گزارش و تحلیل

رئیس جمهور آمریکا را در موصل انتخاب می‌کنند

© AFP 2023 / Safin HamedКурдские отряды пешмерга в пригороде Мосула в Ираке
Курдские отряды пешмерга в пригороде Мосула в Ираке - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانیل دیویس سرهنگ مستعفی آمریکا در مقاله‌ای منتشره در «ناشنل اینترست» نوشت: آزادسازی موصل می‌تواند برای ارتش عراق و ائتلاف به ریاست آمریکا با «فاجعه کامل» پایان یابد.

دیویس بر آن است، هرچند که عملیات تنها شب یک‌شنبه شروع شد حالا هم علایم بروز مسایل جدی برای ائتلاف دیده می شود. تا آغاز عملیات روشن بود که در مقابل نیرو های در حال جنگ با داعش مسایل سیاسی و دیپلماتیک بی شماری قرار دارند که بر طرف کردن آن‌ها به مراتب مشکلتر از جنگیدن با داعشی ها در شهر است.

این نبرد ها در درجه اول برای ساکنان بی‌دفاع شهر خطرساز است. در سازمان ملل بیم آن دارند که یک میلیون نفر مجبور باشد خانه و کاشانه خود را ترک کند و سازمان های بین‌المللی برای آماده شدن برای بدترین سناریو پول ندارند. به نظر می‌رسد که مقامات عراق عجالتاً سعی دارند بحران انسانی را کوچک جلوه دهند و از شهرنشینان دعوت می‌کنند خانه خود را ترک نکرده و در جستجوی پناهگاه در شهر باشند. در یک زمان داعش در مقابل خروج از شهر اشکالتراشی می کند. مقامات توضیح ندادند که در صورت طولانی شدن جنگ چطور می توانند ساکنان را از لحاظ خوار و بار و آب و دارو تأمین کنند. ولی مهمترین مساله این است که آمریکا مایل است با «طرح ناقص» و «ائتلاف بی ثبات» جنگ در عراق را به پایان برساند. دیویس نوشت: الان واشنگتن قصد دارد مبارزه با نیروهای دارای منافع متضاد انجام دهد.

سهیب احمد کاکه محمود مقاله نویس کانال خبری کردی کی ان ان کرد در کردستان عراق در مصاحبه با اسپوتنیک فارسی در باره حوادث جاری در موصل چنین گفت:

همصحبت ما در ادامه گفت که موقعیت پدید آمده نتیجه لجاجت واشنگتن است که می‌خواهد کاری کند تا همه کشور ها زیر فشارش بروند. سهیب احمد کاکه محمود چنین اظهار کرد:

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала