گسترش افکار وهابیت تحت پوشش گردشگری و جهانگردی در آسیای مرکزی

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiyریاض از طریق تلویزیون کشورهای فارسی زبان را به سمت وهابیت سوق می دهد
ریاض از طریق تلویزیون کشورهای فارسی زبان را به سمت وهابیت سوق می دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یکی از رهبران دینی قرقیزستان و رییس مرکز دین، حقوق و سیاست این کشور نسبت به انتشار گسترده 'افکار افراط گرای وهابیت' در کشورهای پنجگانه آسیای میانه اعلام خطر کرد و گفت که افکار خشونت طلب وهابیت به سرعت در این پنج کشور در حال انتشار است.

خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا- 'قادر مالکوف' در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در بغداد افزود که پس از توافقنامه های گردشگری که کشورهای آسیای میانه از جمله قرقیزستان با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس امثال عربستان سعودی امضا کردند، افکار وهابیت تحت پوشش گردشگری و جهانگردی به سرعت در پنج کشور قرقیزستان، قزاقستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان در حال انتشار است.

وی اضافه کرد که طبق توافقنامه امضا شده بین بیشکک و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، سالانه یک هزار گردشگر از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس وارد قرقیزستان می شوند، اما تعداد گردشگران به تدریج در حال افزایش است و بسیاری از شیوخ وهابی تحت عنوان گردشگر به این کشور می آیند و با توزیع مبالغ هنگفت، اقدام به نشر افکار منحرف و تندرو در بین جوانان کشورهای آسیای میانه می کنند.

مالکوف تاکنون سه بار مورد حمله تروریستی افراط گرایان وهابی در قرقیزستان قرار گرفته و هنوز آثار چاقو که از پیشانی او شروع و تا ناحیه گردن ادامه دارد، بر چهره این روحانی قرقیزی دیده می شود.

قادر مالکوف گفت که تمامی مردم آسیای میانه از پیروان مذهب 'حنفی' هستند، اما وهابیت به عنوان یک دین منحرف و افراطی، کاری کرده که از کشور پنج میلیون نفری قرقیزستان طبق آمار رسمی حدود یکهزار جنگجوی قرقیزی هم اکنون در سوریه در کنار گروه های تروریستی داعش و النصره می جنگند.

به گفته وی، همین چند ماه قبل (30 اوت 2016) همانند آنچه در عراق و سوریه رخ می دهد، یک خودرو بمبگذاری شده که فردی انتحاری آن را هدایت می کرد، در برابر سفارتخانه چین در بیشکک پایتخت قرقیزستان منفجر شد که تعدادی کشته و زخمی برجای گذاشت.

وی ادامه داد: به رغم قوانین سخت گیرانه در قرقیزستان و کشورهای آسیای میانه برای مهار انتشار افکار وهابیت، اما این اندیشه منحرف از طریق شبکه اینترنت که عموما از اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان مدیریت می شوند، افکار جوانان را آلوده کرده است.

وی نهادهای خیریه فعال کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را یکی دیگر از روش های انتقال این فکر مسموم در آسیای میانه خواند و گفت که اغلب این نهادهای خیریه که عموما از کویت، قطر و بعضا عربستان سعودی هستند، از طریق توزیع صدقات، ساخت مساجد و کمک به ایتام، افکار و اندیشه های وهابی خود را در این کشورها منتشر می کنند.

مالکوف اضافه کرد که دولت قرقیزستان برای مقابله با این امر، نهادهای خیریه خارجی را که در این کشور اقدام به ساخت مساجد می کنند، موظف کرده است که فقط در ساخت مسجد همکاری کنند، اما ائمه مساجد را خود دولت انتخاب می کند.

وی جذب طلاب علوم دینی و دانشجویان در دانشگاه های دینی و علمی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را نیز یکی از راه های انتشار افکار وهابیت خواند و گفت که اغلب دانشجویان و طلاب قرقیزستان در پاکستان، ترکیه و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس تحصیل می کنند.

به گفته وی، با توجه به تسهیلات فوق العاده ای که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بویژه مدارس دینی در عربستان برای طلاب کشورهای آسیای میانه فراهم می کنند از جمله اختصاص حقوق ماهیانه و اعطای مسکن مناسب، تقاضا برای تحصیل در مدارس دینی و دانشگاه های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس بیشتر شده است.

قادر مالکوف افزود که براساس برآوردها هم اکنون یکصد طلبه علوم دینی از کشور کم جمعیت قرقیزستان در مدارس دینی عربستان مشغول تحصیل و فراگیری افکار منحرف وهابیت هستند.

وی تصریح کرد که انتشار افکار افراطی وهابیت در کشورهای آسیای میانه نه فقط تهدیدی برای این کشورها، بلکه با توجه به مرزهای مشترکی که قزاقستان با روسیه دارد، همچنین مرزهای مشترک قرقیزستان با کشور چین می تواند تهدید جدی برای این دو کشور بزرگ باشد.

قادر مالکوف تنها روحانی نماینده قرقیزستان است که در 'نهمین همایش شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی' شرکت کرده بود و یکی از اعضای این شورا به شمار می رود.

او در همایش شورای عالی این مجمع در سخنانی به شدت نسبت به انتشار وهابیت در آسیای میانه و ضرورت اتخاذ تدابیر مناسب برای مهار و برخورد با این شیوه افراطی، تاکید کرد.

نهمین همایش شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی از 21 تا 22 اکتبر 2016 در بغداد با حضور 50 شخصیت، روحانی و عالم دین شیعه و سنی از 22 کشور اسلامی برگزار شد.

دبیرکل مجمع جهانی شورای بیداری دکتر 'علی اکبر ولایتی' مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала