گزارش و تحلیل

گجت دلیل جدایی

© Fotolia / Jackfrogخانواده
خانواده - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وداع با گجت اعضای خانواده را بهم نزدیک کرد.

مسابقه « روزهای تعطیل بدون گجت» در روسیه به پایان رسید. این کنکور توسط بنیاد رشد اینترنت و « آزمایشگاه کاسپرسکی»  سازماندهی شده بود. شرکت کنندگان این پژوهش می بایست از اول ژوئن، چند روز تعطیل را بدون تلفن، تلویزیون و کامپیوتر  بگذرانند و بعد در باره احساسات  خود با کمک انشاء  و فیلم ویدئویی و یا  پلاکارد تعریف کنند.

ماریا ژورینا،  هماهنگ کننده پروژه های بنیاد  تعریف کرد که  انشاء ها بیشتر بود. بچه ها، بزرگسالان  و خانواده ها  با تمام اعضای خانه در این کنکور شرکت داشتند.  تعداد شرکت کنندگان فاش نشد.  اما جغرافیای کنکور به جایی خاصی محدود نشده بود.ازکشورهای جامعه همسود نیز تقاضا برای شرکت در این کنکور به روسیه ارسال شده بود.به عنوان مثال،  دانیلا آپولونیک 14 ساله  از بلاروسی یکی از برندگان جایزه بنیاد شد.

دانیلا در  انشاء خود نوشته بود: « نمی توانم بگویم که  در خانه ما گجت ها زیادند، اما هرقت مادرم  مشغول تماشای برنامه مورد علاقه خود در تلویزیون است و پدرم  در حال کار با کامپیوتر جواب همه چیز را با تکان دادن سر می دهد و دعوای دائمی با برادرم سر استفاده از پلان شت و موبایل، وضع واقعا اعصاب خرد کن می شود».به گفته این دختر نوجوان، خودداری استفاده از گچت ها  یک  روند بسیار جالب بود.  وقتی تاریخ شرکت آنها مشخص شد، تمام اعضای خانواده  استراتژی رفتاری در زمان آزمایش را طراحی کردند و  به همه اطلاع دادند  که ارتباط با آنها قطع خواهد بود.

در زمان خودداری استفاده از  گجت،  اعضای خانواده «آپولونیک» توانستند  با هم ورزش کنند،  در پارک گردش کنند  که مدتها بود  این کارها را انجام نداده بودند و حتی به پیک نیک رفتند  که پدر مدتها قول  انجام آن را داده بود.  و هر چند هرازگاهی  دست بسوی گوشی و یا کنترل تلویزیون می رفت ، اما توانستیم مانع از وسوسه  شدن خود بشویم. بطور کلی،: « همه  دلشان می خواست که این احساس  خوشبختی، شادی و آرامش  ادامه یابد. ما دوباره یک خانواده کامل بودیم!»

یگور باتنوف 9 ساله از چلیابینسک  (شهر واقع در اورال)،  در انشاء خود نوشته بود که همانا در زمان این آزمایش، کارهایی انجام داد که برای بچه های امروزی بیگانه هستند:  تفنگ چوبی با دوستانم ساختم و  بعد در برداشت محصول به والدینم کمک کردم.

بوگدان گریشوک 16 ساله، که سومین برنده این کنکور شد،  از شهر « شاخ کج»  اکراین است. او بسختی خواهران کوچکش را قانع کرد در این آزمایش شرکت کند. آنها را  به گردش در شهر برد و اسکیت بازی کردند و به مادربزرگ خود  در  درست کردن ترشی گوجه فرنگی کمک  کردند. کاری که  انجامش با وجود گجت  غیر ممکن بود.

به عقیده روانشناس آلکسی ماگالیف،  همه گجت ها به یکسان مفید نیستند  و خودداری استفاده از آنها تأثیرات متفاوتی دارد. خودداری از تماشای تلویزیون می تواند بر بخشی از تماشاچیان  تأثیر مثبت بگذارد.  اما خاموش کردن کامپیوتر برای  دو روز بعید است  تأثیری بر  وضعیت روحی اشخاصی بگذارد که عادت  آنها  به بازی های کامپیوتری شدید است. اغلب  بازیگران،  این نوع ممنوعیت را  سیگنالی برای پیدا کردن راه دیگر دستیابی به کامپیوتر تلقی می کنند».

 به عقیده یاکوف گلینسکی، جُرم شناس  مشهور، غرق شدن جوانان در دنیای مجازی تا حدودی مفید است. بر طبق نتایج یکی از تحقیقات، در زمان اوج  فروش باز یهای  کامپیوتری تعداد جنابات  کاهش یافت.  گلینسکی معتقد است که  خودداری استفاده از گجت ها به هیچ وجه تأثیری بر آمار جنایی ندارد. آزمایش کنونی فقط  یک گروه را در نظر گرفته است و نظرات گروهی که نمی توانند دست از گجت  بکشند عنوان نشده است. بر اساس این نوع آزمایشات که برای  خبرنگاران  و مردم  جالب است و  از نقطه نظر علمی  بی معنی است، نمی توانم  بگویم که آیا تعداد جنایات  در روزهای  خودداری از گجت  کاهش یافته است  یا افزایش یافته است. بهر حال، از نظر جرم شناسی، نتیجه آن بی اهمیت است».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала