اسناد 129 صفحه‌ای اف‌بی‌آی دربارهٔ یک دلال فراری به نام مارک ریچ

© AFP 2023 / Don Emmertهیلاری کلینتون
هیلاری کلینتون - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انتشار اسنادی از سوی پلیس فدرال آمریکا درباره همسر هیلاری کلینتون در ۱۶ سال پیش اوضاع برای نامزد دموکراتها در انتخابات ریاست‌جمهوری را پیچیده کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم — کمتر از یک هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا، پلیس فدرال این کشور (اف‌بی‌آی) اسنادی را دربارۀ بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین، منتشر کرده که ممکن است بر مبارزات انتخاباتی هیلاری کلینتون، همسر وی و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آتی، تأثیری منفی بگذارد.

اسناد 129 صفحه‌ای اف‌بی‌آی دربارهٔ یک دلال فراری به نام مارک ریچ است که بیل کلینتون حدود 16 سال پیش در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری خود به‌طور بحث‌برانگیزی وی را مورد عفو قرار داد و پرونده‌اش را بست.

پلیس فدرال امریکا پیش‌تر تحقیقاتی را دربارهٔ عفو مشکوک ریچ انجام داد و درنهایت پروندۀ وی در سال 2005 بدون هیچ اتهامی مختومه اعلام شد.

مارک ریچ که در سال 2013 درگذشت، به دلیل اتهامات متعددی از جمله فرار از پرداخت مالیات، کلاهبرداری و اخاذی تحت تعقیب بود و درنهایت به سوئیس گریخت.

انگیزهٔ بیل کلینتون برای عفو این دلال سرمایه‌گذار همواره زیر سؤال بوده‌است؛ نکتۀ بحث‌برانگیز این است که دنیس ریچ، همسر وی نه تنها 450 هزار دلار به کتابخانۀ بنیاد ریاست‌جمهوری کلینتون اهدا کرده بلکه بیش از 100 هزار دلار نیز به هیلاری در مبارزات انتخاباتی مجلس سنا کمک کرده‌بود.

برایان فالون، سخنگوی ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، ضمن انتقاد شدید از این اقدام اف‌بی‌آی گفته‌است چرا پلیس فدرال امریکا اسناد مربوط به تخلفات دونالد ترامپ، نامزد جمهوی‌خواهان، دربارهٔ ساختمان‌سازی‌های وی که مربوط به دهۀ 1970 میلادی است را افشا نمی‌کند.

اف‌بی‌آی به‌تازگی اعلام کرد دربارۀ پروندهٔ ایمیل‌های هیلاری کلینتون تحقیقات جدیدی را انجام می‌دهد. هیلاری متهم شده‌است در دوران مسئولیتش در وزارت خارجه امریکا مقررات را نادیده گرفته و از ایمیل شخصی خود برای ارتباط با اعضای کمیته‌های مجلس نمایندگان استفاده کرده‌است.

این حالی است که نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد ترامپ برای نخستین بار از ماه مه امسال (حدود 6 ماه پیش) از هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات خود، پیشی گرفته‌است.

نظرسنجی جدید ای‌بی‌سی نیوز و واشنگتن‌پست حاکی است 46 درصد از رأی‌دهندگان احتمالی از ترامپ و 45 درصد نیز از کلینتون حمایت می‌کنند.

پنجاه‌وهشتمین انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا برای انتخاب چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور این کشور 18 آبان امسال برگزار می‌شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала