گزارش و تحلیل

چرا ایران هنوز الحاق کریمه به روسیه را برسمیت نپذیرفته است؟

© Sputnik / Alexander Vilfچه کسانی از " میهن پرستی پوتینی " خوششان نمی آید
چه کسانی از  میهن پرستی پوتینی  خوششان نمی آید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران می تواند هفتمین کشوری باشد که الحاق کریمه به روسیه و یا به عقیده روسها بازگشت کریمه به روسیه را برسمیت بشناسد.

خبرگزاری اسپوتنیک- این پیشنهاد، محتوای یک نامه رسمی است که از سوی مجلس دومای روسیه خطاب به مجلس شورای اسلامی ایران نگاشته شده است و طبق اعلام رسمی دوما هنوز پاسخی از سوی مقامات و مجلس شورای اسلامی ایران دریافت نکرده است.
نماینده ای که طرح مکاتبه با مجلس ایران را مطرح نمود، نماینده ای از حزب روسیه واحد به نام «یوگنی فیودروف» است که با حمایت رئیس کمیته امور بین الملل دوما «لئونید اسلوتسکی» ایران را نه تنها در بعد اقتصادی بلکه در بعد نظامی و سیاسی به ویژه در مبارزه با تروریسم و نبرد بر علیه داعش شریک روسیه معرفی نموده است. این نماینده برسمیت شناختن الحاق کریمه به روسیه از سوی ایران را یک حرکت سیاسی مثبت در جهت تحکیم پیشبرد روابط دوجانبه تهران و مسکو می داند.
هفته گذشته سوریه صورت رسمی اعلام نمود که الحاق کریمه به روسیه را کاملا پذیرفته است و پیرو این ماجرا دوما معتقد است که خوب خواهد بود تهران نیز گام مشابه بردارد. این نماینده اذعان دارد دیگر زمان شراکت استراتژیک ایران و روسیه فرا رسیده است.

Осень в Крыму - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
عضو مجلس نمایندگان روسیه به همتایان ایرانی خود نامه نوشت
یکی کارشناسان خاورمیانه روس به نام «عباس جمعه» در تحلیلی آورده است: پیشنهاد مجلس دوما کاملا بجا بوده و حال که آمریکا با گروههای سنی جهادی دست بیعت داده، فرصتی است تا روسیه نیز روابط خود را با یک دولت شیعه که بی شک تهران در راس آن است مستحکم نماید.
وی در ادامه مطرح می کند: حتی اگر ایران به صورت نمادین و سمبلیک الحاق کریمه به روسیه را برسمیت بشناسد یک سیگنال جدی برای جهانیان بحساب می آید. در این خصوص دکتر محمود شوری- پژوهشگر ارشد مسائل روسیه در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام به خبرگزاری اسپوتنیک گفت:.

«انتظارات روسیه از کشورهایی که روابط خوبی با این کشور دارند کاملا مشخص است، اما برای جمهوری اسلامی ایران نیز خیلی سخت است که از رفتارهایی منجمله تغییر مرزها که مخالف با سیاستهای اصولی ایران است، حمایت نماید. ایران همیشه تاکید نموده، خواست و تمایل مردم منطقه همیشه در اولویت است و حق تعین سرنوشت با خود مردم می باشد. در این مورد خاص هم چون اول جدایی صورت گرفته است و بعد رای گیری از مردم صورت گرفته و تردیدهایی وجود دارد، بنابراین ایران در شرایط فعلی ترجیح می دهد که موضع مشخصی اعلام ننماید…»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала