آمریکایی است می طلبند. این پخش نامه ها به نام "شورای عالی نظامی جیش الفتح" پخش می شود.

جای ذکر است که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه آتش بس جدید را که مورخ 4 نوامبر از ساعت 9 صبح الی 19 شب اعتبار دارد، اعلام کرده است. در وزارت دفاع روسیه خاطر نشان کردند که این قدم با دمشق هماهنگ شده است. در اعلامیه وزارت دفاع روسیه گفته می شود:"با در نظر داشت عدم توانایی دوستان آمریکایی ما در جداسازی اپوزیسیون و تروریستها، به تمام سرکردگان دستجات مسلح می رسانیم: به عملیات حربی خاتمه داده با سلاح خود از حلب خارج شوید. برای این کار دو گذرگاه خاص باز شده و و یگانهای دولتی از آنجا فاصله گرفته اند".

عمار بقداش،وکیل پارلمان سوری به روزنامه ایزوستیا اظهار کرد که بعد از اظهارات اپوزیسیون خارجی،هیچ تردیدی مبنی بر عزم دمشق در آزاد سازی حلب از وجود افراطی گران وجود ندارد.

 عمار بقداش در ادامه تفسیر خود می گوید:" چیزی که مدت طولانی مقامات سوری آن را صحیح می داند یعنی وجود اتحاد بین گروهکهای بااصطلاح میانه رو و تروریستها، خالد خواجه حالا تأیید کرد. وی اعتراف کرده است که ذاتاً بین گروهکها تفاوت نیست و از آنها فقط برای تضعیف و تخریب  حاکمیت ملی سوریه استفاده می شود. از نقطه نظر سوق الجیشی، حلب شهر مهم است. به این خاطر مقامات سوری برای به  دست آوردن کنترل کامل در حلب تمام نیرو و تلاش خود را به کار برده از هیچ چیز دریغ نمی نماید".    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала