گزارش و تحلیل

جنایات جنگی آمریکا. قسمت اول

© AP Photoقبیله سرخپوستان آمریکا
قبیله سرخپوستان آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تاریخ آمریکا حاوی جنایات جنگی زیادی است.

اوایل ماه اکتبر، جون کری وزیر امور خارجه آمریکا خواهان آن شد که  به  عملیات مسکو و دمشق رسمی  در  سوریه به شکل جنایات جنگی رسیدگی شود. هیلاری کلینتون نامزد  ریاست جمهوری نیز  اتهامات مشابهی  در مناظره ماقبل انتخاباتی  مطرح کرد.

جون کری وزیر امور خارجه آمریکا اعلام نمود: «  روسیه و رژیم سوریه باید برای جهانیان توضیح بدهند که چرا به بمباران  بیمارستان ها و  موسسات پزشکی  و زنان و کودکان می پردازند. اینگونه عملیات به عنوان جنایات جنگی باید  مورد بازرسی قرار بگیرند  و آنهایی که  دست به چنین کارهایی زدند باید  مسئولیت  آن را بپذیرند».  البته  جون کربی  نماینده رسمی  وزارت امور خارجه آمریکا  توضیح داد  که کری رسما اعلام نکرد که  روسیه در سوریه مرتکب  جنایات جنگی  شده است  — وزیر امور خارجه فقط  « افکار صادقانه خود را  بیان کرد و گفت که اینگونه نقض قانون بین المللی باید  بشکل صحیحی  مورد بررسی قرار بگیرند، زیرا آنها را می توان به عنوان  جنایات جنگی تلقی نمود».

 هر چه باشد  اتهامات جون کری هر چند افکار شخصی او باشند، بهر حال عقیده وزیر امور خارجه آمریکا  هستند و بناچار  توجه زیادی را بخود جلب می کنند.  بدین ترتیب،   به عقیده وی، آمریکا از حق  صدور حکم  در خصوص آنچه  می تواند جنایت جنگی به حساب آید  و آنچه جنایت جنگی به حساب نیاید  برخوردار است  و از اینرو ایالات متحده  نقش داور عالی در امور بین المللی را بخود اختصاص می دهد و خود را بالاتر از همه  کشورها و  سازمان ملل می داند». باید دید  بر چه اساسی؟  پیداست آمریکا  مدعی نقش « مشعل دمکراسی و آزادی»  است که مدل درست  رفتار را به باقی اعضای  جامعه جهانی نشان می دهد.

سیاستمداران  آمریکایی مدتهاست  که سعی می کنند  جامعه جهانی را به  عصمت و کمال خود از نظر اخلاقی قانع سازند.  اما آیا  چنین ادعایی با اساس است؟  برای روشن شدن این موضوع بد نیست نگاهی به تاریخ  خود آمریکا بیاندازیم که حاوی جنایات جنگی زیاد این کشور است.

نابودی سرخپوستان

 در آستانه شکلگیری تاریخ آمریکا،  سرخپوستان، ساکنان بومی  آمریکا مورد تعقیب  و پیگردهای ظالمانه ای قرار گرفتند  و بشکل  خشنی آنها را از  زمین های  زاد و بومی  بیرون  انداختند. این فرایند با  تشکیل کشور آمریکا  همراه بود  و تا زمانی ادامه داشت که مقاومت کشور جدید آمریکا، سرخپوستان را بطور کامل  در هم شکستند و آنها را در  نقاط مسکونی کوچکی  جمع کردند که فقط در آنجا می توانند  مطابق با  آداب و رسوم خود زندگی کنند.  نبرد غم انگیز مشهور   — Wounded Knee Massacre —   یکی از آخرین  صحنه های  بزرگ  در  تاریخ مقابله با  سرخپوستان  است که در سال 1890 بوقوع پیوست که در جریان آن،  صدها سرخپوست از جمله زنان و کودکان کشته شدند.

نابودی درزدن

اگر در باره  حوادث نزدیکتر صحبت شود، بدون شک باید از حوادث جنگ جهانی دوم  یاد کرد.  شایان ذکر است که در پایان جنگ،  وقتی آلمان و ژاپن به زانو افتاده بودند ، آمریکا دست به حملاتی زد که  باعث کشته شدن صدها هزار نفر شد.  منظور بمباران  وحشتناک  شهر « درزدن» آلمان  در فوریه سال 1945  است که این شهر در نتیجه  بمباران آمریکایی ها و انگلیسی ها بطور کامل با خاک یکسان شد.  در جریان این حملات هوایی  مطابق با  اطلاعات  اتحاد شوروی  بیش از 130 هزار نفر کشته شدند.  هر چند نیازی به چنین بمباران هایی نبود. تا آن زمان آلمان به زانو افتاده بود. این اقدامی برای ترساندن  و در وهله اول  بر علیه اتحاد شوروی بود که آمریکا و انگلیس اتحاد شوروی را به عنوان  دشمن شماره یک خود می دیدند.  در نتیجه بمباران 12 هزار  سازه ویران شد و وقتی شهر زیبا به ویرانه مبدل شد، هر که به شکل معجزه آوری در جهنم درزدن زنده مانده بود  همه چیز خود را از دست داده بود —  کار، خانه  و دارایی.

ادامه دارد…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала