گزارش و تحلیل

افزایش تاس ها در روسیه

© Fotolia / Gina Sandersموهای باقیمانده بر شانه
موهای باقیمانده بر شانه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در روسیه تعداد تاس ها بیشتر شده است.

باشگاه بین المللی  مردان تاس پذیرش زنان در صفوف خود را آغاز کرده است و  بنیاد کمک  به کودکان دچار « آلوپسی» را  تأسیس کرد.  آلوپسی  بیماری ریزش مو است.  به دلیل بدی محیط زیست،  استرس  و تغذیه بد  ، تعداد  تاس ها  دائما افزایش می یابد.

مطابق با  اطلاعات انجمن تریکولوژی  اورآسیا ، یک نفر از هر سه نفر ساکن روسیه  با مشکل ریزش مو  مواجه است و بیماران  پزشکان تریکولوژی (تشخیص و درمان بیماری های مو، کاشت و پیوند مو)  طی سال  اخیر  40 درصد افزایش یافته است.

 آندری  پاپوف،  مدیر باشگاه  بین المللی  تاس ها  تعریف کرد  زنانی که موهای خود را از دست می دهند برای  حمایت  و  معاشرت به باشگاه ما می آیند.  ما منتهاتلاش خود را  می کنیم تا آنها   از  عقده ها رها شوند و  اعتماد به نفس خود را بازیابند.  زن تاس در انجمن ما  یک پدیده غیر  عادی است  و حتی می توان  او را با شخصی معلول مقایسه کرد».

آناستاسیا شانتامانی، 28 ساله  اولین  زنی بود که در  باشگاه تاس ها پذیرفته شد.  او تعریف کرد که سه سال پیش موهایش را از دست داد. « پس از مرگ مادربزرگم، دچار افسردگی شدید شدم و متوجه شدم که  موهایم شروع به ریختن کرده است.  یک روز صبح که از تختخواب بلند شدم  مقدار زیادی از موهایم  روی بالش  ریخته بود.  نهایتا موهای باقیمانده را تراشیدم».

وقتی موهای  آناستاسیا شروع به ریختن کرد، او خیلی ترسید و فکر کرد مبتلا به  سرطان  مغز شده است ، اما خوشبختانه نگرانی او بیجا بود.  سرطان  موضوعی است که در این خصوص زیاد  از زبان آشنایان جدید می شنود.  آناستاسیا گفت: « حتی حالا هم وقتی علت ریزش موهایم را می پرسند، نمی توانم براحتی در باره آن صحبت کنم. نمی فهمم چرا آدم تاس، غیرعادی به حساب می آید؟  آخر هیچ کس از بولوند ها نمی پرسد، چرا شماها بولوندید؟»

او عضو باشگاه تاس ها شد تا در آنجا با افرادی مثل خود معاشرت کند و مجبور نباشد  تاسی خود را زیر روسری و یا کلاه گیس پنهان کند. البته بدون  کلاه از خانه خارج نمی شود،  نه به دلیل سوالات بدور از نزاکت مردم  و یا عقده تاسی، بلکه به این دلیل که  بدون مو سردش می شود.

 اولگا کوخاس  معاون مدیر  انجمن  تریکولوژی اور آسیا تعریف کرد و گفت در بعضی پاتولوژی  ها نمی توان  موها را برگرداند.  اما در اکثر موارد می توان حجم موها را برگرداند و یا موهای باقیمانده را حفظ کرد. « هر سال تعداد افرادی که تقاضای  کمک تخصصی می کنند بیشتر می شود.  طی سال گذشته  تعداد اینگونه افراد 40-30 درصد بوده است».  به گفته  اولگا کاخوس، علت اصلی  ریزش مو — وخیم شدن دائمی  محیط زیست است.  تغذیه نیز مهم است. در این خصوص، علت می تواند  هم تغذیه بد باشد — کمبود گوشت  و ماکارونی زیاد و یا بیش از حد بودن مواد مغذی و مصرف بیش از حد ویتامین ها.

آندری پاپوف متذکر شد که تعداد مردان و زنان تاس افزایش می یابد.  اما او بشکل متفاوتی به این مسأله می نگرد.« موهای انسان معاصر  کمتر از انسان های اولیه است. احتمالا  روزی فراخواهد رسید  که حتی یک تار مو روی سر هیچ انسانی نباشد. از اینرو، تاسی را می توان  نه پیامد اکولوژی  بلکه تکامل دانست».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала