گزارش و تحلیل

کشف درمان سرطان

© Fotolia / Vitanovskiسلول سرطانی
سلول سرطانی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه با سرعت نور به سرطان ضربه خواهد زد.

در شهر « دمیتروگراد» ناحیه اولیانوفسک  واقع در « پاولژیه» مهمترین  جزء  مرکز پروتونی مونتاژ شد- این دستگاه عظیم « سیکلوترون»  نام دارد  که با کمک آن  در روسیه می توان سرطان را با  جدید ترین روش های  رادیو تراپی درمان کرد. مونتاژ « سیکلوترون» — لحظه مهمی در  ساخت مرکز فدرال فناوری عالی  رادیوتراپی طبی  است که در سال 2018 میلادی  افتتاح خواهد شد.  درمان سرطان  1200  بیمار در سال با کمک  مدرن ترین روش  ها  ممکن خواهد شد.  این نکته به ویژه  در زمینه آمار  غم انگیز  مرگ و میر بر اثر سرطان اهمیت دارد.

پروتون تراپی  مدرن ترین روش درمانی است  که کارایی آن از رادیو تراپی  بهتر است.  استفاده از این روش  باعث کاهش حداکثر فشار پرتویی  بر  بافت ها و اعضای سالم بدن می شود. غده سرطانی با کمک پروتون هایی نابود می شود که  با سرعت  نور توسط « سیکلوترون» می چرخند و  پرتوهای پروتونی ایجاد می شود  و این پرتوها  بطور دقیق به سمت غدد سرطانی هدایت می شوند  و حداکثر نیروی خود را در داخل آنها آزاد می کنند.  پرتوافکنی دیگر اعضا کاهش می یابد  که   نتایج درمان و پیش بینی های آینده را بهبود می بخشد.  از اینرو پروتون تراپی بیشتر برای  درمان  بیماری های سرطانی در بچه ها مناسب است.  متخصصان معتقدند که پروتون می تواند هر  نوع سرطانی را معالجه کند.

سیستم پروتون تراپی Proteus PLUS که در حال حاضر مونتاژ آن در « دمیتروگراد» جریان دارد  توسط شرکت بلژیکی « آی.بی. ای»- (Ion Beam Applications S.A برای مرکز فدرال  درمان سرطان با روش پروتون تراپی ساخته شده است که پیشرفته ترین تولید کننده  تجهیزاتی از این نوع  در جهان است.  تولید کننده، مونتاژ این دستگاه را  به انجام می رساند.

 ولادیمیر اویبا رئیس آژانس  فدرال طب- بیولوژی  در این خصوص گفت: « پروتون تراپی، فناوری منحصربفرد درمان سرطان است  و در دهسال آینده نمی توان جایگزینی برای آن یافت».

 در واقع، در روسیه  چند دهه است که شتاب دهنده پروتونی ساخت داخل  کار می کند  اما در مقایسه با سیستم های مدرن، آنها قدیمی شده اند.  به گفته کریل ماکارینکو،  رئیس  نمایندگی  شرکت بلژیکی در روسیه  فقط  یک درصد ساکنان فدراسیون روسیه  با استفاده از پروتون تراپی معالجه می شوند.  از جمله در سنت پطربورگ در کلینیک خصوصی که  سیکلترون ساخت آمریکا در آنجا قرار دارد.

ولادیمیر اویبا فرق بین  سیکلترون  وارداتی و نوع روسی را با  مقایسه دو خودرو توضیح داد: «  مرسدس درجه یک و اوپل را مجسم کنید.  اینها خودروهای کاملا متفاوتی هستند. دستگاه ما گواهینامه  را دریافت کرده است  اما خصوصیات فنی آن  تفاوت زیادی با دستگاه جدید دارد. با هر بار استفاده از دستگاه روسی فقط یک بیمار مورد تابش پرتوهای پروتونی قرار می گیرد، در حالیکه پرتوهای سیستم بلژیکی به 4 اتاق عمل می رسد، یعنی در آن واحد می توان  4 بیمار را درمان کرد. قیمت 4 دستگاه ما بیشتر از  ارزش یک دستگاه بلژیکی است. در سیستم بلژیکی بیمار بطور کامل  تحت کنترل کامپیوتر قرار دارد: مقدار تابش و  تمام فرایند را کامپیوتر محاسبه می کند. پرتوها تا زمانی که  پزشک  محاسبات دستگاه را مورد تأیید قرار ندهد  بسوی بیمار روان نخواهند شد. در سیکلترون روسی این روند  مکانیکی است و متخصصان باید تمام مراحل  را خودشان تنظیم و محاسبه کنند. قدرت سیستم روسی  با کار شبانه روزی  درمان 400  نفر در سال است  و در ساعات کاری 300-200 نفر در سال. اما با سیستم بلژیکی می توان  در سال، تا 2 هزار نفر را در  سطح کاملا  بهتری درمان کرد».

رویهمرفته  حدود 40 مرکز پروتون تراپی در جهان وجود دارد. مرکز روسی بزرگترین مرکز  جهان خواهد بود.  مرکز پزشکی « دمیتروگراد» با مونتاژ سیکلترون به  وزن 245 تن   یکی از قوی ترین مراکز درمان سرطان خواهد شد. به عقیده کریل ماکارنکو چنین مراکزی باید در هر شهر میلیونی وجود داشته باشند.

 برای کار در این مرکز نیاز به  1430 متخصص است.  این مرکز می تواند به بیماران  مبتلا به بیماری های قلب — عروق ، اعصاب و پاتولوژی  غدد کمک پزشکی برساند. هر سال تا 40 هزار  بیمار از سراسر کشور در آنجا درمان خواهند شد

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала