گزارش و تحلیل

لایحه جدید تاجیکستان برای پیشگیری از وقوع انفجار

© Sputnik / Vitaliy BelousovВоеннослужащий армии Таджикистана во время совместных учений подразделений военной разведки государств-членов ОДКБ "Поиск-2016" в Таджикистане
Военнослужащий армии Таджикистана во время совместных учений подразделений военной разведки государств-членов ОДКБ Поиск-2016 в Таджикистане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در تاجیکستان لایحه افزایش اختیارات نیروهای امنیتی کشور به مجلس رفت.

حلیم فسخ الدینوف خبرنگار اسپوتنیک در دوشنبه به تفسیر این خبر می پردازد.

در صورت تصویب این لایحه کارکنان کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان حق دارند بدون کسب مجوز از دادگاه و صاحب ملک، وارد خانه مردم شوند. پیش نویس لایحه برای بررسی به اتاق پایینی سازمان قانون گذاری کشور ارسال شده است و طی هفته آینده نمایندگان آن را مطالعه و نسبت به آن اظهار نظر خواهند کرد.

با این حال کارشناسان سعی دارند بفهمند که چه عاملی منجر به تصمیم گیری مقامات دولتی برای گسترش حوزه اختیارات ارگان های حفظ امنیت شده است. نظرسنجی های صورت گرفته توسط تحلیل گر ما در دوشنبه نشان می دهد که لایحه قانونی در صدد است پروسه اداری که مانع از انجام اقدامات عملیاتی می شود را رفع کنند. عزیز رحمانوف رییس مرکز مطالعات صلح منطقه ووابسته به دانشگاه اسلاو روسیه — تاجیکستان در این رابطه می گوید: «این اصلاحات اهمیت زیادی دارند. به عنوان مثال، چنانچه اطلاعاتی درباره سازماندهی یک انفجار منتشر شود، تا زمانی که ماموران مجوز ورود به ساختمان را دریافت کنند، انفجار رخ داده است. در چنین مواردی، اصلاحات حاضر به ماموران امکان واکنش سریع نسبت به این اقدامات را می دهد  تا جلوی وقوع حادثه را بگیرند. در سایر موارد هم نیروهای امنیتی اجازه ورود به ملک شخصی را ندارد، زیرا قوانین چنین اجازه ای را به آنها نمی دهد. در موارد خاص، ماموران باید فرصت اقدامات عملیاتی را داشته باشند، و زمان برای آنها اهمیت دارد. اخذ مجوز از دادگاه زمان را هدر می دهد».

قانون «ارگان های امنیت ملی در سال 1993 به تصویب رسید. پنج سال پیش اصلاحاتی در این لایحه انجام گرفت.» عزیز رحمانون کارشناس مسایل امنیت در دوشنبه تاکید می کند: «از سال 2011 اصلاحاتی در حوزه مقابله با توسعه جریان های تروریسم بین المللی و تروریسم داخلی صورت گرفته است. در بسیاری کشورها از جمله دول اروپایی شاهد انفجارهای جدی بودیم. متاسفانه آسیای مرکزی هم در این حوادث درگیری بوده است. سال 2016 انفجاری در قزاقصستان رخ داد و چندی پیش هم شاهد حادثه ای در قرقیزستان بودیم. تاجیکستان در خط مقدم مبارزه با تروریسم و سازمان های تروریستی رادیکال قرار دارد. اصلاحات حاضر بر همین اساس انجام گرفته است و امیدوارم که نتایج مثبتی به دنبال داشته باشند».

مجلس تاجیکستان برای بررسی چند بند تکمیلی به قانون «سازمان های امنیت ملی» آماده می شود. به گفته اسپوتنیک، لایحه به مجلس رفته است و شامل بکارگیری اقدامات فیزی، مسلحانه و فناوری های ویژه از سوی کارکنان ارگان های امنیتی در صورت وقوع تهدیدها واقعی و انفجار می شود. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала