گزارش و تحلیل

ساکنان موصل به کردهای سوریه فرار می‌کنند

© AFP 2023 / Safin Hamed Musul'u IŞİD'den kurtarma operasyonu başladı
Musul'u IŞİD'den kurtarma operasyonu başladı - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در اولین روز های عملیات آزادسازی مصل از لوث تروریست های داعش هزاران نفر از ساکنان آن شهر عراقی به نواحی همجوار سوریه فرار کردند. محققان می‌گویند که بزودی اکثر این افراد به اروپا راهی خواهند شد

کردهای استان حسکه سوریه هزاران فراری از موصل را قبول کردند. سیل آوارگان کمتر نشده و این جریان برای مقامات مساله بزرگی ببار آورده است. عبد سلام علی نماینده حزب کردهای سوری «اتحادیه دموکراتیک» در روسیه به روزنامه «ایزوستیا» در این باره گفت:

«حالا 5 — 7 هزار عراقی در استان حسکه بسر می برند. فقط در روز گذشته بیش از یک هزار نفر از مرز عبور کرده و این تعداد روز بروز بیشتر می شود. عمدتا آن‌ها عرب‌ هستند. تعداد کردها به مراتب کمتر است. ولی اکثر آوارگان در مرز سوریه — عراق متمرکز شدند. بیشترشان زنان، پیران و کودکان هستند. ما برای جلوگیری از نفوذ تروریست ها آن‌ها را چک می کنیم. و افراد وارد شده را در اردوگاه های روباز جا می دهند. عجالتاً هوا خوب است ولی بعداً نمی‌دانیم چه خواهد شد. برای کرد ها این وضعیت مساله ساز است. حالا عملیات آزادسازی موصل فقط شروع شده و در ادامه وضعیت بدتر خواهد شد. ما می‌خواهیم این مساله را در وزارت خارجه روسیه بررسی کنیم و جامعه بین‌المللی را به بررسی این مشکل دعوت می کنیم».

عملیات آزادسازی موصل از لوث داعشی ها 17 اکتبر آغاز شد. در آن 80 هزار نفر نظامی و نیروی حشد شعبی و دسته های پیشمرگه کرد شرکت می کنند. نیروی هوایی ائتلاف بین‌المللی به امر آمریکا از آن‌ها حمایت می کند.

پیشتر حبیب الطرفی عضو کمیته حقوق بشر پارلمان عراق گفته بود که مقامات عراق برای جلوگیری از بروز فاجعه انسانی به دفاع از ساکنان در جریان عملیات جنگی توجه بالا مبذول می‌دارد.

با این حال مدافعان حقوق بشر ناقوص خطر را به صدا در می آورند. کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و فدراسیون بین‌المللی جوامع صلیب سرخ و هلال احمر در اعلامیه مشترک ابراز نگرانی کردند که احتمال دارد که یک میلیون نفر یعنی دو سوم ساکنان موصل این شهر را ترک کنند. سازمان عفو بین‌المللی هم ارقام مشابهی اعلام کرد. سوریه که هدف آوارگان موصل شده چند سال پیش دستخوش سیلی از فراریان عراقی شده بود. این حادثه در جریان کارزار نظامی آمریکا به قصد سرنگونی پرزیدنت صدام حسین آغاز شده در 2003 رخ داد. بر اثر عملیات جنگی و بی ثباتی حدود 2 میلیون نفر از عراقی ها به ناچار خانه و کاشانه خود را ترک کرده و نصفشان در سوریه اِسکان گزیدند.

به عقیده دمیتری ژوراولوف مدیر انستیتوی مطالعه مسایل منطقه ای این دفعه بیشتر آوارگان در خاور نزدیک باقی نخواهد ماند. این صاحبنظر گفت:

«مسلما چند سیل از فراریان تشکیل خواهد شد. این پدیده معمولاً بر اثر همه عملیات جنگی مقیاصی بوجود می آید. بحران مهاجرت پس از حمله به لیبی شروع شد و در باره فراریانی از موصل باید گفت که به احتمال قوی آن‌ها در سوریه باقی نخواهند ماند زیرا در آنجا تعداد مهاجران داخلی هم به حد کافی هست. منتقل شدن از نواحی کرد نشین سوریه به محل زیست کرد ها در ترکیه مشکلی ندارد و بعد از این ما آن‌ها را در اروپا خواهیم دید».

بعلاوه این محقق ذکر کرد که بسیاری عراقی های بی پول به ناچار در سوریه خواهند ماند. این کار به اقتصاد سوریه که بدون این هم بر اثر جنگ ویران شده در حکم ضربه مهلکی خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала