مجسمه لنین در شهر ترکیه

© Photo / Acar54شهر «آکچاکوجا» ترکیه
شهر «آکچاکوجا» ترکیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیم تنه لنین پس از شناوری به ساحل ترکیه رسید.

قرار است فیلمی بر اساس ماجرای واقعی که 21  سال پیش  در ترکیه  اتفاق افتاد، ساخته شود.  در آن زمان،  نیم تنه  لنین  که از چوب درسته شده بود با جریان آب به ساحل  شهر « آکچاکوجا»  در حاشیه  دریای سیاه رسید. این نیم تنه پس از فروپاشی اتحاد شوروی به دریا انداخته شده بود.

 شهردار در آن زمان می خواست این نیم تنه را در میدان شهر  برپا کند، اما به دلیل مسائل بروکراتیک، این نیم تنه در انبار موزه  قرار گرفت.  بهرحال، این ماجرا باعث جلب توجه زیاد گردشگران به آن شهر کوچک شد.

 توفان  تاشتان، کارگردان ترک تصمیم گرفت دست به خیالپردازی بزند و  تصور کند زندگی ساکنان شهر  دچار چه تغییراتی می شد اگر نیم تنه « رهبر پرولتاریای جهان» در  میدان مرکزی شهر برپا می شد.

توفان ناشتان در مصاحبه با « اسپوتنیک» در این خصوص گفت:  موضوع ارتباط بین  زندگی واقعی و  زندگی سینمایی  همیشه برایم جالب بوده است.  وقتی برای اولین بار  این ماجرا را شنیدم،  دو موضوع نظرم را جلب کرد:  ظاهر شدن  تصادفی این نیم تنه  در  شهر ترکی و این واقعیت که این مجسمه سالها در انبار موزه در انتظار هنرنمایی است. من و  همکارم، باریش بیجاکچی  سناریویی  نوشتیم که در باره آن است که اگر این مجسمه  در میدان مرکزی شهر برپا می شد،  زندگی ساکنان شهر دچار چه تغییراتی می شد؟ سوژه فیلم در حول ظاهر شدن نیم تنه  لنین — شخصیت  سیاسی که نقش مهمی در تاریخ جهان ایفا کرد — و تأثیر این  رویداد بر  زندگی ساکنان بومی شکل می گیرد.لنین در این فیلم به  دو شکل در نظر گرفته  می شود:  به عنوان شخصیت تاریخی  که نمایانگر ایده  مشخص سیاسی بود و به عنوان مجسمه  یادبود  که با ظاهر شدن  خود جنجال  به پا کرد و باعث افزایش  توجه گردشگران به شهر شد».

ماجرای این فیلم  نه در شهر « آکچاکوجا» بلکه در نقطه مسکونی دیگری فیلمبرداری خواهد شد که شبیه  هر شهر دیگر ترکیه است. بطور کلی، در ترکیه  زیاد در خصوص برپایی  یادبودها و مجسمه ها بحث می شود. یکسری از کارهای مجسمه سازان در انبارهای متعلق به شهرداری نگه داری می شوند، زیرا  ریاست  محلی آنها را « مناسب» نمی داند. بسیاری از مجسمه هایی که در اماکن عمومی قرار دارند مورد  حمله ساکنان محلی قرار می گیرند.

تاشتان با پاسخ به این سوال که آیا این موضوع در فیلم آنها مطرح خواهد شد گفت:  ما حتما به این موضوع خواهیم پرداخت، زیرا  نه فقط در  ترکیه، بلکه در  بسیاری از کشورهای جهان بحث های زیادی در خصوص این موضوع درمی گیرد. بعلاوه نیم تنه  بخودی خود به عنوان  مجسمه، در مرز هنر و  سیاست قرار دارد، زیرا در طول تاریخ،  مجسمه ها حافظ خاطره شخصیت های سیاسی همانا به شکل «نیم تنه» بودند.  این هنر سیاسی شده  و  تأثیر این روند در  زندگی روزانه  ساکنان بومی نیز در  سناریوی فیلم ما منعکس شده است».

روند تهیه سناریو یکسال طول کشید و ماه گذشته به پایان رسید. طی این مدت، سازندگان فیلم شهر « آکچاکوجا» را مورد مطالعه قرار دادند.  با ساکنان  محلی صحبت کردند و از ماهیگیرانی که نیم تنه را پیدا کردند  و نجاری که آن را تعمیر کرد سوالاتی پرسیدند. آنها توانستند  از کنه این ماجرا سر در بیاورند. هم اکنون مذاکراتی با چند شرکت  ساخت فیلم در ترکیه  جریان دارد.  توفان  تاشتان  امیدوار است که بخشی از این فیلم   در روسیه ساخته شود، از اینرو در تماس با شرکت های روسی است. مذاکرات جریان دارند، از اینرو نمی توان گفت فیلمبرداری در چه تاریخی  آغاز خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала