گزارش و تحلیل

محقق نظامی: گروه پهپاد های آمریکایی - پول‌های به هدر رفته

© Photo / Public domainБеспилотник MQM-107E Streaker
Беспилотник MQM-107E Streaker - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نوشته «ناشنل اینترست» نشریه تحلیل نظامی، در آمریکا نوع جدید اسلحه گروه مینی پهپاد های دارای هدف محو رادیو الکترونیکی و توپخانه ای پدافند هوایی و وسیله ایراد ضربات به سلاح تهاجمی دشمن را مورد آزمایش قرار می‌دهند.

به اطلاع این نشریه اجرای این برنامه به نیرو های مسلح آمریکا در عملیات جنگی معاصر برتری‌های بی سابقه خواهد بخشید. فناوری های مشخص فاش نمی‌شوند ولی به گفته ویلیام روپر رئیس اداره امکانات استراتژیک پنتاگون که در زمان خود یکی از محرمانه ترین واحد های وزارت دفاع آمریکا بود پهپاد های بسیار کوچک ممکن است از هواپیمای اف — 16 یا اف ای — 18 پرتاب شوند.

مطابق طرح اندیشمندان این پروژه مینی پهپاد ها باید به هدف خود با فاصله و زمان حد اقل نزدیک شوند. یک مساله اساسی امکان تصادف پهپاد ها با همدیگر است. بعلاوه آمریکا هنوز نمی‌تواند پهپاد هایی را طراحی کند که بتوانند به هواپیمای حامل باز گردند. به عقیده ولادیسلاو شوریگین، مفسر نظامی و تحلیلگر بخش نظامی باشگاه «ایزبورسک»، دایره استفاه از کاربرد مینی پهپاد ها بسیار محدود است. این کارشناس به اسپوتنیک گفت:

«شک دارم که بتوان این پروژه را تا مرحله سلاح ثمربخش رساند. به این خاطر که هر پهپاد از ذخیره محدود انرژی برخوردار است و در این صورت مقدار بمب ها به ذخیره نیرو بستگی دارد. بعلاوه پهپاد را باید تا محل استعمال برد. ایده پیپاد ها شبیه نیرنگ کهنه سال‌های 40 و 50 است هنگامی که رادارهای نسل اول را گول می‌زدند که قادر نبودند سرعت هواگرد ها را دقیقاً اندازه‌گیری کنند. در آن زمان بمب افکن ها هزاران نوار  متالیزه شده براق شبیه به نوار ضبط صوت را پخش می‌کرده و مزاحم کار رادار می شدند. پهپاد ها در حقیقت امر در مرحله جدید همین را تکرار می‌کنند فقط با این فرق که آنها فعالانه عمل می کنند».

به گفته این کارشناس نظامی، برای تحقق بخشیدن به این ایده‌ها سرمایه‌گذاری های هنگفت ضرورت دارد. آمریکایی ها عادت دارند پول‌ها را  بر باد دهند: آمریکا از اوایل سال‌های 90 تا کنون برای طرحریزی پروژه هایی که هرگز پیاده نشدند حدود 58 میلیارد دلار را مصرف کرد. این صاحبنظر روس گفت:

«آمریکایی ها پول‌ها را بر باد می دهند. این معلوم است — آمریکا در 25 سال اخیر در برابر دشمن فرضی ترسی نداشت ولی مجتمع نظامی — صنعتی آن کشور پول مصرف می‌کرد و پول‌ها از بودجه نظامی آمریکا با پیمانکاران و دست اندرکاران تقسیم می شد. در سال‌های 80 جنجال پرسر و صدا رخ داد وقتی که یک تکنیسین سرویس هواپیماهای بی — 52 توانسته بود در مغازه معمولی بلوک های اداره آن هواپیما را تهیه کند. معلوم شد که شرکت بویینگ این بلوک ها را به ارتش به قیمت چند ده هزار دلار می‌فروشد و به هواپیماسازان غیر نظامی به قیمت چند صد دلار می فروخت. به همین خاطر در آمریکا همیشه پول‌های گذافی در طراحی های تازگی‌ها سرمایه‌گذاری می کردند. و کار FBI  بود که رسیدگی کند که از این پول‌ها چقدر برای پژوهش ها مصرف می‌شود و چقدر کارمندان دولتی جیب‌ می زنند».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала