گزارش و تحلیل

ویسی کایناک معاون نخست وزیر ترکیه: تحقق بخشیدن به عملیات سپر فرات به برکت توافق حاصله میان ترکیه و روسیه امکان‌پذیر شد

© Sputnik / Alexei Druzhininصندوق سرمایه گذاری مشترک روسیه و ترکیه به میزان 1 میلیارد دلار
صندوق سرمایه گذاری مشترک روسیه و ترکیه به میزان 1 میلیارد دلار - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویسی کایناک معاون نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با خبرنگار اسپوتنیک اعلامیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در باره غیر مجاز بودن دخالت یک کشور در روند های سیاسی جاری در کشور دیگر را مورد تفسیر قرار داد. پوتین این سخنان را در 13 مین نشست باشگاه بین‌المللی والدای اظهار کرد.

رئیس جمهور روسیه بعنوان مثال به تلاش کودتا در تابستان امسال در ترکیه اشاره کرده گفت: «رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بر آن است که ساختار هایی تلاش کودتا کردند که با ایده‌ها و شرکت مستقیم سازمان گولن نامی که نه سال است در آمریکا زندگی می‌کند پرورانده شده بودند». رئیس جمهور روسیه خاطر نشان کرد: «من بر آن هستم که این کار مطلقاً غیر مجاز است».

معاون نخست وزیر ترکیه به اهمیت مثبت این سخنان اشاره کرده به اسپوتنیک چنین گفت:

«این سخنان یک سیاستمدار خردمندی بوده که از لحاظ موضع سنجیده و برخورد سازنده متمایز است. باید تأکید کنم که من این اعلامیه را بسیار مثبت ارزیابی می کنم. آقای پوتین تعریف کرد که حضرت رئیس جمهور ترکیه آقای رجب طیب اردوغان او را درباره حوادث مربوط به تلاش کودتا و سیر بعدی رسیدگی و نیز در این باره که مسبب کودتا در طول مدت مدیدی در آمریکا سکونت دارد مطلع کرد. مسلماً آقای پوتین موضع حد اکثر سازنده و سنجیده را نشان دادند. این حقیقت را که سرکرده گروه جنایتکاری که سعی کرد بطور قهری در کشوری تعویض حکومت کند که مهمترین بازیگر منطقه و متحد استراتژیک آمریکا است تا بحال هم در خاک آمریکا بسر می برد و در آنجا مشغول تدارک کودتا بو نمی‌توان درک کرد تا چه رسد به پذیرفتن آن. اعلامیه آقای پوتین شایسته همه گونه استقبال بوده و از نظر پیشرفت مناسبات دوجانبه ترکیه و روسیه از اهمیت بسیار بالا برخوردار است».

کایناک به اهمیت عادی سازی مناسبات دو کشور اشاره کرده تأکید نمود که روسیه برای ترکیه شریک استراتژیک است. وی چنین گفت:

«اجرایی عملیات «سپر فرات» علیه داعش در سوریه به برکت توافق حاصله میان ترکیه و روسیه امکان‌پذیر شد. روسیه شریک مهم ما هم در رشته انرژتیک و بازرگانی و هم در رشته سیاست منطقه ای است. اعلامیه آقای پوتین نشاندهنده متناوب موجودیت اراده سیاسی جهت بازگشت سریع به سطح پیش از بحران همکاری‌های دوجانبه است».

معاون نخست وزیر ترکیه تأکید کرد که ترکیه در حال مبارزه فعالانه با جنبش FETÖ گولن در داخل و خارج از کشور است. ویسی کایناک  در پایان چنین گفت:

«ترکیه دارد عملیات گسترده با هدف کشف همه عناصر جنبش FETÖ  در داخل و خارج از کشور را انجام می دهد. در این راستا پاره‌ای از اقدام های مهمی اتخاذ شده است. مثلاً معلوم شد که از این به بعد گواهی نامه های آموزش حاصله در آموزشگاه‌های FETÖ   صادر شده در خارج در ترکیه معتبر نخواهد بود. بعلاوه از معلمان دارای شهروندی ترکیه که در این آموزشگاه‌ها کار می‌کنند پروانه های تدریس مصادره شد. در اتحادیه اروپا و دیگر ساختار ها کار های دیپلماتیک جدی انجام می شود. ما امیدواریم  بزودی همه به مقیاس خطر ناشی از فعالیت‌های این سازمان پی ببرند. و در باره مذاکرات کنونی میان ترکیه و آمریکا در باره اخراج گولن از آمریکا باید گفت که عجالتاً آمریکا تحت تأثیر انتحابات قرار دارد. امیدوارم رهبری آمریکا که در نتیجه انتخابات روی کار بیاید بتواند به این مساله با سنجیدگی بیشتری برخورد کند».    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала