پوتین قانون تعلیق قرارداد امحاء پلوتونیوم با آمریکا را امضا کرد

© Sputnik / Aleksey NikolskyiПрезидент РФ Владимир Путин
Президент РФ Владимир Путин - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه امروز دوشنبه با امضای قانونی، قرارداد امحاء پلوتونیوم با آمریکا را نهایتا به حال تعلیق در آورد.

متن قانون تعلیق این قرارداد امروز در پایگاه رسمی اطلاعات حقوقی روسیه منتشر شده است.
این قانون 26 اکتبر در شورای فدراسیون، مجلس سنای پارلمان روسیه به تصویب رسیده بود.

روسیه و آمریکا در سال 2000 میلادی در باره کاهش زخایر پلوتونیوم دارای غنای نسلیحاتی و رساندن آن تا حجم 34 تن برای هر یک از طرفین به توافق رسیده و قرارداد مربوطه را امضا امضا کردند. این مقدار برای تولید چند هزار کلاهک هسته ای کفایت می کند. قرار بود اجرای این قرارداد از سال 2018 آغاز شود. روسیه از طرف خود زیرساخت های لازم را برای تحقق این توافق آماده کرده است اما ایالات متحده آمریکا برای این منظور کاری انجام نداده و به این ترتیب مفاد قرارداد از یک طرف نقض شده است.
در دستور ولادیمیر پوتین برای تعلیق این قرارداد گفته می شود روسیه "با توجه به تغییر وضعیت و تهدیدی که بواسطه اقدامات غیر دوستانه آمریکا علیه ثبات استراتژیک روسیه بوجود آمده، تصمیم به لغو این توافق گرفته است".
روسیه کاهش تعداد زیرساخت های نظامی و پرسنل نظامی آمریکا را در آن کشورهای عضو ناتو که پس از یکم سپتامبر سال 2000 به عضویت این پیمان در آمده، به عنوان یکی از پیش شرط های احیای این قرارداد عنوان کرده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала