گزارش و تحلیل

فتوای گروزنی. موضوع های مورد بحث در همایس جهانی مسلمانان در مسکو

© Sputnik / Kirill KallinikovКапсула с волосом пророка Мухаммеда в Московской Соборной мечети
Капсула с волосом пророка Мухаммеда в Московской Соборной мечети - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین همایش جهانی تقارب مذاهب از 18 تا 20 اکتبر در مسکو برگزار می شود. به گزارش «ریا نووستی» از اداره روحانی مسلمانان روسیه در این همایش ممکن است فتوای گروزنی در باره مسلمانان حقیقی بررسی شود

در این گزارش آمده است: «ما از قرون اول هجرت شاهد پراکندگی فزاینده مسلمانان هستیم که به آن منجر شده که برخی گروه‌های مسلمانان دیگر پیروان اسلام را مسلمان نمی دانند. مسامانان به خاطر چنین جدایی در قرن‌های 18 — 20 نتوانستند به چالش های تمدن اروپایی جواب شایسته ای بدهند. این پراکندگی یکی از علل بحران کنونی فکری و معنوی شده که به پیدایش داعش، النصرة و دیگران انجامید».

اداره روحانی مسلمانان روسیه تأکید کرد، از این رو در جریان همایش مسکو «تلاش می‌شود میان مکاتب فکری جهان اسلام و پراتیک پایه مشترکی» جستجو شود و تکیه مناظره بر پایه گسترده‌تر الهی برای انجام گفت و گو جهت یافت معار های رضایتبخش حقوقی و الهی در تعیین وضع «فرد متدیین» قرار داده خواهد شد. در بحث‌ها نمایندگان سازمان های اسلامی از روسیه، ایران، ترکیه، اروپا، کشور های همسود، خارو نزدیک، شمال آفریقا و جنوب شرقی آسیا شرکت خواهند کرد.

فتوای گروزنی در کنفرانسی با عنوان «اهل سنت و جماعت» در آخر ماه اوت پذیرفته شد. این سند یک تصمیم گیری مشترک مفتی ها و دانشمندان روسیه بوده و برای همه سازمان های اسلامی در اراضی روسیه حتمی الاجرا است» و مسلمانان واقعی را از پیروان فرقه ها از جمله از وهابیت تشکیل شده در قرن 18 در شبه جزیره عربستان جدا می کند.

ولی شورای مفتی های روسیه که اداره روحانی مسلمانان بخشی از آن است در یک اعلامیه آن فَتوا را ناقض و ناکامل خوانده ذکر کرد که اینگونه اسناد «قابل ارزیابی های یک معنا از قبیل موافق هستم/ موافق نیستم نمی باشند. به این خاطر در مورد آن‌ها باید مناظره روحانی انجام شود که «در ابعاد سراسری روسیه برگزار شده و در آن باید کل طرف‌های صلاحیت دار ذینفع شرکت کنند».

منبع دیگر از اداره روحانی مسلمانان روسیه بعید ندانست که در همایش کنونی مسکو موضوع فتوای گروزنی مطرح شود، ولی این موضوع در برنامه رسمی این همایش قید نشده است.

علی اکبر علی اکبروف رئیس مرکز مطالعه آسیای مرکزی، قفقاز و منطقه اورال و سواحل ولگا امکان بررسی این فَتوا در همایش مسکو را بعید ندانسته گفت که «برپایی همایش مسکو ممکن است «جوابی به آن فَتوا باشد».

این محقق اظهار کرد: «صدور فتوا ثبات را مستحکمتر نمی سازد ولی مناسبات و تماس های ما را با دیگران مشکل‌تر می‌کند و تا اندازه‌ای بر روابط اقتصادی و پیوند های مهم از جمله در رشته نفت و گاز میان روسیه و کشور های خلیج فارس تأثیر ناگوار می گذارد».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала