گزارش و تحلیل

ایرانوفوبیای سعودیها !

© AP Photo / Aya Batrawy, FileFILE -- In this Dec. 14, 2015 file photo, images of King Salman, center, Crown Prince Mohammed bin Nayef , left, and Deputy Crown Prince Mohammed bin Salman hang at the entrance of a shopping center in Riyadh, Saudi Arabia to mark the country's 85th anniversary
FILE -- In this Dec. 14, 2015 file photo, images of King Salman, center, Crown Prince Mohammed bin Nayef , left, and Deputy Crown Prince Mohammed bin Salman hang at the entrance of a shopping center in Riyadh, Saudi Arabia to mark the country's 85th anniversary - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که مقامات سیاسی ایران صدها هم وغم دارند به آن فکر کنند ظاهرا مقامات سیاسی عربستان سعودی هم وغمی جز ایران ندارند که به آن فکر کنند و هر اتفاقی که برایشان پیش می آید را به ایران ربط می دهند.

روز گذشته یکی از کانال های وابسته به عربستان سعودی را نگاه می کردم کارشناس آن آمد و اظهار می داشت که کم آبی و کمبود زاد و ولد در عربستان سعودی هم تقصیر ایران است. وی در تحلیل خود اظهار می داشت که ایرانی ها ابرها را قبل از رسیدن به عربستان سعودی بارور می کنند و آب آن را میگیرند و "ابر های خشک به عربستان می فرستند!!!" همچنین نوعی ویروس توسط ایرانی ها در عربستان سعودی زمانی که به حج می آمدند پخش شده که سعودی ها زاد و ولد نداشته باشند.

با توجه به اینکه میانگین فرزند آوری در عربستان سعودی حدود پنج بچه در هر خانوار است در حالی که میانگین فرزند آوری در ایران 1.8 بچه است نمی دانم اگر این ویروس در عربستان پخش نشده بود چه اتفاقی ممکن بود پیش می آمد.

عربستان سعودی بیش از یکسال و نیم است با انواع و اقسام تسلیحات تحریم شده بین المللی مردم بی گناه یمن را قتل عام می کند و همه مراکز فرهنگی و دینی و معابد و مدارس و بیمارستان ها و مراسم عروسی و عزا و… را هدف قرار می دهد و پیر و جوان و زن و مرد را به خون می کشد، سپس وقتی یمنی ها یک موشک به سمت جده پرتاب می کنند زمین و زمان را به هم می دوزند که هدف اصلی مکه بوده اما موشک به جده اصابت کرده.

سپس مدعی می شوند که ایرانی ها این موشکها را به حوثی ها رسانده اند تا مکه را هدف قرار دهند و اسلام در خطر است.

ساده ترین کارشناسان نظامی هم می توانند تشخیص دهند که موشک به سمت جده یا مکه که فاصله شان با هم شصت و پنج کیلومتر کیلومتر است و در دو زاویه مختلف قرار دارند پرتاب شده یا نه.  حتی در صورتی که انصار الله می خواستند مکه را هدف قرار دهند با توجه به فاصله مکه تا مرز های یمن و فاصله جده تا مرز های یمن، مکه به مرز های یمن نزدیک تر است یعنی موشک حد اقل شصت و پنج کیلومتر بیشتر پرواز کرده تا به جده برسد. اصلا کارشناس نظامی نیاز نیست خودتان روی نقشه عربستان سعودی کافی است جای مکه و جده را نگاه کنید تا متوجه ماجرا شوید.

اصل ماجرا در این است که انصار الله توانسته اند به موشک های دوربرد دسترسی پیدا کنند یا اینکه از قبل چنین موشک هایی را داشته اند و امروزه شروع کردند از آن استفاده کنند. و این موشک ها می توانند همه معادلات نظامی را تغییر دهند.

اگر هم که ایرانی ها به آنها رسانده اند که واقعا شاهکار کرده اند. با توجه به محاصره هوایی و زمینی و دریایی ای که عربستان سعودی و همپیمانانش طی یک سال و نیم اخیر بر یمن اعمال کرده اند، رساندن چنین موشک هایی به یمن نوعی شعبده بازی لژستیک هنری نظامی به حساب می آید که ایرانی ها باید کلاس آن را برای دیگران برگزار کنند.

یمن یکی از کشورهایی است که به دلیل موقعیت استراتژیک آن مرکز قاچاق انواع و اقسام تسلیحات به همه جای جهان به حساب می آمده و می آید و همه گروه ها و حتی کشورها می دانند که بازار سیاه سلاح یمن بزرگترین بازار سیاه اسلحه در جهان است. همه گروه های ستیزه جو هم طی چند دهه اخیر تسلیحات خود را  از یمن تامین می کردند. از جنبش فتح وحزب الله لبنان گرفته تا حماس و جهاد اسلامی در فلسطین اشغالی تا القاعده در افغانستان و عراق و سوریه و تا گروه های مختلف در آفریقا و شرق آسیا تا حتی اوروپا و… همه تسلیحات خود را همیشه از بازار سیاه یمن تهیه می کردند و میان قاچاقچیان اسلحه معروف بود که هر نوع سلاحی که اراده کنید را می توانید از یمن تهیه کنید مشروط بر اینکه پول آن را داشته باشید.

در چند سال اخیر یمنی ها حتی مستندات وتکنولوژی ساخت سلاح های مختلف را نیز در اختیار داشتند که کشورها می توانستند برای خرید آن به یمن بروند.

آمریکایی ها حتی چند فیلم در این زمینه تولید کردند.

با توجه به این شرایط قطعا یمنی ها انواع و اقسام سلاح ها و همچنین مستندات تولید برخی تسلیحات را در اختیار دارند و با توجه به شرایط بوجود آمده هیچ بعید نیست که یمنی ها دست به ساختن موشک های دوربرد هم زده باشند.

به هر حال نیاز مادر اختراع است.

قطعا با توجه به اینکه یمنی ها در قاچاق تسلیحات از کشور خود به کشورهای دیگر خبره بودند و هستند می توان توقع داشت که اینان بتوانند نیاز های خود را نیز قاچاق کنند و مواد اولیه ساخت موشک ها را تهیه کرده باشند.

ترس واقعی عربستان سعودی باید از آن باشد که یمنی ها توانسته اند موشک های سطح به دریا و سطح به سطح دور برد تولید کنند، موشک هایی که ممکن است بزودی به پایتخت عربستان سعودی یعنی ریاض هم برسد. پرتاب یک یا دو موشک به سمت جده یا حتی جاهای دیگر ممکن است فقط آزمایش برد و دقت موشک ها باشد و نه هدف اصلی و اگر یمنی ها به این تکنولوژی دست یافته اند که بتوانند موشک های دوربرد تولید کنند قطعا تلاش خواهند کرد موشک های خود را به هدف های حیاتی تر در عربستان  سعودی برسانند. سیر پرتاب موشک های یمنی ها نشان می دهد که روز به روز برد این موشک ها بیشتر می شود و روز به روز تهدید برای عربستان سعودی وهمپیمانانش بالاتر می رود. کاخ های شیشه ای آنها توان تحمل انفجار موشک های یمنی ها را نخواهد داشت و اولین موشکی که به ریاض یا ابوظبی اصابت کند قطعا اقتصاد این کشورها که تامین کننده سوخت تسلیحاتی جنگ آنها است را می تواند به آتش بکشد.

حال ببینید اگر یمنی ها به تکنورژی ساخت موشک های زمین به هوا دسترسی پیدا کرده باشند چه می شود.

در ضمن سعودی ها باید به این مساله توجه داشته باشند که موشک های ایرانی برد بالاتر و دقت بیشتری دارد اما چون ایرانی ها فعلا از شرایطی که خود عربستانی ها برای خود تهیه کرده اند خرسند هستند نیاز نمی بینند امتیازی به عربستان سعودی بدهند و امتیاز ها را در چنگ خود نگاه داشته اند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала