رودریگو دوترته

© AFP 2023 / Dean.Kرودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین
رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ذره ای از رودریگو دوترته در هر انسان خوبی هست.

 رودریگو دوترته، رئیس جمهور فیلیپین معتقد است که مانیل باید  با آمریکا « خداحافظی کند».  وی معتقد است که  ائتلاف با  آمریکا فایده چندانی برای کشور  نداشت و فقط واشنگتن  سود زیادی نصیبش شد.

 دوترته در زمان سفر به چین خطاب به واشنگتن گفت: «  حضور شما در کشور من، فقط به نفع شما  بود  و حالا وقت خداحافظی است».

 رئیس جمهور فیلیپین  دوباره  رهبر آمریکا را « حرامزاده» نامید  و اعلام کرد که  دیگر به آمریکا نخواهد رفت  که « به او دوباره توهین کنند».

  دوترته  متذکر شد که مانیل  قصد ندارد از  اتحادیه های  موجود کنونی  خارج شود و  اتحادیه های جدید  تشکیل بدهد.

 دوترته به خبرنگاران  فیلیپینی گفت: «  منظور من آست که نباید در شرایط کنونی  که جهان « جوش آورده است»  روغن به آتش  درگیری ها ریخته شود».

فیلیپین  چند دهه  مستعمره آمریکا بود.  با وجود آنکه در سال 1946  کشور  به استقلال رسید ، چند پیمان  نظامی  بین مانیل و واشنگتن  وجود دارد.

 یوری تاوروفسکی  کارشناس سیاسی  و پروفسور  دانشگاه دوستی ملل روسیه  در برنامه رادیو « اسپوتنیک» گفت که حرف های  رهبر فیلیپین  برای مردم عادی  خوشایند است.

—   به نظر من در هر انسان خوبی ذره ای از  دوترته وجود دارد، هر چه انسان بهتر باشد  « مقدار بیشتری دوترته» در او هست.  البته این حرف مرا شوخی تلقی کنید. بعضی ها می گویند که او  ناسیونالیست است و دیگران او را وطنپرست می نامند.  دوترته  با  تکیه بر این  موضوع که او رئیس جمهور منتخب مردمی است ، آنطور که فکر میکند صحیح است از  منافع ملی کشور دفاع می کند».

کارشناس روسیه پیشنهاد کرد از چشم رهبر فیلیپین به  اوضاع نگریسته شود.

—   آمریکا  فیلیپین را به مرز جنگ با چین کشاند.  می توانید  چنین جنگی را تصور کنید؟ — چین با  قدرت  عظیم نظامی  خود و فیلیپین  با سه  ناوشکن زنگ زده.  تصمیمات  دادگاه حکمیت در خصوص جزایر در دریای چین جنوبی  و دیگر تصمیمات از این نوع،  فیلیپین را به  مقابله سوق می دهد. آمریکایی ها می گویند شما  از منافع خود دفاع کنید وما به شما کمک خواهیم کرد.  اما معلوم نیست که کمک خواهند کرد یا نه.  آغاز جنگ با  چین  بی معناست و جنایت به ملت خود خواهد بود».

از نمونه های دیگر اقدامات دوترته می توان از  مبارزه وی با پخش مواد مخدر  در کشور و  روش های مبارزه با  آن نام برد که آمریکا   شدیدا با آن مخالف است.  نارضایتی ایالات متحده  برای  رهبر فیلیپین گران تمام خواهد شد.

—  دوترته تصمیم گرفت با رواج مواد مخدر مبارزه کند و از روش های غیر استاندارد در این خصوص استفاده می کند: «  با نابودی قاچاقچیان مواد مخدر بدون  تشکیل دادگاه  قصد دارد شبه جزیره را از وجود موادمخدر پاک سازد. آمریکایی ها  فریاد می زنند:  این نقض حقوق بشر است!  اینگونه کارها مجاز نیست!».  اما ما می دانیم  که آمریکایی ها نسبت به  خرید و فروش مواد مخدر، زیاد سختگیر نیستد، مثل نمونه افغانستان و کلمبیا.  دوترته تصمیم گرفت از منافع  کشور دفاع کند  و آمریکایی ها از این نظر ناراضی هستند.  همه می دانند نارضایتی آمریکا به چه چیزی ختم خواهد شد.  بعلاوه در  فیلیپین  طبقه طرفدار آمریکا وجود دارد  که با کمک آمریکایی ها  می تواند باعث  شکست استقلال  رئیس جمهور شود.  همانا به این دلیل  وی در جستجوی حامی  قوی است».

 در عین حال،  موافقت نامه هایی بین مانیل  و واشنگتن به امضا رسیدند که دوترته  قصد ندارد آنها را فسخ کند.

—   دوترته ایده آلیست نیست، از اینرو می گوید  نمی خواهد  موافقت نامه های موجود با آمریکا را  فسخ کند.  او سعی خواهد کرد روی « دو صندلی» بنشیند. زیرا  همکاری تجاری اقیانوس آرام برای آمریکایی ها  مهم است  که درست در مقابل چشمان آنها ضعیف می شود».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала