گزارش و تحلیل

جنایات جنگی آمریکا. قسمت دوم

© AFP 2023 / Vietnam News Agencyجنایات جنگی آمریکا در ویتنام
جنایات جنگی آمریکا در ویتنام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکایی ها بهتر است از آموختن «خوب و بد» به دیگران دست بردارند.

به تعریف در باره جنایات جنگی آمریکا ادامه می دهیم که رسانه های  غربی  در زمینه  عملیات  ضد تروریستی روسیه در سوریه در باره آنها سکوت می کنند.  در برنامه گذشته در باره  نابودی اقوام بومی آمریکا در  جریان تصاحب زمین های  آنها  و ضربات وارده به  شهر « درزدن» در آلمان در پایان جنگ جهانی دوم  برایتان تعریف کردیم.

  حالا به صحبت در باره دیگر جنایات آمریکا ادامه می دهیم.

صدها هزار  قربانی در ژاپن

شهر های  هیروشیما و ناکازاکی  مانند « درزدن» آلمان نیز  با حملات وحشیانه و دهشتناک مشابهی روبرو شدند.  نیروی هوایی آمریکا  از 6 تا 9 ماه اوت سال 1945 میلادی به بمباران شهرهای ژاپن دست زد.  روز 6 ماه اوت، فقط یک بمب  اتمی  روی  هیروشیما  پرتاب شد، ولی تأثیر آن عظیم بود-  حدود 80-70 هزار نفر  بر اثر این انفجار دچار مرگ وحشتناکی شدند.  همه آنها در  آتش انفجار رادیو آکتیو خاکستر شدند.  سرنوشت افرادی که توانستند  اولین دقایق  پس از انفجار را از سر بگذرانند دست کمی از قربانیان انفجار نداشت. ساختمانها  فرو ریختند و  آتش سوزی هایی که بر اثر  انفجار بمب اتمی رخ داد سراسر شهر را در بر گرفت و هزاران نفر در آتش سوختند. عواقب  دهشتناک  بمباران تأثیری بر  رهبری نظامی — سیاسی آمریکا نگذاشت، بر عکس آنها از نتیجه کار خود راضی بودند  و  9 ماه  اوت  ضربه جدید به ژاپن وارد شد — بمباران شهر ناکازاکی.  در آنجا قربانیان کمتر بودند، هر چند  انفجار مهیب و ویرانگر تر بود.

در نتیجه بمباران هیروشیما و ناکازاکی  صدها هزار نفر کشته شدند. آنها نه فقط  بر اثر تأثیر مستقیم انفجار بلکه از عواقب  آن — پرتوهای  رادیو اکتیو و ابتلا به سرطان- جان خود را از دست دادند.  آری، همانا آمریکا که  می گوید  وجود فناوری  اتمی در نزد دیگر کشورها (مثلا ایران)  خطری برای جامعه جهانی است،  اولین و یگانه کشور در تاریخ بشریت است  که از سلاح  هسته ای بر علیه مردم استفاده کرد.

 سلاح شیمیایی بر علیه ویتنامی ها

 در سال 1956 میلادی، آمریکا نیروهای خود را  وارد ویتنام کرد و در درگیری داخلی این کشور دخالت کرد.  جنگ طولانی و خونینی  آغاز شد که به خروج نیروهای آمریکایی از آنجا در سال  1973 منجر شد.  این جنگ به دلیل  خشونت زیاده از حد و  جنایات بیشمار جنگی به عنوان یکی از  وحشیانه ترین جنگ ها وارد تاریخ شده است.  نیروهای آمریکایی و متحدان آنها نه فقط به قتل عام ساکنان بی دفاع روستاهای ویتنام دست زدند، زنان را ربوده و مورد تجاوز قرار  دادند ، بلکه  دست به جنگ واقعی محیط زیست زدند- مواد شیمیایی مضر را  روی جنگل های ویتنام پخش کردند  که درختان  و محصولات را از بین می برد و  باعث مسمومیت های شدید می شد و به مرگ افراد می انجامید.  در نتیجه این جنگ شیمیایی  ، جنگل های بزرگی  نابود و  خاک و منابع آب   مسموم شدند و  از 150 نوع پرنده ساکن در آن مناطق، فقط 18  نوع باقی ماند و به نابودی کامل دوزیستان و حشرات  منجر شد.  تعداد ماهی ها در رودخانه ها کاهش یافت. بدین ترتیب آسیب هولناک و جبران ناپذیری به  محیط زیست ویتنام وارد آمد. پخش مواد شیمیایی نه به دستور یک ژنرال  احمق انجام شده بود، بلکه بر اساس استراتژی  هدفمند  از سوی  رهبری عالی کشور اجرا شد-  جون کندی  رئیس جمهور آمریکا شخصا  اجازه چنین کار ددمنشانه ای را صادر کرده بود.

کاربرد بمب های فسفری در فلوجه

در سال 2006 میلادی ، شبکه تلویزیونی دولتی ایتالیا « رای»  فیلم مستندی در خصوص بازرسی  کاربرد  بمب های فسفری توسط  نیروهای آمریکا  بر علیه ساکنان بی دفاع در شهر فلوجه عراق را نشان داد.  ثبوت زیاد کاربرد این  سلاح مهلک توسط آمریکایی ها  وجود دارد. این سلاح باعث  سوختگی های  وحشتناکی می شود که پوست انسان را تا استخوان می سوزاند.

تمام اینها فقط بخشی از  نتایج دردناک عملیات آمریکاست که ساکنان بی دفاع با آنها روبرو شدند.  ارتش آمریکا به هر جایی که برای  برقراری « صلح و دمکراسی» راهی شد، درد و مرگ از خود باقی گذاشت.

می توان نمونه های زیادی از این قبیل را یاداور شد — بمباران بیمارستان  در شهر « قندوز» افغانستان، خبرهای دائمی در باره مرگ خانواده ها در همان افغانستان  در نتیجه ضربات اشتباهی  پهپادهای آمریکایی ، ضربات  به مواضع  ارتش سوریه در روز 17 سپتامبر  سال جاری در ناحیه « دیرالزور»  که در نتیجه آن  بیش از  60 سرباز سوری  کشته شدند  و نیروهای داعش از « هدیه» غیرمنتظره ای  به صورت بازشدن بخشی از جبهه برخوردار شدند.

می توان  در باره این موضوع که کدام یک از  عملیات فوق الذکر از  نقطه نظر قوانین بین المللی جنایت جنگی  به حساب می آید یا نه بحث کرد. آمریکا مصرانه تأکید می کند که تمام عملیات آنها  صحیح بوده است  و در باقی موارد اشتباهاتی غیر عمد رخ داده است. بهرحال واقعیات، واقعیات هستند.  آمریکایی ها با چنین « فهرست آشکاری»  بهتر است از آموختن «چه چیزی بد است و چه چیزی خوب» به  دیگران دست بردارند. به ویژه به روسیه ، سوریه و ایران که با تلاش های مشترک به مقابله با تروریسم در سوریه می پردازند  و  به نجات ساکنان بی دفاع   از وحشت های جنگ در سوریه کمک می کنند. در حالی که آمریکا سعی می کند بهر بهانه ای  دولت قانونی در آن کشور را سرنگون سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала