گزارش و تحلیل

تانک های ترکیه در مرز با عراق چه می کنند؟

© AFP 2023 / Mursel Cobanتانک های ترکیه در مرز با عراق چه می کنند؟
تانک های ترکیه در مرز با عراق چه می کنند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ترکیه ، تعداد زیادی از فن آوری های زرهی و تانک های خود را در مرزخود با عراق مستقر کرده است.

به گفته ی فکری ایشیک ، وزیر دفاع این کشور، این اقدام ، آمادگی برای پیشرفت احتمالی حوادث در این منطقه است. بغداد و علی الخصوص اربیل به آنکارا اطمینان ندارند.
ترکیه نگران این است که شبه نظامیان حزب کار کردستان ، سینجار عراق را محاصره کرده و اردوگاه خود را در آنجا مستقر سازند. اظهارات جنگ طلبانه ی گروهک های شیعه ی طرفدار عراق نیز تشویش و نگرانی برای آنکارا به همراه دارد. پروفسور جلال الدین یاوز، مشاور سابق رئیس حزب جنبش ملی در مسائل سیاست خارجی و امنیت ، کاپیتان درجه ی اول نیروی دریایی ترکیه و دکتر علوم سیاسی در مصاحبه ای با اسپوتنیک می گوید:
(صدا)
" مستقر سازی نظامیان ترکیه در مرز با عراق همزمان با عملیات برای آزادسازی موصل و حواشی آن از شبه نظامیان داعش شروع شد. دولت عراق مخالف استقرار نیروهای نظامی ترک در نزدیکی مرز عراق است. در عین حال خود عراق در شرایطی نیست که این محدوده از کشور را کنترل نماید ، در این منطقه فعالیت های تروریستی جریان دارد که تهدیدی برای ترکیه است. بنابراین ترکیه با هدف تضمین امنیت محدوده ی خود مجبور شد گردان هایی از نیروهای نظامی لازم را در مرزهای ترکیه و عراق مستقر سازد. ترکیه سعی ندارد که در عراق شکاف ایجاد کند ، تنها در خصوص امنیت خود نگران است. "
از طرف دیگر در روستای تلعفر و سایر مناطقی که در اطراف شهر موصل عراق قرار دارند ، تعداد زیادی از ترکمن ها زندگی می کنند.
یاوز می گوید: " گروهک شیعه " حشد شعبی" سعی دارد کنترل بر منطقه ی اقامتی ترکمن ها را که تحت حمایت عراق است، بدست گیرد. البته اینها داعش نیستند اما شبه نظامیان " حشد شعبی" به اندازه کافی افراطیند. به طور مثال در مناطقی که از دست داعش آزاد شده اند ، آزار و شکنجه سنی ها صورت گرفت. آنکارا از این بیانات جنگ طلبانه در ارتباط با موصل نگران است. این تصور به وجود می آید که آنها نه از شبه نظامیان داعش ، بلکه از کل ملت سنی منطقه انتقام می گیرند. در چنین شرایطی ترکیه نمی تواند از ترکمن ها طرفداری کند. در منطقه ی باشیکا ، نظامیان ترکیه جابه جا شده اند. اما آنها در شرق موصل در تلعفر یعنی در غرب هستند. در شرایط فوق العاده جابه جایی سریع بعید به نظر می رسد".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала