گزارش و تحلیل

آیا داده های جدید FBI می توانند انتخابات آینده آمریکا را لغو کند

© AFP 2023 / Mandel Nganمردی با کامیون به دفتر اف بی آی در آمریکا حمله و به انفجار بمب تهدید کرد
مردی با کامیون به دفتر اف بی آی در آمریکا حمله و به انفجار بمب تهدید کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
FBI ،دفتر فدرال بازجویی آمریکا، اسناد فساد مالی 15 سال پیش را مربوط به بیل کلینتن، رئیس جمهور اسبق که می توانند پیروزی هیلاری کلینتن، کاندیدای حزب دمکراتها را زیر سوال ببرد، نشر کرده است.

مورد مذکور به تصمیم بیل کلینتن، رئیس جمهور وقت آمریکا مبنی بر عفو متشبث مارک ریچ که متهم به سرپیچی از پرداخت مالیات و معامله غیرقانونی با ایران در جریان بحران با گروگانان در سالهای 1979-1981 مربوط است. دسیسه جویان رئیس جمهور اسبق پیدا کردند که دختر متشبث عفو شده بیش از یک میلیون دلار به انتخابات سنای هیلاری کلینتن و کتابخانه ریاست جمهوری اهداء نموده بود.
پرونده مذکور در سال 2005 بسته شد. لیکن، از اسناد نشر شده حاکی است که دفتر فدرال بازجویی آمریکا، مقصر بودن رئیس جمهور اسبق و نقض قانون توسط وی احتمال می داد. جالب توجه است که اسناد فوق الذکر پیش از یک هفته تا انتخابات نشر شده است.
لئونید کروتاکوف، روزنامه نگار و کارشناس علوم سیاسی در مصاحبه با رادیو Sputnik اظهار نظر کرد که فعالیتهای انتخاباتی در ایالات متحده آمریکا با چالش جدی روبرو شده است. وی خاطر نشان کرد که قبلاً جیمس کومی، رئیس دفتر فدرال بازجویی آمریکا سخن از تجدید نظر تحقیق "پرونده مکاتباتی" هیلاری کلینتن به زبان آورد. کارشناس مزبور در تفسیر به Sputnik گفت:


"ظاهراً اقدامات مذکور علیه هیلاری کلینتن و به نفع دونالد ترامپ است. اینجا سوال مطرح می شود،آیا حقیقتاً این طور است؟ یا هدف دیگر یعنی لغو انتخابات است؟ من بیشتر فرضیه دوم را ترجیح می دهم. چون که اگر در چند روز تا انتخابات به دادرسی جزایی علیه کلینتن دست بزنند، آینده انتخابات مبهم است".

به نظر کارشناس مزبور، سران سیاسی ایالات متحده آمریکا که هوای خانم کلینتن می داشتند، به هر ترتیب ونحوی کوشش خواهد کرد از پیروزی دونالد ترامپ جلوگیری شود. کارشناس کروتاکوف به تفسیر خود ادامه داده می گوید:


"اگر نطرسنجی افکار عمومی در آستانه انتخابات واقعاً پیروزی ترامپ را نشان دهد که آن چیزی جزء مبارزه طلبی در مقابل نظام آمریکایی نیست. به دلیل آن که ترامپ، تجدید نظر کننده تعهداد بسیار و مدل سیاسی — اجتماعی کنونی ایالات متحده آمریکا است. و اگر نظرسنجی، پیروزی ترامپ را نشان دهد، گام های بعدی سران آمریکا که هوای خانم کلینتن دارند چطور خواهد بود؟ از جنجال و رسوایی پیش رو جلوگیری کردن یا به سیستم انتخابات دستکاری کردن؟ در مورد دوم هم رسوایی بعید نیست. حتی اگر خود کلینتن از انتخابات صرف نظر کند که در حقیقت، لغو انتخابات است و برپا کردن جنجالی. یک چیز مسلماً است، آمریکا، دیگر در بحران عمیق سیاسی است".


کارشناس مزبور، اقدامات رئیس دفتر فدرال بازجویی آمریکا را تفسیر کرده خاطر نشان نمود که در وزارت دادگستری ایالات متحده آمریکا که دفتر فدرال بازجویی کشور ذیربط آن است طبق منوال قدیم، شصت روز تا انتخابات به پرونده های اشخاصی که در انتخابات ریاست جمهوری شرکت جویند، تجدید نظری نمی شود. جیمس کومی، رئیس دفتر، این سنت را شکست، هر چند مشکل است این آقا را در ذی نفع بودن عمل انجام شده متهم کرد.
در ختم مصاحبه مفسر مزبور چنین نتیجه گیری می نماید:


"سنت شکسته می شود، آن هم توسط رئیس دفتر فدرال بازجویی آمریکا، ساختاری که امنیت ملی ایالات متحده آمریکا را تأمین می نماید. بطور رسمی نباید آنها را ملامت کرد چون کار ایشان، تأیید یا تکذیب اطمینان بودن سند است.این همه برگ برنده و آتوی ضدروسی را هیلاری کلینتن رها می کرد و بازجویان دفتر فدرال بازجویی آمریکا فقط تحقیق جزئی انجام داده کدام رابطه ای ترامپ را با روسیه پیدا نکردند".

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала