شکاف درآمدی در ایران در مقایسه با دیگر کشورها

© REUTERS / Raheb Homavandi/TIMA/FilesA money changer poses for the camera with a US dollar (R) and the amount being given when converting it into Iranian rials (L), at a currency exchange shop in Tehran's business district, Iran, in this January 20, 2016 file photo
A money changer poses for the camera with a US dollar (R) and the amount being given when converting it into Iranian rials (L), at a currency exchange shop in Tehran's business district, Iran, in this January 20, 2016 file photo - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سوئد اکراین و نروژ کمترین نرخ ضریب جینی را در بین کشورها داشته اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، در سال 94 ایران با رشد ضریب جینی مواجه بوده است و این یعنی شکاف درآمدی در ایران بالا رفته است.
شاخص جینی یا ضریب جینی، یک شاخص اقتصادی می باشد که به مقدار توزیع ثروت در بین افراد جامعه بر می گردد. این عدد بین صفر و یک می باشد و هرچقدر این شاخص کمتر و نزدیک به صفر باشد به این معناست که اختلاف طبقاتی کمتر است. برعکس هر چه این عدد بالاتر رود و به 1 نزدیک تر شود به معنای بالا بودن اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی در این کشور می باشد.
بر اساس آمارهای سازمان ملل در سال ۲۰۱۴ سوئد با داشتن ضریب جینی 0.25 کمترین نابرابری درآمدی را میان کشورها دارد. بعد از سوئد جایگاه بعدی متعلق به اوکراین می باشد که شاخص آن 0.256 اعلام شده است. نروژ نیز با داشتن شاخص 0.258 در رتبه سوم می باشد.
این شاخص اقتصادی در ایران 0.383 بوده است که در مقایسه با برخی دیگر از کشورهای صنعتی و توسعه یافته شاخص بدی می باشد. گفته شده است که آمریکا شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند و شاخص این کشور 0.408 گزارش شده است.
پس از ایران کشورهای دیگری مانند برزیل، چین و روسیه با شاخص های به ترتیب، 0.547، 0.421، 0.401 قرار گرفته اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала