تعداد صفرهای پول ملی در ایران کمتر می شود

© REUTERS / Raheb Homavandiآغاز توزیع کارت های اعتباری بانک ملی
آغاز توزیع کارت های اعتباری بانک ملی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر امور اقتصاد گفت: حجم اسکناس و مسکوک موجود در دست مردم سه درصد کل نقدینگی کشور است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از اقتصاد آنلاین، معاون وزیر امور اقتصاد با تاکید بر اینکه زمان آن رسیده که اصلاح واحد پول ملی انجام شود، گفت: حجم اسکناس و مسکوک موجود در دست مردم سه درصد کل نقدینگی کشور است.

حسین قضاوی معاون وزیر اقتصاد در امور بانکی در دومین نمایشگاه تراکنش ایران با اشاره اینکه مانده تسهیلات نظام بانکی ٨٥٠ تریلیون تومان است، گفت: کل تولید ناخالص داخلی ١٢٠٠ تریلیون تومان است، بنابراین در هر لحظه ٧٠ درصد از کالاها و خدمات نهایی که تولید می شود، از محل نظام بانکی تامین مالی می‌شود.

وی ادامه داد: برای اینکه بانک ها بتوانند به صورت پایدار و پویا فعالیت کنند باید فعالیت شان مبتنی بر سوددهی باشد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به رشد فناوری های اطلاعات و تاثیر آن بر فعالیت بانک ها، تاکید کرد: هر نهادی که بر موج فناوری های نوین سوار شده توانسته موفق تر و پرسود تر جلو برود.

وی با اشاره به پیشرفت های صورت گرفته در زمینه فناوری های نوین بانکی، تصریح کرد: تعداد کارت های بانکی از ٢٢.٦ میلیون در سال ١٣٩١ به ٣٣ میلیون در شهریور ماه ٩٥ رسیده که  نشان دهنده ٤.٥ کارت به ازای هر نفر است.

به گفته او تعداد دستگاه های خودپرداز از ٣٠ هزار دستگاه به ٤٢ هزار دستگاه در شهریور ٩٥ رسیده که رشد ٤٠ درصدی را نشان می دهد و به معنای یک دستگاه به ازای ١٨٠٠ نفر است.

وی با اشاره به اینکه کارت های جدید سیستم بانکی را کارت وام می دانم، تاکید کرد: تا کنون کارت اعتباری در کشورمان نداشته ایم.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه حجم مبادلات بانکداری الکترونیک در سال گذشته ٥ هزار تریلیون بوده است، گفت: پیش بینی می شود این رقم در سال جاری به ٥ هزار و ٥٠٠ تریلیون برسد.

وی با بیان اینکه توسعه بانکداری الکترونیک نیاز مردم را به اسکناس و مسکوک کاهش داده است، گفت. هم اکنون حجم  اسکناس و مسکوک در دست مردم ٣٧ هزار میلیارد تومان است که در مقایسه با نقدینگی ١١٠٠ تریلیون تومانی سه درصد است.

قضاوی با اشاره به اهمت اصلاح واخد پول ملی، گفت: امیدواریم با عنایت مجلس رفرم پولی اتفاق بیفتد.

وی با بیان اینکه در لایحه بانکی که به زودی به مجلس ارائه می شود پیش بینی شده که دولت اجازه داشته باشد در زمان مقتضی رفرم پولی را اجرا کند و تعداد صفرهای پول ملی را کاهش دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала