گزارش و تحلیل

جنگ اصلی در حلب است

© Sputnik / Mikhail Alaeddinقوات الجيش السوري في جنوب حلب، سوريا
قوات الجيش السوري في جنوب حلب، سوريا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عملیات موصل این روزها توجه همه را به خود جلب کرده، اما همه کارشناسان می دانند که جنگ اصلی برای شکستن کمر تروریست ها در حلب خواهد بود، واقعیتی آشکار این است که نیروهای پیرو ایران در دو طرف جبهه روی زمین در حال نبرد هستند.

علیرغم اینکه آمریکایی ها هیچ تمایلی به اشاره به نام ایران در جنگ موصل ندارند اما همه کارشناسان بدون استثنا می دانند که از پیشمرگه های کرد گرفته تا نیروهای مردمی تا حتی خود نیروهای ارتش عراق همه نیروهایی هستند که به نحوی با ایران در ارتباط می باشند و بدون کمک ایران امکان ندارد روی زمین در عراق ذره خاکی جابجا گردد چه رسد به نیرو.

علیرغم مخالفت آمریکایی ها با قطع راه فرار داعش از موصل به سمت رقه اما نیروهای موسوم به الحشد الشعبی در ناحیه غربی جبهه با سرعت هر چه تمام تر به حرکت در آمدند و راه فرار داعش به سمت سوریه را بستند.

آنهایی که کارشناس مسایل عراق هستند می دانند ورود این نیروها به شهر تلعفر یک پیام رمز نیز در خود دارد. تلعفر همان شهری است که ابو مصعب الزرقاوی به بهانه سرکوب شبه نظامیان سنی در آن تاسیس تشکیلات خود را اعلام کرد و بر علیه شیعیان اعلام جهاد نمود.

طبق اطلاعاتی که از طرف روسیه منتشر شد آمریکایی ها امیدوار بودند راه گریز داعشی ها به سمت سوریه باز بمانند تا آزاد سازی موصل به راحتی انجام گردد و جنگ حلب به چالشی طولانی تبدیل گردد.

ترک ها هم برای تامین این راه فرار وارد عراق شده بودند اما آنها هم مجبور به عقب نشینی شدند تا با نیروهای مردمی عراق و کردها رودر رو نشوند.

اما پس از شروع عملیات ایرانی ها همه نقشه های آمریکایی ها را بر هم زدند.

منابع مطلع اظهار می دارند که آمریکایی ها تهدید کرده بودند "در صورت پیشروی هماهنگ نشده نیروهای الحشد الشعبی ممکن است به اشتباه مورد هدف هواپیماهای ائتلاف آنها قرار گیرند"، آمریکایی ها تا هفته پیش پاسخی از طرف ایرانی دریافت نکرده بودند اما به یکباره یک پیام از طرف ایرانی ها برای آنها رسید " اگر به هر دلیلی نیروهای الحشد الشعبی مورد حمله عمدی یا اشتباهی هواپیماهای ائتلاف قرار گیرند نیروهایی که از مشاوران آمریکایی حمایت می کنند مجبور خواهند شد جایگزین آنها شوند و آنوقت خود مشاوران آمریکایی مجبور خواهند بود با داعشی ها دست و پنجه نرم کنند".

پیغام از روز برای آمریکایی ها روشن تر بود، در صورتی که به نیروهای الحشد الشعبی آسیبی برسد تلافی آن سر نیروهای آمریکایی مستقر در عراق در خواهد آمد نیروهایی که اگر دست داعشی ها بیافتند معلوم نیست چه فجایعی سرشان بیاید.

بدیهی است با توجه به مبارزات انتخاباتی در ایالات متحده قطعا دولت آمریکا توان تحمل چنین تاوانی را نداشته وحتی رئیس جمهوری بعدی ایالات متحده از هر حزبی که باشد نیز نمی خواهد شروع کارش در کاخ سفید با استقبال تابوت افسران آمریکایی باشد.

به این دلیل بود که آمریکایی ها علیرغم میل باطنی خود این بار مانند بارهای قبل به اشتباه نیروهای الحشد الشعبی را هدف قرار ندادند و قبول کردند که مرز های عراق و سوریه در اختیار نیروهای الحشد الشعبی که مستقیما مرتبط با ایران هستند قرار گیرد.

با توجه به این شرایط پس از پایان عملیات موصل عملا نیروهای وابسته به داعش و دیگر گروه های تروریستی موجود در سوریه در محاصره نیروهای مورد حمایت ایران قرار خواهند داشت همه شواهد دال بر آن است که عملیات آزاد سازی شهر حلب نیز بزودی آغاز خواهد شد آنقدر زود که ممکن است تا قبل از انتشار همین مقاله نیز شروع شود.

نیروهای نظامی موجود در عراق هم می دانند که تا زمانی که نیروهای داعش کاملا از منطقه ریشه کن نشده اند نخواهند توانست سر بر بالین بگذارند چون این نیروها قبلا از سوریه وارد عراق شده بودند بدیهی است که برای ریشه کن کردن آنها باید به سمت خانه اصلی آنها یعنی رقه حرکت خود را ادامه دهند.

نیروهای داعش و دیگر تروریست ها در حال حاضر بصورت گاز انبری هم در سوریه و هم در عراق مورد محاصره نیروهای مورد حمایت ایران قرار گرفته اند و دیر یا زود کار موصل تمام می شود تا حمله به سمت این نیروها در سوریه شروع شود.

حال در صورت آزاد سازی شهر حلب از چنگ این نیروها می توان گفت کار این نیروها در سوریه هم تمام خواهد شد چون دیگر رقه از نظر استراتژیک سرنگون شده به حساب می آید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала