شیرزنان در جنگ با داعش

© REUTERS / Ari Jalal دسته زنان کرد پیشمرگه
دسته زنان کرد پیشمرگه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زنان در سوریه و عراق با تروریست ها می جنگند.

مطابق با  اطلاعات  سیاستمداران  سوریه  هم اکنون  حدود 40 درصد مبارزان داوطلب  که با  داعشی ها می جنگند، زنان هستند.

در نیویورک ، شورای  امنیت سازمان ملل موضوع شرکت دختران و زنان در مبارزه با تروریسم در  خاور میانه را مطرح کرد.  در سوریه چنین  مبارزان داوطلب را « شیرزن» می نامند.  در سال گذشته،  آنها در نبردهای « کوبانی» سوریه  و حمله به  « سنجار» در شمال — غرب عراق  شرکت داشتند و  هم اکنون در  عملیات جنگی  در سراسر خاور  میانه شرکت دارند.

 ما- امید پیروزی هستیم

 حملات « دولت اسلامی»  بسیاری از زنان را وادار  کرد خانه را ترک و به صفوف رزمندگان بپیوندند.  بدین ترتیب، دو سال پیش، در کردستان سوریه  سازمان مبارزان  داوطلب تشکیل شد که با داعش می جنگند و شعار رسمی آن: « ما را نمی توان کشت. ما امید پیروزی هستیم». این جنبش که ابتدا در بین کردها  تشکیل شد بتدریج  به یک جنبش  کثیرالمله  فرا روئید و در سراسر خاورمیانه گسترش یافت.

پس از حمله  تروریست ها به  شمال — غرب  عراق  در مرز با سوریه، در سال 2014 میلادی،  بسیاری از زنان  بی دفاع  کشته و یا مورد تجاوز قرار گرفتند.  این جنایات باعث آن شد  که دختران اسلحه به دست بگیرند.

دختران و زنان از سن 18 تا 40 سال  از سوریه، عراق و عربستان سعودی  و دیگر مناطق خاور میانه  در یگان نظامی  گرد آمدند.  به گفته عبدالسلام علی ، فرستاده حزب کردستان «  اتحادیه دمکراتیک»  در روسیه،  شهروندان  کشورهای اتحادیه اروپا نیز در جوخه  زنان می جنگند. علی در صحبت با شبکه تلویزیونی « ار.ت»  متذکر شد که هم اکنون زنان در  تمام عملیات  جنگی این یگان نظامی  شرکت دارند و  تعداد آنها  بطور کلی 40 درصد  رزمندگان را تشکیل می دهد.

 

 زنان یونیفرم پوش

 علاوه بر شکست  داعش، این دسته  از اهداف ایدئولوژیکی پیروی می کند: مبارزه برای دستیابی به آزادی  و  جامعه دمکراتیک  که در آن زنان و مردان دوش به دوش هم از وطن دفاع کنند.

 دختران با پیوستن به دسته های نظامی،  برخورد شرقی  نسبت به تعیین  نقش جنس ها را  تغییر می دهند. فرستاده  حزب کردستان  این موضوع را قبول دارد. «  دختران ما که یونیفرم نظامی به تن می کنند . اسلحه به دست می گیرند،  مثل مردان از حق  داشتن زندگی شخصی   برخوردار می شوند.  خیلی ها از آنها الهام می گیرند. برای نمونه، در عربستان سعودی  که حتی رانندگی برای زنان ممنوع است ، دختران به فکر  مقام اجتماعی خود می افتند».

رزمندگان یگان های نظامی  در مصاحبه با « ار.ت»  تعریف کردند که چرا  تصمیم گرفتند به دسته مبارزان داوطلب بپیوندند.

گولان از شهر سوریه  برای  دفاع از خانواده خود به صفوف رزمندگان پیوست: « من پدرم را دوست دارم، اما چگونه می توانم علاقه خود را به او  ثابت کنم؟ من با دشمنان خواهم جنگید تا خانه  و  خانواده من در امن و امان باشند  و پدرم به من افتخار کند».

بینفیش 20 ساله از خانه فرار کرد  تا با تروریست ها بجنگد: « وقتی دختران رزمنده  را در خیابان دیدم  من از زندگی مثل گذشته خجالت کشیدم. من هم دلم خواست مفید باشم. والدینم از دسته زنان  خوششان می آمد، اما آنها  نمی توانستند قبول کنند که فرزندشان راهی جنگ بشود. به این دلیل بدون خداحافظی با آنها، خانه را ترک کردم. دیرتر با آنها تماس گرفتم و گفتم که در  دسته  زنان  هستم و لازم نیست نگران باشند. مادرم خیلی گریه کرد و گفت خانه بدون من خالی  شده است».

پیروزی یگان نظامی زنان

 دسته  زنان مبارز  قهرمانانه  در نبردها  برای آزادی  شهر کوبانی سوریه  شرکت داشت که در سال 2015 میلادی 133 روز در تصرف  تروریست های « داعش» قرار داشت. « شیرزنان  شرقی» در  صفحه خود در « فیس بوک» اطمینان می دهند  که حضور آنها در  جبهه  باعث بالا رفتن روحیه  سربازان می شود: « نظامیان با دیدن ما   در جبهه ها تعجب می کنند و  می پرسند  زنان چطور می توانند   از این محل دفاع کنند؟  اغلب سربازان می گویند که آنها ما را به عنوان — حمایت  روحی و اخلاقی — می بینند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала