آیا لوکاشنکو برای عملیات «جانشینی» آماده می شود

© Sputnik / Belarusian Telegraph AgencyПрезидент Белоруссии Александр Лукашенко
Президент Белоруссии Александр Лукашенко - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ماه اکتبر سال جاری الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس به طور غیرمنتظره ای راجع به تغییرات احتمالی در قانون اساسی کشور سخن گفت.

لوکاشنکو در توجیه این اقدام می گوید: «دنیا پیوسته در حال تغییر است. ما باید خود  را با شرایط در حال تغییر وفق دهیم تا جایگاه امروزمان را از دست ندهیم و امکانات و فرصت های بیشتری بدست آوریم. باید از جهات مختلف موضوع قانون اساسی را بررسی کرد. در عین حال باید مراقب باشیم که وضع بدتر از این نشود. امروز مشکلات و چالش های جدیدی پیش روی ماست و نیاز به اقدامات جدیدی داریم. باید از مهمترین آنها شروع کرد و ما عزممان را در این مسیر جزم کرده ایم. ما باید گروهی از افراد متخصص و حقوق دان تشکیل بدهیم تا قوانین و مبانی آن را تحلیل کنند».

رییس جمهور بلاروس سه مرتبه تا کنون قانون اساسی را تغییر داده است. بار اول در سال 1995، بار دوم در سال 1996 و بار سوم در سال 2004 این کار صورت گرفته است. رفراندوم قانون اساسی در سال 1996 برای لوکاشنکو چندان رضایت بخش نبود، اما با دخالت روسیه لوکاشنکو توانست بر سر قدرت بماند. با تغییراتی که سال 2004 در قانون اساسی بوجود آوردند، بحث محدودیت دوره ریاست جمهوری برداشته شد.

امروز رهبر بلاروس اختیارات زیادی دارد. بنا به دستور او اسناد جنبه قانونی به خود می گیرند و پارلمان کشور عملا در تمام موضوعات فقط رای مثبت می دهد. علاوه بر این، بخش قانونگذاری حکومت بلاروس بعد از اصلاحات قانون اساسی در سال 1996 فعالیت های خود را به پایین ترین حد ممکن رساند و اتاق پایینی نمایندگان در تمام طول دوره کارش، تنها سه لایحه قانونی به تصویب رساند.

سخنان لوکاشنکو در خصوص ضرورت بازنگری قانون اساسی این تصور را به ذهن می آورد که او قصد دارد حکومت را موروثی کند و احتمالا یکی از سه پسر او مدعی نشستن بر کرسی ریاست جمهوری باشند.

اولین کسی که این پیشنهاد را مطرح کرد، سرگی اسکربِتس سیاستمدار بلاروسی و مدیر سابق گروه نمایندگان حزب «جمهوری» بود. او با اشاره به نشریه «بلاروسکایا پراودا» به عنوان یک منبع قابل اعتماد گفت که سناریوی انتقال حکومت به پسر ارشد لوکاشنکو یعنی ویکتور لوکاشنکو تایید شده است: «در رفراندوم دو سوال مطرح خواهد شد: حذف قانون اعدام و انتخاب رییس جمهور توسط مجلس کشور. ویکتور لوکاشنکو به عنوان رییس جمهور انتخاب می شود و به عنوان مثال رییس منطقه گرودنِنسکی به شکل اتوماتیک وارد اتاق بالایی یعنی شورای جمهوری می شود. سپس نمایندگان از بین خود یک رییس جمهور انتخاب می کنند. این سناریو امروز مورد تایید قرار گرفته است.

طبق این سناریو، در قانون اساسی اصلاحاتی صورت خواهد گرفت و از این پس رییس جمهور بدون رای مردم و تنها از طریق رای نمایندگان مجلس و از بین چند کاندیدای محدود انتخاب می شود. این نحوه انتقال قدرت در دو سال آینده به اجرا گذاشته خواهد شد.

الکساندر لوکاشنکو سه پسر دارد: ویکتور 40 ساله دیمیتری 36 ساله پسران قانونی او و نیکلای 12 ساله فرزند غیرقانونی او هستند. قاعدتا طبق پروسه سیاسی فرزند ارشد یعنی ویکتور باید جانشین پدر بشود. او رسما دستیار رییس جمهور بلاروس در امور امنیت ملی و عضو شورای امنیت است.

دیمیتری لوکاشنکو در بین سیاستمداران چندان بلندپرواز نیست و مدیریت اتحادیه «کلوپ ورزشی ریاست جمهوری» را به عهده داشته و عضو کمیته المپیک ملی بلاروس است.

حکومت بلاروس انتخاب جدیدی انجام نخواهد داد: سناریوی انتقال قدرت به یکی از پسران رییس جمهور در دوره شوروی امتحان خود را پس داده و در آذربایجان نیز عملی شده است. سال 2003 حیدر علییف از دنیا رفت و پسرش الهام علییف جانشین او شد. بعد از آن اواخر سال 2005 مدتی قبل از انتخابات مجلس، چند مقام عالیرتبه از مقام خود برکنار شده و به اتهام آماده کردن کودتا بازداشت شدند.

بسیاری از تحلیلگران در مسکو و مینسک بر این عقیده هستند که مساله انتقال قدرت کاملا جدی است، اما هنوز مشخص نیست به کدام یک از پسران لوکاشنکو می رسد. ولادیمیر ماکی وزیر امور خارجه و مسئول سابق دفتر ریاست جمهوری بلاروس هم از دیگر کاندیداهای ریاست جمهوری است. این شخص مدیریت جدی و سرسختانه ای دارد اما مواضع او بیشتر گرایش به غرب دارند. با این حال او چندان در بین مردم شناخته شده نیست و به همین خاطر کارشناسان معتقدند که نیاز به ساز و کاری برای انتخاب رییس جمهور توسط مجلس وجود دارد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала