گزارش و تحلیل

بعد از اوباما چه بر سر آسیای مرکزی می آید

© REUTERS / Jonathan ErnstКандидат в президенты США Дональд Трамп
Кандидат в президенты США Дональд Трамп - اسپوتنیک ایران
اشتراک
انتخابات ریاست جمهوری در امریکا به خط پایان نزدیک می شود. به زودی معلوم خواهد شد که چه کسی بر کرسی ریاست این کشور تکیه می زند.

راستیسلاو ایشنکو رییس مرکز تحلیل های سیستماتیک و آینده پژوهشی می گوید: «من فکر می کنم که در صورت پیروزی کلینتون، شرایط به هیچ وجه تغییر نخواهد کرد. زیرا ایالات متحده امریکا امروز امکانات کافی برای مانوردادن در آسیای مرکزی را ندارد، علاوه بر این، با پیروزی کلینتون، مشکلات سوریه به اندازه ای حاد خواهد شد که فرصتی برای رسیدگی به مسایل آسیای مرکزی باقی نمی ماند».

به اعتقاد وی، برنامه های امریکا در این منطقه تغییر جهت خواهند داد. تنها تفاوت بین پیروزی احتمالی کلینتون و ترامپ در این خلاصه می شود که اگر در یکی از کشورهای آسیای مرکزی عامل بی ثباتی ظاهر شود و منطقه را به تزلزل بکشاند، از سوی کلینتون به شکل سیاسی و مالی حمایت خواهد شد.

به گفته ایشنکو، در صورت پیروزی ترامپ، امریکا از چنین جریانی حمایت نخواهد کرد. ایشنکو تاکید می کند که ایالات متحده امریکا خود را وارد تحولات جدی در آسیای مرکزی نخواهد کرد، دلیل این عدم دخالت بی علاقگی است، اگرچه از بستن دست های روسیه و چین هم بدشان نمی آید، اما منابع کافی برای حفظ منافع خود در منطقه خاورمیانه ندارند. کارشناس روس در ادامه توضیح می دهد که خاور میانه و از جمله سوریه برای ایالات متحده امریکا یک موضوع استراتژیک است.

به گفته ایشنکو، اگر امریکا منابع بیشتری در اختیار داشته باشد، بلافاصله کشورهای آسیای مرکزی را دچار نوسان می کند. اما مشکل این است که منابع آنها به پایان رسیده و مجبور هستند روی یک نقطه استراتژیک متمرکز شوند.

درست به همین خاطر است که امروز می گوییم، با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شاهد تغییرات در آسیای مرکزی خواهیم بود. به هر صورت مسئولین جدید از ایده «خونریزی کمتر» حمایت نخواهند کرد. در حال حاضر مساله بیش از آنکه بر سر ایالات های امریکا باشد، بر سر ثبات و برقراری حکومت های محلی است. کلینتون روی دم خود در افغانستان پا نمی گذارد.

آندره کازانتسف مدیر مرکز انستیتوی مطالعات سیاسی دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو، افغانستان نامشخص ترین سیاست امریکا بوده و باقی می ماند.

هنوز معلوم نیست که امریکا از افغانستان بیرون می رود یا خیر. اما این موضوع روشن است که آسیای مرکزی در صف اول بعد از افغانستان است.

اگر کلینتون پیروز بشود، که به اعتقاد کازانتسف احتمال آن بیشتر است، آنوقت امریکا به این زودی ها از افغانستان بیرون نخواهد رفت، چون کلینتون در دوره ریاست وزارت خارجه یعنی سال های 2009 تا 2013 در تدوین استراتژی اوباما برای افغانستان سهیم بوده است. در صورت خروج نیروهای نظامی امریکا از افغانستان، احتمال پیروزی طالبان بسیار زیاد است، آنوقت اوباما به انجام یک حماقت بزرگ محکوم می شود، همانطور که الان جرج بوش پسر را به خاطر درگیری عراق محکوم می کنند. این اتهامات به طور خودکار بر کلینتون هم ضربه وارد می کند، به همین خاطر هر طور که شده نیروهای نظامی را در افغانستان نگه می دارد.

اما برای دونالد ترامپ ضربه زدن به اوباما منفعت بیشتری دارد.

راستیسلاو ایشنکو تحلیل گر روس نیز با این نظر موافق است و می گوید که کلینتون تغییراتی در شرایط افغانستان نخواهد داد. ایالات متحده به فشارهای خود بر طالبان ادامه می دهد و در عین حال، مذاکرات صلح را هم پیش می برد تا از این طریق برنامه های خود را در کشور پیش ببرد. سیاست پرداز روس با اطمینان می گوید که بر خلاف ترامپ که سعی در خروج از افغانستان دارد، کلینتون هرگز حاضر به این کار نیست.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала