گزارش و تحلیل

ماموران اطلاعاتی ترکیه به اتحادیه ماموران روسیه و ایران پیوستند

© REUTERS / StringerВоеннослужащие турецкой армии в танке у границы с Сирией
Военнослужащие турецкой армии в танке у границы с Сирией - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه به تحویل اطلاعات محرمانه لازم برای عملیات «سپر فرات» به ترکیه پرداخت

به اطلاع روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو توافق مربوطه در جریان مذاکرات چندی پیش رواسای جمهوری ولادیمیر پوتین و رجب اردوغان حاصل شد. مطابق نتایج این توافقنامه ترکیه وارد اتحادیه کشور هایی شد که اطلاعات محرمانه را میان خود مبادله می کنند. در این گروه ترکیه و روسیه، سوریه، عراق و ایران قرار دارند

فرانتس کلینتسویچ رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون روسیه تأکید کرد که تحویل داده‌های اطلاعاتی یکجانبه نخواهد بود و ترکیه هم اینک به تحویل اطلاعات خود به روسیه پرداخت

اردوغان قره کوش ژنرال مستعفی نیروی هوایی ترکیه در مصاحبه با اسپوتنیک خاطرنشان کرد که آهنک پیشرفت مناسبات روسیه و ترکیه در زمینه تنش‌های ترکیه و آمریکا امکان می‌دهد که در باره تغییرات جدی در استراتژی سیاست خارجی ترکیه صحبت شود. امروزه آنکارا آمادگی خود را برای توسعه دادن همکاری با مسکو تا سطح بی سابقه را نشان می‌دهد و برای تشکیل مشارکت استراتژیک با آن پیش در آمد ها از جمله در رشته نطامی — سیاسی را فراهم می آورد. ژنرال قره کوش گفت:

«ترکیه به قرارداد «آسمان باز» اهمیت بالا قائل است. این قرارداد در 1992 امضا شده و هدفش تحکیم اعتماد میان کشورهایی است که آنرا امضا کردند. متأسفانه در فوریه امسال ترکیه اجازه نداد که هیات روسیه در انجام پرواز نظارتی شرکت کند. ولی الان موقعیت از بیخ و بن تغییر کرده است و بازرسان روسیه بر فراز ترکیه پرواز نظارتی انجام می دهند. این یکی از نشانداد های مهم آغاز مرحله جدید توسعه مناسبات میان روسیه و ترکیه است».

تبادل اطلاعات محرمانه یگانه رشته ای نیست که در آن روابط روسیه و ترکیه مستحکمتر می شوند. اردوعان قره کوش در پایان اظهار کرد:

«امروز آنکارا آمادگی خود را برای توسعه دادن همکاری با مسکو تا سطح بی سابقه را نشان می‌دهد و برای تشکیل مشارکت استراتژیک با آن پیش در آمد ها از جمله در رشته نطامی — سیاسی را فراهم می آورد. تبادل اطلاعات محرمانه، مذاکرات در باره ایجاد سامانه ترکی پدافند هوایی به کمک سیستم‌های پدافند موشکی اس 300 و یا اس 400، واگزاری اراضی ترکیه برای انجام پرواز های نظارتی همه این‌ها حاکی از رشد بزرگ اعتماد میان دو کشور است. غیر از این هم نمی‌تواند باشد زیرا ما می‌دانیم که پروژه آمریکایی «خاور نزدیک بزرگ» به یک اندازه دغدغه های روسیه و ترکیه را بر می انگیزد. توسعه دادن همکوششی روسیه و ترکیه تا سطح استراتژیک به قصد برطرف کردن خطراتی که در رابطه با اجرایی این پروژه ظاهر می‌شوند ناگزیر است. برای برقراری مشارکت استراتژیک میان کشور هایمان هیچ مانع ای وجود ندارد».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала