گزارش و تحلیل

محقق: پوروشنکو ضمن اعلام ساخت سلاح جدید مهمترین چیز را در نظر نگرفته است

© AFP 2023 / Sergei SupinskyПрезидент Украины Петр Порошенко
Президент Украины Петр Порошенко - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش رسانه‌های اوکراین پرزیدنت پترو پوروشنکو طی سخنانی در مرکز کی یف اعلام کرد که در اوکراین به ساخت سلاح موشکی و وسایل جاسوسی فضایی خواهند پرداخت

به گفته پوروشنکو، در برابر دانشمندان و طراحان اوکراینی وظیفه طرحریزی سلاح موشکی جدید، موشک های بالدار، مهمات بسیار دقیق، پهپاد های ضربتی و وسایل جاسوسی فضایی قرار داده شده است

پترو پوروشنکو بر آن است که اوکراین با وجود دشواری ها در رشته اجتماعی باید برای دفاع کشور از خود نه کمتر از 5 درصد محصول ملی را تخصیص دهد. وی اعلام کرد که سال آینده اوکراین برای خرید و ترمیم تسلیحات بیش از 426/5 میلیون دلار را مصرف خواهد کرد. سیاستشناس ولادیمیر کورنیلف در مصاحبه با رادیو اسپوتنیک شک کرده که اوکراین برای این مقصد وجوه کافی در دست داشته باشد. این صاحبنظر روس گفت:

«کی یف حتی برای تأمین نیازمندی های کوچکتر هم پول ندارد. ولی برای پوروشنکو کشیدن نقشه های بزرگ ابعاد از همه مهمتر است و بعد به آمریکا و اروپا خواهد رفت و در برابر آن‌ها دست دراز خواهد کشید. در‌واقع در اوکراین واحد های نظامی تعطیل شده و آن‌ها را برای دریافت آهن پاره دمنتاژ می کنند. کارخانه مشهور تراکتورسازی خارکوف ورشکست شده و این کارخانه ای است که تا بحال تا این اواخر تکنیک کهنه زرهی را تولید می‌کرده و تکنیک خراب شده شوروی را ترمیم می کرد. در چنین اوضاع و احوالی صحبت کردن در باره ساخت موشک ها چه معنایی دارد؟»

بعلاوه به عقیده این کارشناس روس اوکراین برای طرحریزی انواع جدید تسلیحات توان لازم را ندارد. کورنیلف در پایان گفت:

«پوروشنکو حتی در سال اول ریاست جمهوری خود در اوکراین اعلام کرد که باید همه برنامه‌های علمی و مؤسسات به درد نخور را بست و پول‌ها را برای خرید اسلحه روانه کرد. ظاهراً وی این امر را در نظر نگرفت که همانا برای ایجاد انواع جدید اسلحه این انستیتو ها ضرورت دارند. ولی همه چیز منحل و بسته شد و بسیاری دانشمندان و کارشناسان پس از حوادث در میدان کی یف از کشور فرار کردند و حالا پوروشنکو اتفاقاً در صدد بر آمده سلاح های بسیار دقیقی بسازد که توأم با صرف هزینه‌های هنگفت است. ولی من می‌دانم که پوروشنکو پول‌ها را خوب حساب می‌کند و می‌داند که او حالا پول ندارد و در آینده هم نخواهد داشت».

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала