گزارش و تحلیل

دلفین روسی چه خصوصیاتی دارد

© Sputnik / Georgiy ZimarevМорской катер на подводных крыльях "Дельфин"
Морской катер на подводных крыльях Дельфин - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چندی پیش رسانه‌ها گزارش دادند که وزارت دفاع ویتنام به جدیدترین کشتی روسی ابراز علاقمندی کرد. این کشتی امداد و نجات دلفین دارای مارک 21300 اس است. نظامیان ویتنام از روسیه خواهش کردند در باره کشتی‌های این نوع برایشان راجعبه قیمت و تجهیزات جانبی آن داده‌ها واگزار کند.

کشتی دلفین در دفتر طراحی مرکزی دریایی «الماس» سن پترزبورگ طرحریزی شده و عجالتاً فقط یک کشتی این نوع به نام «ایگور بلوئوسوف» به بهره برداری ناوگان روسیه رسیده است. بلوئوسوف — مهندس کشتی ساز مطرح روسیه است.

دلفین هنگام حرکت به سوی محل استقرار خود در ولادیواستوک به بنادر هند و ویتنام وارد شده بود. ملوانان این کشورها به کشتی روسی علاقه زیادی نشان دادند.

واقعاً این کشتی برای عطف توجه چیزهای فراوانی داشت. ظرفیت آن 5000 تن، طول حدود 100 متر و عرض 17 متر است. سرعتش 15 گره معادل 28 کیلومتر بر ساعت، برد شنا تا 3500 مایل و تعداد پرسنل 100 نفر است.  ولی برتری اصلی دلفین — تجهیزات ویژه نجات خدمه زیردریایی هایی است که دچار سانجه شده باشند. آلکساندر فورست سرطراح این کشتی در این باره با اسپوتنیک مصاحبه کرده چنین گفت:

«در سالهای شصت قرن گذشته میلادی ناوگان امداد و نجات شوروی بهترین در جهان بود. راستی، بعداً این خصوصیات تا اندازه‌ای از بین رفت. ولی کشتی جدید تجسمگر تجربیات اندوخته شده در دهه های قبلی است. این کشتی از نظر تجهیزات راداری، کار بی سرو صدای موتور و وسایل هواپیمایی جهت تجسس کشتی‌های سانحه دیده و وسایل ناوبری و ارتباطات در سطح عالی قرار دارد. بعلاوه این کشتی از مشابه های خارجی خود در ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، سوئد و چین دست کمی ندارد  و چند خصوصیت منحصر بفرد را نیز دارا می باشد. اولاً  — سرعت بالا هنگام انجام کار های زیرآبی، دوم — موجودیت محفظه غواصان برای نجات افرادی که دچار بیماری رفع فشار شدند و نکته سوم — موجودیت دو نیروگاه مستقل برق متشکل از شش دستگاه ژنراتور دیزلی در سیستم مشترک نیروی برق است. بدین طریق اطمینان بخشی کامل و بی‌وقفه برق رسانی تأمین می شود».

دلفین دارای دو ناوچه سریع نجات «کاتران» ساخت روسیه است.  آلکساندر فورست گفت:

«آین ناوچه ها مجهز به دستگاه‌های ویژه ای می‌باشند که می‌توانند ملوانان آسیب دیده و بی‌هوش را از آب‌ها بیرون کشیده و آن‌ها را نجات دهند. موتور های این ناوچه ها قادرند کلک‌های کشتی سانحه دیده را بسوی خود حرکت دهند».

یک خصوصیت برتر مسلم دیگر دلفین موجودیت «بستر» — دستگاه زیرابی نجات است که بطور مستقل کار می‌کند و می‌تواند تا عمق 720 متر زیر آب رفته و به زیردریایی تحت زاویه 45 درجه پهلو گرفته و با چسپیدن به دریچه نجات آن می‌تواند در یک دفعه 22 ملوان را از زیر آب بیرون بکشد. فورست در ادامه گفت:

«دفتر طراحی «لازوریت» نیژنی نووگورود این دستگاه را طرحریزی کرد. دلفین این دستگاه را فقط پایین می‌کشد و بالا می‌برد و اما دستگاه خودش زیردریایی را جستجو و پیدا کرده به بخش نجات آن پهلو گرفته و دریچه های خود را باز می‌کند و خدمه «بستر» به ناویان زیردریایی کمک می‌کند تا آن‌ها وارد این دستگاه شوند. بعد «بستر» از توی آب بالا می‌آید و به دلفین باز می‌گردد و در آنجا به ملوانان کمک پزپشکی لازم از جمله عمل جراحی رسانده می شود".

دلفین دارای مجهزترین اتاقک زیرآبی، دستگاه زیر آبی بدون سرنشین هدایت شونده از دور و لباس های غواصی وجود دارد. بروی عرشه دلفین  بالگردگاه و محل لوازم و تجهیزات آتشنشانی مستقر شده است.

این کشتی وارد ناوگان اقیانوس آرام شد و هم اینک در تعلمات نجات مردم در دریا شرکت کرد. فورست در پایان گفت:

«نتایج رزمایش انجام شده نشان داد که خصوصیات فنی این کشتی با مقتضیات دوران معاصر مطابقت کامل دارد. در جریان رزمایش «بستر» زیر آب قرار داده شد و بالا برده شد و غواصان آسیب دیده از توی آب بالا کشیده شده و در و در محفظه علاج بیماری فشارکاهی قرار داده شدند و بیماری DCS شان رفع شد. در جریان تعلیمات ثابت شد که خصوصیات فنی دلفین از همه مشابه های خارجی به مراتب فراتر است».    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала