گزارش و تحلیل

فضای کهکشانی را نباید نظامی کرد

© Photo / NASA/STScI/AURAГалактика Сомбреро
Галактика Сомбреро - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان روس کاسموس برای پرتاب سه ماهواره سیستم گلوناس در سال های 2018-2017 اقدام به برگزاری مسابقه کرده است.

این سازمان آماده است تا بیش از یک میلیارد روبل برای انجام پروژه مذکور هزینه کند. اولین پرتاب تا قبل از 25 دسامبر 2017 و دومین پرتاب قبل از 25 نوامبر 2018 انجام خواهد گرفت. برای پرتاب موشک ها از موشک حامل «سایوز —2.1 ب» استفاده خواهد شد و ایستگاه پلِسِتسک را برای این برنامه آماده می کنند.

در ماه فوریه و مه 2016 نیز دو دستگاه سری «گلوناس — ام» آماده خواهند شد که به این ترتیب تعداد ماهواره ها در سیستم گلوناس به 27 می رسد. 23 ماهواره از این مجموعه با برنامه های از پیش تعیین شده در حال کار هستند و دو ماهواره در مدار زمین به صورت ذخیره می ماند. یکی از این دو ماهواره دوره آزمایش تابستانی را طی خواهد کرد و ماهواره دیگر موقتا به بخش خدمات منتقل می شود.

ویکتور بارانتس تحلیل گر نظامی روس می گوید که ماهواره های ناوبری در صورت وقوع درگیری نقش مهمی برعهده دارند. وی تاید می کند که روسیه مخالف نظامی کردن فضای کهکشانی است. بارانتس می گوید: «امروز وضعیت فضا به گونه ای است که هیچ ماهواره ای در هیچ یک از مدارهای زمین از امنیت کامل نیست. زیرا امریکا پیوسته در حال کار روی سیستم کهکشانی و حتی سلاح های فضای است. چین هم آرام آرام مشغول تمرین است و ماهواره خود را از مدار خارج کرده است. روسیه هم برنامه های خود را دارد. من فکر می کنم که اگر صحبت های ما با امریکا در خصوص نظامی نکردن فضای کهکشان بی نتیجه بمانند، آنوقت باید منتظر درگیری فضایی باشیم».

تحلیلگر نظامی روس معتقد است که احتمال نظامی شدن فضای کهکشانی و پیامدهای خطرناک آن برای کره زمین را نباید از نظر دور کرد. وی همچنین می گوید: «بشریت باید تصمیم بگیرد که ما نیاز به نظامی کردن فضای کهکشانی داریم یا خیر. در اینجا صحبت از مذاکرات سخت در میان است. علاوه بر این، امریکایی ها قوانین را بهم ریخته اند و امروز نسبت به برخی مدارها ادعای مالکیت دارند و کشورهای دیگر را به این مدارها راه نمی دهند. به عبارتی امریکایی ها می خواهند فضای کهکشانی را خصوصی کنند. بعید است روسیه اجازه چنین کاری را بدهد. هر دو کشور از صنایع پیشرفته نظامی برخوردار هستند و نسبت به حوادثی که رخ می دهد، بی توجه نیستند. ما امروز می توانیم پیشبینی کنیم که اگر ترمز را نکشند، آنوقت جنگ فضایی رخ خواهد داد».

به اعتقاد کارشناس روس، باید قرارداد فضایی که سال 1967 به امضاء رسیده را بازنگری کرد. این قرارداد بین امریکا، بریتانیا و شوروی منعقد شده است. نام کامل قرارداد، اصول فعالیت دول و مشارکت تحقیقاتی و بهره برداری از فضای کهکشانی، شامل کره ماه و دیگر اجرام فضایی است.

بارانتس می گوید: «باید این قرارداد را بازنگری کرد، و هرچه زودتر این کار انجام بگیرد بهتر است. نباید لباس نظامی به تن فضای کهکشانی کرد. زیرا فضای کهکشانی یکی از نقاطی است که ضربات قوی بر دشمن وارد می کند.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала