گزارش و تحلیل

آیا ترکیه در عملیات موصل منفعت سیاسی دارد؟

© AFP 2023 / Yasin Akgul Иракские военные во время операциии по освобождению Мосула в Ираке
Иракские военные во время операциии по освобождению Мосула в Ираке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در بخش از سخنرانی خود در کنگره بین المللی حقوقی استانبول اعلام کرد که کشورش نمی تواند نسبت به حوادثی در کشور همسایه عراق بی تفاوت بماند و خود را در عملیات آزادسازی موصل از چنگ داعش سهیم دیده و آماده می سازد.

وی بازهم تأکید کرد که مشاورین نظامی ترکی اردوگاه بِشیک را که در شمال عراق واقع است ترک نخواهند کرد. در این اردوگاه عشایر محلی توسط مشاورین ترکی تعلیم و آموزش نظامی می بینند. رئیس جمهور ترکیه اضافه نمود که "این عملیات ادامه خواهد یافت".
مِتِخان دِمیر،مفسر سیاسی موضع ترکیه را نسبت به عملیات موصل و بیانات مداوم آنکارا راجع به شرکت نیروهای ترکی در هجوم موصل در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک تفسیر نموده است. مفسر ترکی تأکید کرد مادامی که کشورش می خواهد شریک کامل حوادثی که در صحنه نظامی عراق جریان دارد باشد، ترکیه تمایل رغبت الحاق به عملیات موصل نشان می دهد. حالا ریشه سخن را به مفسر ترکی می دهیم که می گوید: 


"هر قدم نظامی یا درگیری مسلحانه حتماً باید هدف سیاسی داشته باشد. البته ترکیه هم براساس تحلیل ها و منافع سیاسی اش در حضور خود پافشاری می نماید. با در نظر داشت منابع طبیعی موصل و موقعیت استراتژی اش و اهمیت این منطقه در تاریخ ترکیه، آشکار و واضح می شود چرا آنکارا بطور شدید هوس و میل دارد موضع معینی در توازن نیروها داشته باشد".


به گقته مفسر ترکی، برای آنکه درک بهتر از هوس و میل ترکیه در شرکت عملیات موصل داشته باشیم، باید موشکافی کنیم و منفعت آنکارا را بفهمیم. مفسر سیاسی ترکی در پایان تفسیر خود می گوید: 


"هدف اصلی غرب، نیروهای ائتلاف و بازیکنان دیگر در این عملیات، آزاد کردن ساکنین موصل از رفتار بی حد و مرز افراطی گران و برگشتن ثبات نیست. اساس مقصد، حضور و تأمین جای مناسب در توازن قوای منطقوی است. آنکارا هم با اعلام نیت شرکت در عملیات می خواهد به نیروهای ائتلاف برساند و تفهیم کند: "شما با پیاده کردن فقط 45 هزار سرباز ارتش دولتی عراق به هدف خود نخواهید رسید. بزودی وضعیت در صحنه نبرد به بن بست خواهد رسید و در هر صورت ناچار خواهید بود ترکیه را دعوت به شرکت در عملیات نمائید".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала