جواهرات پنج هزار ساله

© Fotolia / Joserpizarroیافته های باستان شناسی
یافته های باستان شناسی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تاجیکستان زیورآلاتی به قدمت 5 هزار سال یافت شد.

مأموریت باستان شناسی  بین المللی تاجیکستان — روسیه در جنوب  تاجیکستان به پایان رسید که هدایای  غیر منتظره ای برای  مورخان به ارمغان آورد.  در جایی به نام « کانگ اورت»  واقع در 120 کیلومتری دوشنبه،  متخصصان  حفاری اشیاء عصر نقره را پیدا کردند.  عالم فصح الدینوف، خبرنگار « اسپوتنیک» در دوشنبه در این خصوص گزارش می دهد.

 اعضای گروه باستان شناسی تقریبا دو ماه در « کانگ اورت» کار کردند. آنها  به آرامگاه های عصر نقره  برخوردند  و 5 مقبره را باز کردند  و بخش کوچکی از محل زندگی در آن دوران را پیدا کردند. صدها شیء و وسایل گوناگون یافت شده است — وسایل کفن و دفن،  کار، زیورآلات  و ظروف.

 سعیدمراد باباملایف  رهبر مأموریت باستان شناسی و  مدیر موزه ملی وسایل باستانی تاجیکستان در مصاحبه با « اسپوتنیک» دراین خصوص گفت: یافته ها منحصربفرد هستند.به ویژه زیور آلاتی که از سنگ های قیمتی  درست شده اند. این نوع زیور آلات قبلا در « گانور  دپ»  ترکمنستان و  در ایران و  حالا در اینجا یافت شدند».

تمام یافته ها به  اوایل هزاره دوم قبل از میلاد تعلق دارند.  این دوره تاریخی  در خاک تاجیکستان  تا کنون مورد مطالعه گسترده قرار نگرفته بود.  دانشمندان فقط حدس می زدند که  قبایل آسیای  میانه  در دوره های اولیه و میانه عصر  برنز  از فرهنگ واحدی برخوردار بودند. اما نمی توانستند این موضوع را بر اساس یافته ها در ساحل رود  پنج تاجیکستان به اثبات برسانند.  هم اینک اشیاء و وسایل  باستانی یافت شده اند  و مأموریت باستان شناسی گروه تاجیکی — روسی  می تواند  به سوالات زیادی  در این خصوص پاسخ بدهد.

مورخ نادژدا دوبووا رئیس  بخش محیط زیست  قومی انستیتوی  قوم شناسی  و مردم شناسی  آکادمی علوم  روسیه در این خصوص گفت: تا کنون تاجیکستان مانند «لکه سفید» بر نقشه  باستان شناسی جهان بود. در آنجا وسایل عصر برنز اما دوران دیرتر  یافت شده بود.   وسایل دوران اولیه عصر برنز فقط در  مناطق شمالی افغانستان یافت شده بود که شباهت زیادی به یادبودهای  جنوب ترکمنستان دارند.  اگر حالا در  تاجیکستان، تاریخ  یافته ها  مورد تأیید قرار بگیرد،  بالاخره ما  از موادی برخوردار می شویم  که به ما کمک خواهد کرد چگونگی جابجایی  اقوام  از  مناطق جنوبی  آسیای میانه به  مناطق شمالی  و شرقی را تصور کنیم.  من با  ویکتور  ساریانیدی  باستان شناس  روسیه که شهرت جهانی دارد کار کردم که این ایده را مطرح کرده بود اما فاقد موادی برای ثبوت ایده خود  در رابطه با تاجیکستان بود. هم اکنون یافته ها گواه چگونگی رواج  فرهنگ  عصر برنز است.  ایده ساریانیدی  با کمک این یافته ها  مورد تأیید قرار گرفت».

هم اکنون وسایل یافت شده  مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرند.  متخصصان روسیه به همتایان تاجیک خود کمک میکنند.  بر اساس  نتایح تحقیقات و آنالیزها، متخصصان می توانند  در خصوص زندگی  و تفکرات دینی  اقوام  عصر اولیه برنز  در تاجیکستان به جمعبندی بپردازند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала