گروههای تروریستی داخل پاکستان با داعش همکاری دارند

© AFP 2023 / NARINDER NANU پاکستان بھارت
پاکستان بھارت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های پاکستان روز سه شنبه از کشته شدن یک مامور امنیتی در شهر 'چارسده' در ایالت خیبرپختونخوا در شمال غرب پاکستان به دست عوامل تروریستی داعش خبردادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا- سایت اینترنتی روزنامه اکسپرس تریبیون پاکستان در گزارشی آورد، یک مامور امنیتی به نام 'اکبر علی' روز گذشته هنگام عزیمت از منزل به محل کار خود، از سوی گروهی از افراد مسلح و ناشناس مورد حمله قرار گرفت.

ساعاتی پس از انجام این حمله، گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

تقریبا یک ماه پیش، ارتش پاکستان برای نخستین بار به حضور عوامل گروه تروریستی داعش در این کشور اذعان و اعلام کرد که تعداد زیادی از این افراد در پاکستان دستگیر شده اند و لذا داعش توان دست زدن به حملات تروریستی در این کشور نخواهد داشت.

ارتش پاکستان اعلام کرده است که توانسته نقشه های داعش برای حمله به برخی سفارتخانه ها و فرودگاه پایتخت این کشور را خنثی کند.

چند ماه پیش، 'آفتاب سلطان' رئیس سازمان اطلاعات دولت پاکستان با حضور در کمیسیون امنیت داخلی مجلس سنای این کشور، نسبت به حضور عوامل داعش در خاک پاکستان به عنوان یک تهدید درحال ظهور در این کشور هشدار داده بود.

این مقام اطلاعاتی پاکستان گفته بود که گروه های تروریستی نظیر 'لشگر جهنگوی' و 'سپاه صحابه' که در پاکستان فعالیت دارند، درحال همکاری با داعش هستند.

همچنین در ماه های گذشته 'بان کی مون' دبیرکل سازمان ملل هشدار داد که داعش در حال نفوذ به شبه قاره هند و تبدیل شدن به تهدیدی جدی برای هند و پاکستان است.

مقام های رسمی دولت پاکستان اصرار دارند که رد پایی از داعش در پاکستان وجود ندارد. ارتش پاکستان بارها اعلام کرده است که اجازه نخواهد داد حتی سایه داعش وارد این کشور شود.

ارتش پاکستان با حساسیت بالا، هرگونه اخبار و اطلاعات مربوط به احتمال حضور و فعالیت داعش در این کشور را دنبال می کند و به شدت تلاش می کند تا اجازه ندهد یک گروه تروریستی دیگر به سایر گروه های تروریستی در این کشور اضافه شود.

داعش در افغانستان فعال است و با توجه به مرز طولانی و غیرقابل کنترل بین افغانستان و پاکستان، نفوذ داعشی ها از طریق خاک افغانستان به داخل پاکستان کار چندان سختی نیست.

به هرحال، دولت پاکستان در ماه های اخیر موضع نسبتا متفاوتی درخصوص احتمال حضور داعش در این کشور گرفته و اعلام کرده است که داعش 'حضور سازمان یافته' در پاکستان ندارد.

 

** روایت های مختلف از حضور داعش در پاکستان

پاکستان که سال ها با مشکلی اساسی به نام تروریسم و حضور گروه های مختلف شبه نظامی و تروریستی مواجه است، به صورت بالقوه از پتانسیل بالایی برای حضور عوامل داعش برخوردار است.

«عبدالمالک بلوچ» سروزیر ایالت بلوچستان پاکستان که عالی ترین مقام دولتی در این ایالت است، سال گذشته اعلام کرد که نمی توان احتمال حضور عناصر گروه تروریستی — تکفیری داعش را در این ایالت جنوب غربی پاکستان رد کرد.

«صاحب زاده ابوالخیر محمد زبیر» رییس حزب «جمعیت علمای پاکستان» در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در پاکستان گفت که داعش به داخل پاکستان نفوذ کرده است و از سوی برخی گروه های تروریستی و شبه نظامی در این کشور، حمایت می شود.

وی با هشدار نسبت به خطر حضور داعش در پاکستان گفت: این موضوعی بسیار خطرناک برای کشور است و دولت پاکستان باید برای پیش گیری از فعالیت ها و اقدامات داعش در این کشور، فورا اقدام جدی صورت دهد.

درهمین حال، «فرید احمد پاراچا» معاون حزب جماعت اسلامی پاکستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت که باور ندارد عوامل داعش در پاکستان نفوذ کرده باشند.

او هم به بیانیه های رسمی و منابع دولتی استناد می کند و می گوید که هیچ گونه گزارش رسمی وجود ندارد که حضور داعش را در پاکستان تایید کند.

چندی پیش برخی رسانه های پاکستان عکسی را از نقش بستن نام اختصاری گروه تروریستی داعش به زبان انگلیسی بر ری یک دیوار منتشر کردند و در توضیح این عکس مدعی شدند: این عکس مربوط به یکی از دیوارهای شهر کراچی است و نشان می دهد که داعشی ها در کراچی حضور دارند؛ ادعایی که صرفا از طریق انتشار یک عکس نه چندان مستند، قابل اثبات و استناد نیست.

دو سال پیش، اخباری در برخی رسانه های پاکستان منتشر شد که افرادی از گروه تروریستی داعش با نفوذ به مناطقی از پاکستان در نزدیکی مرز این کشور، کتابچه هایی را در تبلیغ افکار و عقاید گروه داعش بین مردم منطقه توزیع کردند.

در یک سال اخیر نیز، گزارش های نسبتا زیادی از دستگیری افراد منظون به همکاری با گروه تروریستی داعش در نقاط مختلف پاکستان در رسانه های این کشور منشتر شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала